Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3833 ggr
[Angel88]
0

Vilse i sadeldjunglen, hälp!!!

Vilket märke ska man välja.

har kollat på

Globus

Pioneer

Stübben

Pessoa

Passer(stavas)

bates

Kifer

Hurbertus

Henri de rivel

Wintheck (stavas?)

m.m.

vilken har bässt kvalitet till förhållandet av priset. hur är stolekarna??

kärat ner mig i två Globus clinik (stavas) tvåfärgad brun.. med bomvidderna 32 och en 34. är dom stora i stolekana om man hjämför med en stuben tex 30 eller 31. Globusarna låg på 6500kr och 5500kr och båda va kompletta tror jag.

testade en stübben på henne en gång en med 30 den låg jätte bra på henne. men tror även en 31 skulle göra det efter som hon var väldigt snal när ja provade 30:an.

sedan hittar ja inga sadelutprovare här nere i skåne hopplöst, finns inga runt Landskrona.

letar efter en sadel fråmst en dressyr, men även en allround mot hopp eller en hopp… hällst så ja kan få båda har ca 7000-7500kr och röra mig med..

Loa-bg
0

Tja, märket och modellen beror ju helt på vad som passar dig och din häst.

Du menar antagligen Globus Click. De är väldigt populära och gudomliga att rida i, nypriset brukar ligga runt 8000 kr och vad jag har hört är det bra kvalité för det priset.

Stübben 30 är normal bomvidd, 31 normal mot vid.

För Globus är 32 normal bomvidd och jag har för mig att de hoppar över ett nummer(?) så att 34 blir normal mot vid.

Man brukar säga att Stübben-sadlarna är formade som båtar och passar hästar med runda ryggar. Men det är ju generellt sett. Globus passar hästar med snäppet mer raka ryggar.

Cilla89a
0

Olof på Ingdams kan jag rekomendera, det är den enda vettiga sadelutprovaren jag träffat..
Jag fick dessutom rabatt ;D Min modell Prestige Modena hade precis gått upp i pris från 15.000 till 18.000, men jag fick den för 15.000 i alla fall :)
Men han har begagnade sadlar med..
Vill du vara säker på att Granada får en passande sadel så ring honom!!
Olof åker runt i hela Sverige..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Angel88]
0

#2 vad tar han för att prova ut då??

nummer??

Tja då e nog Globus bättre ja

Granda har en rätt hög markerad manke med breda bogblad som är lite utåt sittande, väl synliga och en rätt så rak kort rygg

#1 ja så hette den ja..

[Angel88]
0

förövrigt är hon rätt smal fram till och rätt omusklad..

presis börjat trava henne igen, uppsutten… ska börja jobba mer i trav trån marken med, se om ja kan töm köra henne..

Cilla89a
0

#3 han tar 650 för körning och utprovning..
om du köper en ny sadel ingår körningen och utprovning..

mejla dem; sales@ingdams.com

jag kommer inte ihåg numret, dem svarar alltid på mejl :)

Cilla89a
0

dem har även en lista över begagnade sadlar:
http://www.ingdams.com/svensk/svensk/svensk.html

jag vet dock inte om den uppdateras så ofta..
jag såg även att att stod stängt till 11 aug, vet inte om det gäller deras butik, eller om Olof har semester.
men du kan ju prova mejla ändå :)
jag har precis mejlat, Olof var här i början av Jan och provade ut sadel till Brimad, tycker det är dags att se över den nu, så den fortfarande ligger som den ska :)

[Angel88]
0

#6 har tyverr inte råd med deras sadlar…  cliff bay va dom billigaste låg på ca 6000kr och det betalar ja inte då ja inte gillar dom sadlarna, och 30 000kr har jag inte och kommer aldrig att ha till en sadel..

Cilla89a
0

#7 det finns ju 2 keiffer och 1 clincher, 1 country om du kan gå upp till 8.500 kr, och det finns 1 Lemtex.
det är ju inte säkert att listan uppdateras så ofta.. 

men det är ju upp till dig, jag kan ju tycka att det är värt att det kostar lite extra bara man får en garanterat passande sadel, istället för att själv köpa, prova, så passar det inte, så får man sälja igen.. eller bara ens behöva lägga energi på att grubbla över hurvida sadeln passar eller inte..

men det är ju upp till var och en, tyvärr är det ju dyrt med häst..

[Angel88]
0

nop har bara 7000kr och något… vill inte lägga så mycket…

finns billigare på blocket, får hitta en utprovare någon an nan stans… ja lägger inte 10 000kr på en sadel, en stübben är minst lika bra… vill inte betala för ett "märke". en kompis har en kifer och det va tydligen inget bra märke då bomen va sne, fasten den e utprovad..

[Angel88]
0

det som ja tycker är så kul här inne, är om man säger att man bara har ca 1500kr säger vi, att köpa en sadel för. Säger ni här inne, men köp en bättre för 4000kr.

och säger man då att man har 4000kr att köpa för, säger ni köp en för 7000kr, och när man har 7000kr säger ni köp en för 10 000kr. och så fortsätter vi..

jag ville bara veta om dessa ja tittat på är bra och hållbara märken..

man måste ju respektera att alla inte har råd att lägga en hel förmögenhet på en sadel, det finns billigare som ligger minst lika bra. jag betalar inte 5000kr extra bara för att få ett speciellt namn på sadlen…

menar inget illa med detta, ja tycker bara det är så kul dätta, att follk alldrig nöjersig utan det ska vara det appsolut dyraste..Skrattande

ja är nöjd så länge sadlen är någorlunda fin, fungerar för det ja vill ha den till men viktigast av allt att den ligger bra på Granda och att den passar min bak. sen skiter ja i om sadlen kostar 500kr eller 5000kr, men ja har "bara" 7000kr att röra mig med.. vill gärna att det ska räka oxå.

sedan står det att körningen och utprovningen bara ingår om man köper e ny sadel dvs minst 15 000- 35 000kr och det har inte jag, i alla fall inte till en sadel…. så om sadlen kostar 8500 till kommer 650kr till då är vi uppe i 10 000kr…

hoppas ni förstod mig, ja är inte arg, bara trött på att folk inte respekterar att alla inte har råd till det alldra bästa. ja ska inte tävla så ja behöver inte ha slitter nya svin dyra saker..SkrattandeSkrattande

painten
0

Stübben är bra och om den passar på din häst, har den förmodligen svängd rygg och då passar oftast inte Wintec-sadlarna.

[Angel88]
0

#11 nä hon är som sagt ganska rak rygg så globus passar nog bättre.. nu ska ja bara komma fram till om hon ska ha normal mot smal 30 eller normal 32 eller normal mot vid 34…

en påstod att Granda skulle ha smal bom, hittade en billig i smal, men denkom inte ens ner över manken.

fast i och för sig hon red sin häst i förtrånga sadlar.. hon hadde en stübben  31 som var på gränsen till förstrång, då köper hon en dressyr i 30 i stället och rider i den några gånnger till sisst märker hon att hästen kryper ihop av smärta i manke och bogblad..

smart va…

dressyr sadlen som va i 30 är ju normal mot smal och den låg bra (men då va granda väldigt smal), men den var så förskräckligt ful pluss att ja vet vad hon köpte den för och hon begärde det dubbla av mig pluss att ja skulle inte få nogot med den då.

provade två kifer sadlar i stallet båda 17 och stl N men den ena var för trång och den andra för vid (pluss att den e sne i bommen.)

så ja fattar det inte…

Cilla89a
0

#12 alla märken har sin egna måttabell, det är det som gör det så svårt.. t.ex. Globus 34 som är normal mot vid och Prestige 37 som är vid, så är Globusen betydligt vidare än Prestige 37.
så man kan inte lita alls på "sifforna" och inte heller smal, normal, normal mot vid och vid.
Normal i ett märke kan motsvara smal eller vid i ett andra märken.

om du inte har möjlighet eller inte vill ta ut utprovare så kan du mäta graderna över manken, och eftersom de flesta sadlarna har man mätt graderna på, så är det lättare att hitta en sadel som passar, än att gå på smal, normal, normal mot vid och vid.

och jag vill inte klanka ner på någon som "bara" har 7.000 att köpa sadel för, det jag menar är att man är mer begränsad och har tur om man hittar en passande sadel som dessutom är okej i stoppning och bom.. hade jag bara haft 7.000 att röra mig med när jag skulle köpa sadel till Brimad för 8 månader sedan, så hade jag inte haft en sadel än idag..

och det här med rak bom, svängd bom o.s.v. ska man inte stirra sig alltför blind på. den stora skillnaden är formen på stoppningen och utformningen av bossorna. Sätet utformas ovanpå bommen, och skulle bommarna vara mer eller mindre svängda skulle det påverka sadelns säte alldeles för mycket.

jag trodde precis likadant när jag köpte sadeln till Brimad, han har rak rygg, och Prestige har svängd bom, så jag frågade hur det gick ihop, och då förklarade han det för mig att det inte hängde på hur bommen var rak eller svängd, utan det beror på stoppningen..
och jag tror och litar verkligen på honom, eftersom han provar ut och gör fixar sadlar åt många kända ryttare..

det är knepigt det här med sadlar..

JenniferH
0

Själv tycker jag att Kieffer sadlar inte är bra som hoppsadlar pga att dom är så pass djupa. Men en dressyr kieffer sadel är nog väldigt bra :)

painten
0

#12 Jaha, sorry jag läste inte hela tråden. ;)

Alex
0

Du måste ju inte köpa en sadel av sadelutprovaren, betala den summan han/hon tar istället och leta efter en begagnad sadel av samma sort som provades ut och passade.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

nu har ja hittat två Stubben, en M&N (moris and nolan), två HDR, en Bates, En strömberg m.m. och alla med öppet köp.. så det är bara att prova på

har ja tyr kan ja få en hopp och en dressyr i HDL (Henry De Rivel) för ca 6000-7000kr… eller två fina stuben för omkring 5000-6000kr..

Golden-Lady
0

finns en sadelutprovare som kommer till dagstorportens rf lite då och då, hört mkt bra om honom;)

www.dagstorp.nu kan du läsa mer om det.

Loa-bg
0

#16 Det kan vara väldigt olika från sadel till sadel ändå. En begagnad sadel kan ha ändrats mycket efter det att den köptes och är den dessutom omstoppad under den tiden kan mycket ha hänt med passformen.