Gå på tygeln
Hej!
Red min foderponny i paddocken igår och efter ett tag märkte jag att hon böjde på nacken och tuggade lite på bettet, jag går och funderar på om hon fuskar eller om hon gick på tygeln. Vad tror ni?
Hur vet jag om hästen fuskar eller går på tygeln?
Och hur gör ni för att få häten att gå på tygeln?

Du känner att hästen lyfter dig med ryggen och får mer kraft i steget.
Fråga två, olika för olika hästar, det är svårt att ge ett tips hur man ska rida.

okej, tack

det bästa är faktis att se hur mankamen rör på sig.
Om man skall ställa hästen utåt så skall mankammen peka åt det andra håller och så tvärtom. Se på hästens mankam och ställ hästen både utåt och inåt för att se om mankammen rör på sig.
För om du kan ställa en häst bra och mankammen rör på sig så går också hästen på tygeln.
ryggen höjer sig, det finns också risk att hästen fuskar och bara böjer på nacken, eller gå bakom hand, jag är inte rätt person att avgöra det eftersom det är över internett. Men gör många tämpoväxlingar, försök känna på trampet, går hästen undersig, sänkt eller höjd rygg? :) är sämst på att förklara
Som # 1&4 skriver så höjs ryggen däremot som #3 beskriver så skulle jag nog vilja säga att det är ett sätt att kolla om hästen är lösgjord. Å andra sidan går ju de båda begreppen lite hand i hand…

"På tyglen" innebär att hästen är avspänd och lyder dina hjälper. Böjer din häst på nacken och är lydig är den eftergiven och på tygeln.

om den höjer ryggen kan det nästan kännas som att den tänker sparka bakut. vissa slår då till hästen i tron att den ska sparka. ett effektivt sätt att få hästen att inte gå i form så om det känns så nån gång så känn efter ordentligt först innan du gör nåt.
Skynda långsamt så går det fortare.

#6 + att den trampar under sig
Min ridlärare har sagt att gå i form och gå på tygeln är två olika skger.
Form är just när hästen jobbar med backbenen och höjer ryggen.
O gå på tygeln är bara när hästen böjer på nacken o inte jobbar(fuskar).
Eller har jag fel ?
De är i alla fal vad min ridlärare har sagt.

#9 hästen böjer på nacken o inte jobbar, då går hästen mothanden.
Men gå i form, i samling är ett bättre uttryck.

du kan ju be nån som vet hur det ser ut när en häst går i form att stå på marken och tala om när hästen går rätt och när den går fel så du lär dig känna skillnaden =)
#9 uttrycken är lite luddiga eftersom hästen alltid går i någon form, sen om den är hög eller låg, bra eller dålig är en annan sak. gå på tygeln/ gå i form används allmänt när man menar att hästen trampar under sig och bär sig på ett korrekt sätt. även om uttrycken i sig är rätt luddiga som sagt. sen finns även uttrycken gå mot hand och gå under hand.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
du borde filma och spela in när du rider så är det lättare att avgöra, om hästen går på tyglen, går mot hand, går bakom hand. eller vad den nu gör :)
min häst han fuskar lätt och går bakomhand ;D
#12´s ide´ att spela in är inte så dum! Då ser alla hur hästen går och kan ger råd och tips på hur du ska göra för att förbättra saken.

På tygeln och i form är inte samma sak.
På tygeln innebär att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och har engagerat muskelringen. Den är då lydig och uppmärksam på hjälperna och "lätt" att rida. När muskelringen aktiveras kan man se ett "streck" längs hästens mage, den använder ryggen och nacken böjs automatiskt.
Vilken FORM hästen sen går i är en helt annan sak. Det handlar om arbetsställningen. En nybörjare som rider och precis har fått hästen på tygeln rider inte i någon samlad form utan en eftergiven och lydig häst räcker gott även om hästen är lite för lång och låg för att vara träning för hästen. Formen varierar både under ridpassets gång och på vad man gör den dagen, vilket syfte man har med passet, vilken disciplin man håller på med osv.
Att börja prata om att man ska känna att ryggen höjer sig osv skapar spänningar i ryttaren och en misstro på att man gör rätt. VARFÖR VARFÖR ska alla direkt plockas ner om de frågar om de gör rätt? Alla hästar känns olika att sitta på när de arbetar.
Om en ryttare som TS får sin häst att gå lugnt med eftergift - SUVERÄNT! Helt rätt väg. Hästen är på tygeln, den är lättare att rida och äntligen kan man jobba vidare.
Vad jag också märkt att de som skriker mest om att "hästen fuskar" är ofta de som inte kan rida ordentligt själva och sen faktiskt inte heller ens kan se om hästen är eftergiven och genomsläpplig eller bara böjer nacken för att slippa undan arbete.

#14 nej det är inte säkert att man känner hur ryggen höjer sig men om man känner det är det ju bara bra och det finns faktiskt dom som slår till hästen i det läget i tron att de ska sparka för det kan kännas lite så. men de personerna är nog samma som du nämnde sist i ditt inlägg.
en häst på tygel, ska imina ögon trampa under sig och väl aktivera sina bakben.
Det ska finnas ett påskjut i bakbenen. Nackens böjning och ställning har mindre betydelse, det är så olika på olika hästar och framförallt på olika raser hur mycket dom kröker nacke.
Du ska känna att hästen arbetar aktivt med sin bakdel och plocka upp energin genom tygeln.
Det är att gå på tygel.
Vidare till form. En häst som går i form, oavset låg eller hög går automatiskt på tygeln.
Ju mindre tränad din häst är desto lägre form bör du använda. Sträva efter att hästen söker sig framåt neråt, läng tygeln om hästen vill längre ner än tygeln tillåter.
Låg form används till unga, orutinerade hästar samt efter ett träningspass då det hjälper hästen att sträcka ut sina ryggmuskler.
Ju längre fram du kommer i träningen desto mer kan du plocka upp hästen och kräva högre form. Men det viktigaste är att bakdelen är väl aktiverad och hästen plockar under sig.
Jag kan verkligen inte få Fantomen i form/på tygeln/böja på nacken, i slutet av ridlektionen går alla hästar fint, utan han jag rider -.- Så otroligt störande.. men jag antar att det inte är meningen att jag ska rida igentligen.. men men.

#17 Vissa hästar går i form nästan av sig själva, medans andra har mycket svårare för det av olika anledningar. Jag tror inte att det handlar om att du är en dålig ryttare :)
När du väl får honom att jobba rätt kan du vara otroligt stolt och nöjd, så det är bara att kämpa på!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Gå på tygel = böja nacken och lyda tygeln. (följa den ner och följa den in utasn motstånd)
Böja nacken utan att lyda tygel = bakom hand
Nosen bakom lodplanet = bakom lod
Hänger sig på bettet = går mot hand/mot bett (eller som min ridlärare säger; ''blir kinkig'' ;)
i Form = allt, brukar betyda en god form med sänkt nacke, lodrät nos, höjd rygg och vikt på bakbenen. Men egentligen är ju allt en form, så det är bättre att vara specifik.
Samlad = Höjd rygg, sänkt bak/bär vikt på bakdelen
Själv föredrar jag ''på hjälperna och samlad'' för en häst som går riktigt bra; bär sig fint och lyssnar på hjälperna.
Så har jag fått lära mig :)
Ett bra sätt att både se och träna ''gå på tygel'' är att lägga ut tyglarna från marken och leda hästen, beröm när den trampar på tygeln. När den kan det från marken så kan du sitta upp. Om du får hästen att gå på tyglarna när de ligger på marken så har du kommit en god bit på väg! Det krävs nämligen en del skicklighet att styra hästen utan tyglar (för de ligger ju på marken).
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#17 Du har bara inte fått det visat och förklarat för dig på ett sätt som hjälper dig. Jag lärde mig på tre veckor på en praktikplats vad olika tränare försökt lära mig i 10 år.. :3
det jag menar med fuskar, är att min häst trycker ihop sin hals nosen är alldels förlångt in och han har inget stöd av tyglarna.
förklara bra gör jag inte, men samtidigt kan man inte avgöra vad någons häst gör om man inte ser den i verklighet eller på film, därför hade det varit en bra ide att spela in så man verkligen ser om hästen går i form eller vad den gör.
självklart kan man sitta och "spänna sig" om någon orutinerad ryttare försöker känna om hästen bär upp sig. men det finns dem som kan det också.

Tack för tipsen! jag ska be en kompis att filma
# 18 Iochförsig så är han tyvärr en ridskolehäst…så dt kanske är därför?.. men i förgår var det jag och en till som red på ridskolehästar, hon kunde få sin häst att gå i form.. Jag har fått honom att gå i form en gång, och då kände jag verkligen att han arbetade :D

#21 - säg bakom hand då. HÄSTEN fuskar inte, det är du som inte rider tillräckligt bra/tydligt.
#21 hur kan du avgöra om jag rider tillräckligt bra eller inte, om du inte har någon aning om hur jag rider?
det är fusk ENLIGT mig när min häst trycker ihop sig för att slippa det jobbiga arbetet. säg vad du vill tyck vad du vill. thats it

#25 - Eftersom hästen undandrar sig arbetet och kommer undan med det så når du inte fram med vad du vill och då anser jag att det är du som inte rider tillräckligt bra om det är ett problem som återkommer och är svårt att få bukt med.
ALLA hästar är lata och gör det som är mest bekvämt. En duktig ryttare gör det därför mest bekvämt för hästen att arbeta korrekt. Allt annat ska vara jobbigare. Att säga att hästen fuskar är att lägga ansvaret på hästen… det är ju RYTTAREN som ska bestämma hur hästen ska arbeta, varje steg.
Kan man inte erkänna att det är jag själv som ryttare som inte är duktig nog så har man en lång krokig väg att gå…
Ja det stämmer som #26 skriver. Hästen är av naturen en lat individ, en naturlig instinkt från tiden som ett vilt levande flyktdjur då den behövde spara på alla krafter för att kunna fly när fara hotar.
En ryttare som skyller på hästen är ingen bra häst människa, tyvärr. Ett första steg i rätt riktning är att inse att det är alltid ryttaren som gör fel (ofta omedvetet!) när inte hästen går som man vill. Och detta gäller alla nivåer av ridning! Varför skulle annars så duktiga ryttare som Jan Brink och Malin Bahyard (stavning?) rida regelbundet för tränare? Antagligen för att de inser att även de behöver hjälp att justera sin ridning. Och se hur bra det går för dem!!!
jag skyllar absolut inte på min häst, de jag skyller på är tjejen som har ridit in honom, det är det som gör att han går så, men han gör det praktisk taget inte mer, förutom i de situationer han blir stressad, har du mer att på peka om hur dålig jag är som rytttre med mera , får du gärna pm:a mig privat då ja inte tycker det hör till denna diskussionen.
och det jag har fått hästen fuskar ifrån, är en av jan brinks ryttare, då jag har varit där ett fler tal gånger.
så ja tycker inte alls om denna diskussionen , hur någon förklarar och rider är två andra saker
" de som inte kan de lär ut, ect."

Jag tror jag trampade på en öm tå där eftersom du reagerar så mot att det är ryttaren som inte rider tillräckligt bra. Varför tar du det så personligt?
Det jag vänder mig emot är ordet FUSK som alltid ska dras upp. En häst kan inte fuska. Om det som i ditt fall är i specifika situationer är det en stressreaktion du beskriver, han gör det inte för att fuska och komma undan arbete, eller hur. Du säger själv att hästen blivit LÄRD att göra så, hur kan det då vara fusk?
Bara för att en duktig person använder ett uttryck betyder det inte att "vem som helst" kan applicera det, och särskillt inte sprida ner i mindre duktiga ryttares ordförråd där meningen av det hela går helt förlorad eftersom kunskapen inte finns tillräckligt än.
Att säga till en ryttare som TS att hästen fuskar om det inte känns si eller så är totalt meningslöst och utvecklingshämmande! Att sen komma med namedropping (som är urfånig, det var alltså inte JB själv som sa det…) är ännu fånigare. Du vet inte vem jag är eller vad jag ridit eller vem jag ridit för, eller för den delen instruerat.
Det är nog inte bara #29 som trampade på en öm tå… Jag är nog också skyldig till det.
Men jag kan bara instämma i #29´s inlägg.
Tråkigt när man inte kan ta negativ kritk lika bra som possitiv.
Själv anser jag att ALL kritik är bra…även dålig sådan, för då får man ju en möjlighet att förändra och förbättra…

nu måste jag bara säga att det är stor skillnad på de personer som vet om ett problem och försöker förändra detta och de personer som vet om och inte bryr sig eller inte förstår att det är ett problem/förstår vad hästen säger med sitt beteende. bara det att man frågar andra om sånt här säger väl att man vill förändra? då tycker jag inte heller att man ska bli påhoppad och anklagad för att rida dåligt, det kan ju inte vi andra veta. det är alltid värre med de som bara kör på och inte bryr sig/inte förstår att något är fel.
#31. Givetvis är det så! Det var absolut inte min menig och har aldrig varit att hoppa på någon så. Det blev fel…
Naturligtvis är det jättebra att man frågar om råd!!!
Det jag (och Madick) har reagerat mot är just det att det skrivs att HÄSTEN FUSKAR, och inte inser att felet inte ligger hos hästen utan hos ryttaren. Och att man inte ska skylla sina fel på hästen.
Jag ber verkligen om ursäkt om det har blivit någon missuppfattning!!! Tyvärr kan det ju bli så när man skriver, och man kanske förklarar vad man menar lite luddigt. Ibland är ju det talande ordet lättare att förstå hur man menar.
Jag tycker #19´s förklaring var bäst! Nu ska jag hädan efter alltid lägga ut tygeln på marken, verkar ju helt klart enklaste vägen! =D
Lite sent skriver men ändå ;)
jag har hört att frustningar kan ha med att göra om hästen är lösgjord!
Jag föredrar uttrycket att hästen "går och ljuger" framför att den "fuskar", för fuska kan den ju inte.
Om hästen krullar ihop sig och går bakom lod, utan att ta stöd i handen, kan det vara bra att driva fram den tills den "faller isär" och blir lång och låg. Sedan kan man börja plocka upp den igen och passa på så att den inte släpper handen.
#35 Inte tusan går hästen och ljuger heller.
Undviker bettet oh går bakom lod, men ljuger gör den mindre än fuskar.
#36: Inte så att hästen avsiktligt och medvetet tänker ut en lögn, men ryttaren blir lurad ändå.
! Hästen gör det den måste för att ryttaren ska tro att den gör rätt och sluta bråka med den. Och om den har tur (sett från hästens horisont) så kan den gå och slappa utan att ryttaren märker det.
"Fuska" tycker jag antyder att hästen har som mål att gå i bra form och försöker ta genvägar dit.

#37 - UTMÄRKT uttryckt!!
#37 Hästen tror troligtvis att den gör rätt eftyersom den får eftergift för att göra så, alltså ljuger den inte heller. Eller lurar. Tycker både ''fusk'' och ''ljuga'' låter som att hästen hittar på skit för att slippa, snarare än att ryttaren inte har koll.

#39 underbart härligt formulerat