Bett igen...
Nu äre det så att min medryttarponny har börjat göra som hon vill. Jag har ridit på ett tredelat bett och ett rakt silikonbett. Inget verkar nå bra för varken henne eller mig, ibland när vi rider dressyr måste jag verkligen ta tag i henne och då reagerar hon med att öka farten ännu mera. Det funkar helt enkelt inte. Hoppade henne för nån dag sen och det var nästan katastrof då hon är rädd om sig och när det kommer hinder är de det ända hon kan tänka på. Hon drar iväg och jag har ingen som helst chans att hålla henne. Likadant vid uteritter. Ska vi trava eller galoppera så drar hon iväg och jag kan inte stoppa henne om jag inte lägger en mini volt och inte ens då stannar hon av till skritt utan fortsätter att trava runt, runt. Det är jobbit att rida på en ponny som inte kan lyssna på en. Det värsta med allt är att hon är känslig i munnen annars, altså kan jag inte ha ett allt för starkt bett då hon förmodligen kommer att krulla ihop sig.
Ägaren har tänkt på ett sidepull men det verkar inte bli av, har kollat igenom ägarens bett som ligger i en låda i sadelkammaren men där finns endast tvådelade bett och nått rakt. Vet inte vad jag ska göra då ponnyn inte lyssnar på mig.
Vad för bett skulle kunna funka utan att hon krullar men samtidigt att jag kan få kontroll när jag rider?

jag skulle nog rekomendera mer träning ist. tex i hoppning, kan du inte löshoppa henne ibland ist så kommer hon nog att slappna av lite mer. vad gäller uteritter kan du ju försöka trava, så fort hon gör nåt, vänd tillbaka en bit och vänd sen igen dit då var på väg. förhoppningsvis förstår hon snart att det tar bara längre tid och en massa krusiduller om hon börjar dra, hon tröttnar helt enkelt det blir lättare att lyda.
Skynda långsamt så går det fortare.
Problemet sitter nog inte i bettet.
Börja med att låta en erfaren veterinär kolla hur hästen ser ut i munnen. Kanske har den vargtänder som stör den eller andra munproblem - inget av detta löser man med ett annat bett.
Sen kan det också vara ett rent ridrelaterat problem, som du behöver ha hjälp av en tränare att lösa.
Först när dessa delar är genomförda tycker jag att man ska börja laborera med olika bett för att hitta lösning på problemet.
Bettet är det nog inget fel på. Efter att ha uteslitit tandproblem eller smärta tycker jag du kan prova olika ledarskapsövningar, rida för instruktör och ändra små detaljer i ditt ridsätt eller hästhantering. Man ska akta sig för att exprimentera med utrustning, tycker jag, det finns oftast enklare lösningar.

#1 När jag hopapde henne så hade vi löshoppat henne innan och hon är likadan hela tiden, det går inte att kontrollera henne, hur mjyk eller hård jag är, hur mycket jag sitter i sadeln eller på nåt vis. Hon bara ökar och drar iväg.
#2 Det ska inte vara nåt fel på tänderna då vi har kollat det. Jag rider för ägaren och hon är utbildad ridlärare, och hon är lika hur jag än gör.
#3 Ingen smärta eller tandproblem.

men mo du löshoppar henne flera gånger utan att hoppa uppsuttet emellan, prova sen igen. du kan ju börja med att rtava och ha många mbommar som bromsar upp henne. försök hitta på olika övningar, inte bara ett hinder rätt och slätt så måste hon börja tänka och kan inte bara rusa på.
Skynda långsamt så går det fortare.

#5 Jag har tränat med att bara kunna SKRITTA över en bom och det går inte, har höllt på med det i några månader men la ner det efter ett bra tag. Hon tar och hoppar över. Har provat en massa olika saker för att få henne att skritta över men hon hoppar iaf. När jag hoppade uppsuttet så hade vi 3 travbommar framför och hon drar iväg i galopp och blir okontrollerbar. Hur ska jag då göra? Har provat flera olika sätt att få henne att trava men det gör hon juh inte. Och vi kan inte löshoppa hela tiden heller :)
#6 - börja med att låta en veterinär kolla hästen noggrant så att den inte har ont någonstans, i kroppen (inkl benen) eller munnen. Sen låter det ändå som att det är en träningsfråga, det kanske är läge att byta tränare till någon som kan hjälpa dig att lösa problemet!

#7 Hon är helt frisk, veterinären har avrt här fög nån vecka sen och hon är frisk. jag kan inte åka iväg till nån tränare än för ägaren.
#8 - då ska jag vara ärlig, då tycker jag att du ska sluta rida den hästen. För ni kommer aldrig hitta en lösning på problemet som det ser ut nu. Att byta bett kommer inte göra någon skillnad, det är inte ett annat bett som behövs utan bättre utbildning av hästen.
#9 Instämmer, att byta bett kommer inte att hjälpa.

Tack för hjälpen alla! Det har löst sig relativt bra!