Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 3643 ggr
alskadeida
0

Vad ger du för foder till din ponny?

Jag ger just nu detta till min Exmoorponny 8 år.

Han tränas 5 dagar i veckan och kommer nu i augusti börja träna mer western eftersom han utbildas inom det.

Morgon: 2 kg hö 1 dl betfor och 0,5 kg krafft grund 1 tsk vitlökspulver.

Lunch: 1 kg hö

Middag: 1 kg hö

Kväll: 2 kg hö 0,5 kg krafft grund. 1 tsk vitlökspilver

Men har läst så mycket om havren att det är eg ett komplett foder eftersom den innehåller båda protein och fibrer eftersom den växer vid gräs och hästen är gräsätare.

Så funderar sen på havre, betfor och hö.

Vad ger just du din ponny.

Skriv ålder ,ras och foderstat samt om du tränar hästen.

Samt varför du just ger detta foder.

Det är så mycket foder på marknaden och snart vet man ju inte vad som är bra.

Så nu kommer jag att gå efter vad som hästen EG behöver inte vad vi kokar ihop.

Men grunden är bra men frågan om HUR bra den är dvs hur naturligt allt blir vi köper.

DixieMyMelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina sköthästar som är 2 svenska hallvblod dom får:

morgon: Hö kommer inte ihåg hur mycket 3 dl kornkross 3 dl havre

eftermiddag efter ridning: 2 dl kornkross 2 dl havre (hö)

kväll: 3 dl kornkross 3 dl havre hö vitamin tillskott eller nått sånt där :D

[Grabbarna-A]
0

Just nu äter mina mest gräs och lite hö annars har dom fri tillgång på halm och nästan fri tillgång på hö. Dom behöver inte så mkt kraftfoder om höt är bra. Är höt lite sämre ger jag lucern. Mitt russ som oftast är i tävlingskondition och har tävlat hela våren fick minimalt med kraftfoder och istället mkt hö.

DixieMyMelina
0

valaken som är på bild är 16 år och stoet är 29 och ar tävlat i dressyr och hoppning

AnnaLundin
0

Just nu går de på bete och äter inget annat än det som finns där. På vinterhalvåret brukar de ha fri tillgång till bra grovfoder och oftast behövs inget annat än det - möjligen lite mineraler. Men OM det behövs så använder jag havre kombinerat med den av Kvarnbyfoders produkter som passar bäst för tillfället.

alskadeida
0

Låter som dem flesta har mycket hö och lite annat foder.

Funderar iaf på att under nästa månad köpa mig havre och ge bara det ev vitaminer.

[Grabbarna-A]
0

#5 En ponny behöver oftast inte annat än ett bra hö, men visst finns det undantag.

Jag tycker du ska fråga förra ägaren till din häst vad han har ätit innan han kom till dig, om du inte redan gjort det förståss…

Cilla89a
0

Min ponny; Japp, 26 år, D-ponny, pensionär, äter vintertid;
7 kg hö
1 dl krafft miner blå
1 dl betfor
1 dl krafft groov

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Angel88]
0

Granda är 14 år… Sätts igång efter hälta och ryggont ny..

får:

7kg hö

6 dl korn

2 skopor betfor (tror det blir som en kraftskopa)

1 mått munkpeppar

biotin

E-vitamin

1dl äppelcider vinäger

en skvätt linfröolja

och snart kommer svarthavre till 1 dl..

jalla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina får just nu fri tillgång på gräs.

Senare på vintern är det fri tillgång på hö + mineraler.

[Angel88]
0

jag menade att hon får 6 dl krossat korn

thilda-
0

hm då jag hade luddan hos mig så åt hon 2 kg hö morgon o kväll och 1kg eftermiddags hö… och på morgonen och kvällen fick hon 400gr kraft… nu idags läget har ja ingen aning..

monsterblom
0

jag ger 5 kg hö om dagen uppdelat vid de olika fodringstillfällena. nu till vintern kommer jag ge 1 dl kornkross för att hon ska få i sig glucosamin. sen har hon fri tillgång på salt och mineraler.

Alex
0

Havre är inte nödvändigt om inte hästen får i sig för lite energi för sitt arbete, vilket i stort sett enbart är nödvändigt för riktigt hårt tränandes tävlingshästar. Så har du en häst som inte håller hullet på enbart hö (så mycket hästen äter) så kan det fungera med havre eller liknande. Men ponnyer har sällan svårt att hålla hullet, om de inte är gamla, så de klarar sig i de flesta lägen på enbart hö.

Men ta en analys på höet så kan du ju lätt räkna ut om hästen behöver nåt mer tillskott.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lina
0

Nu får min häst bara gräs. På vintern får han hösilage + kraftfoder om det skulle behövas.

Minetta
0

2 stora nävar havrefri müsli, 2 kryddmått salt, 2 halvstora nävar mineral/vitamin-blandning, detta får ponnyn halva av på morgonen och resten på kvällen. + lite hö till natten, hon är lite tjock nu pga allt gräs, så hon får ju inte så mkt kraftfoder (det är mera på vintern).
Jag tränar och tävlar dressyr & hoppning. Vilodag 1 gång/vecka, sen rider jag i terräng och på ridplan resten av dagarna.

Ålder: 17 år

ras: tysk ridponny

Pia-Lena
0

Just nu bara bete men till vintern fri tillgång till hö. Endast en liten mängd kraftfoder att blanda ner glukosamin och Tokosel i.

Caspianowner
0

Just nu ! Bara bete/Gräs, salt och tillgång till mineraler.

f97lintro
0

Häst:

Ras: Hålländsk korsningsponny

Mankhöjd: 144 cm

Ålder: 14 år

Tränas:

Regelbundet 6 gånger i veckan.

Foderstat:

Morgon: 2 kilo ensilage och 0,5 kg krafft grund

Lunch: 1 kilo ensilage

Middag: 1 kilo ensilage och 0,5 kg krafft grund