Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3763 ggr
cillaw
0

ovanliga fodermedel

jag håller på att samla ihop alla fodermedel som man kan fodra med, Jag ska ha det i undervisningssyfte. jag är intreserad av att köpa någon dl av er om någon har av dessa foder.  Helt korn, vetekli, foderjäst,  fodermajs, skalad havre,  vete, soja, melass. Om ni har av något av dessa så vore jag tacksam om ni ville kontakta mig.

Zadeira
0

När behöver du det? Jag har ev tillgång till soja, men kommer åka på semster imorgon så jag vet inte när jag kan skicka det isåfall.

cillaw
0

framåt höstkanten, kanske oktober när det dåliga vädret sätter in och det är dax för teori.

Zadeira
0

Men då kan du stryka soja från listan så fixar jag det åt dig, vi har på jobb. Hur mycket behöver du?

Som sagt åker jag på semester nu, men jag kan ju höra av mig när jag kommer hem igen. Jag börjar inte jobba riktigt än igen, men om det inte är förren lite längre fram du behöver så är det ju lugnt.

Primee
0

Ska nog ha en tunna melass undangömd i foderkammaren någonstans…ska se efter

[Angel88]
0

behöver du svarhavre??

Elshira
0

Krossat korn och krossad krossad havre, vad blev det av dem? :o

Har aldrig sett någon använda skalad havre till häst, borde vara väldigt dyyyyrt.

Solrosfrön har jag även använt för att få upp hull på fånghästar! ^^

Hakuna matata!

cillaw
0

#4  åå  tackar  melass är önskvärt

#5, #6 svarthavre, krossad havre o korn finns redan på burk i skåpet.  så det är redan klart Glad

#6 jo jag misstänker att klippt havre är ovanligt, men någon med stor ladugård med nötdjur kanske har ….   Solrosfrön  har det funkat? vi har en fångponny   vi saknar foder åt, vad ligger näringsvärdet på, vad har det för egenskaper?Har du något kvar?

Elshira
0

Solrosfrön köpte vi det samma som till fäglar på granngården eller liknande. Det är väll kanske inte det bästa om hästen har dåliga tänder (då vi har dett dem hela solrosfrön) men det innehåller mycket fleromättade fetter, precis som de flesta frön och nötter vilker är nyttigt. Hur mycket kolhydrater som är "farligt" för fånghästar vet jag inte, men det är ju även främst sockret (kolhydrater) i gräset som man her sett varit farlig.

Vår arabhingst fick 2 liter/dagen (i princip så mycket han orkade då han inte hade lätt att hålla hullet alls), och alla våra hästar tycker om det mer eller mindre också.

Ingen av våra hästar som fick solrosfrön oavsett mängd fick återfall men några "bevis" har vi itne även om SLU tyckte det var intressant när vi var i kontakt med dem.

Förutom fettet innehåller det ju mycket vinaminer och mineraler som är bra! =)

Solrosfrön: per 100 gr

Energi: 582.4kcal/2436.7kJ
Vatten: 5.4g
Protein: 23g
Fett: 49.5g varav mättat: 5.21g, enkelomättat: 9.46g, fleromättat: 32.7g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 12.6g, varav sockerarter: 1.7g
Fibrer: 6g
Vattenlösl. vitaminer: C: 2.5mg, Folat: 60mcg, Niacin: 4.5mg, B2: 0.25mg, B1: 2.3mg, B6: 1.25mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 30mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 28.1mg
Mineraler: Fosfor: 700mg, Järn: 6.8mg, Kalcium: 116mg, Kalium: 690mg, Magnesium: 355mg, Natrium: 3mg, Selen: 2mcg, Zink: 5.1mg

Hakuna matata!

cillaw
0

väldigt intressant ju. ska vidarebefodra detta…..

Elshira
0

So sagt, hur mycket det påverkar tänderna vet jag inte, men det borde ju inte vara någon större skillnad mot att äta lite grövre hö. Men hellre en häst som blir 25 och är bra i hull än 30 och mager =)

Hakuna matata!

Peppe
0

#8 vad lite energi det var i solrosfröna!  2.4 MJ bara, trodde det skulle vara mer =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
0

Har faktiskt fundert på att "tippsa" SLU om det och låta dem studera lite närmre på saken. Skalen innehåller ju inte så mycket mer än fiber men ka vi mäniskor äta solrosfrön med skal så ska väll hästarna kunna det? ^^

Hakuna matata!

cillaw
0

det tycker jag verkligen att du skall göra.  vi har aldeles för många färdigfoder och vi skulle behöva något mer " nyttigt"   i "ren"form

Lorita
0

Jag pratade just med en äldre man som berättade att dom gav hästarna kålrot under kriget, det var billigare att odla (mindre mängd traktor)

Mina hästar gillar kålrot, vitkål, potatis (ej groddar dom är giftiga) det som blir över när vi gör blomkål och sallad får dom också.

Morotskal, potatisskal mm jag har en bunke i köket där jag lägger det vegetariska som är fint till hästarna också har jag en skål med kött som jag lägger godis till stallkaterna Skrattande

Min kompost den matar vi mest med kaffesump Cool tänk vad mycket ätbart man rensar bort Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cillaw
0

jo jag vet. Vi fick kolrotar ifrån affären förra vintern, vissa hästar bara "rynkade på näsan" åt den men andra vart mer eller mindre galna. och så luktar dom gott efter oxå :)     

känner en dam som är kompis med lanthandeln och hon matar sina hästar med allt därifrån, hon säger att hästarna äter allt i grönsak och fruktväg, men avocado tycker de inte om Tungan ute