Sidepull
Något som jag funderar på att köpa faktiskt, har tredelat bett nu, men tycker de våre nått att variera med, och speciellt har de på uteritter(sidepull alltså)
Har läst lite om både sidepull och hackamore, Men igenom att jag har ridtravare som håller på för fullt att lära sig galoppen så kanske sidepull är bättre än hack. För de kan ju bli att om hon inte fattar galopp och man ska bromsa in o "börja om" osv, haha blir ju mkt träning ibland även på uteritter, dock är hon mkt pigg och är lite svår stannad ibland, men tror ni att sidepull kan passa henne? och så är hon en häst som man måste styra ganska mkt haha, hon vill helst ibland gå in på andras gårdar eller små stigar ;)
Isf, vart kan man köpa sidepull? kolla på hööks men tror dom bara hade sånt med "rep" fram, men jag hade helst viljat haft vanligt svart läder över nosen, finns det? :P

Föresten, är det något skillnad med sidepull som är med"rep" över nosen eller läder?
Jag har läst att sidepull brukar sitta ostadigt, på vilken vis?

Är det här bättre eller sämre än sidepull ? Skillnader? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Du tar upp bra saker, är också lite nyfiken. Hoppas vi får svar!! *puttputt*

#3 vad bra att du tycker de :D Jag kommer på nya frågor hela tiden haha :D Ja vi får hoppas på det:D
Själv funderar jag faktiskt på att sy en sidepull till min lilla shettis, tvivlar på att det finns såna i hans storlek och det skulle vara kul att testa! Därför är det ju alltid bra med lite info innan ^^

#5 ååh jag har en liten ponny oxå på 110 cm mkh, 4 år och inte riden mkt, men nu har hon äntligen fått en liten bra ryttare som ska komma nåra gånger i veckan :) Skrållan som hon heter, ponnyn alltså, är van vid bett o så, jag har tömkört mkt, men hon är endå ganska "orolig" i munnen , eller ja tuggar o grejar, men de kanske är för att hon är lite ovan endå, men tänkte faktiskt att de sidepull hade varit kanske bra på henne ;) men dock finns dev äl inga små : (
Sidepull med rep är något skarpare men sitter lite stadigare.
Det bettlösa tränset du länkade till är helt annorlunda än sidepull och verkar enom att krama runt hästens huvud. Jag gillar det inte.
En ridkapson med fast nosjärn ger lite tydligare signaler än sidepull, men annars är det inte stor skillnad :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Har aldrig sett ett sidepull träns som inte har rep.. Jag har sidepull till en av de hästar jag rider, och jag har satt ett nosludd över repet så det inte ska bli så skarpt.

Okej tack för era svar :D Funderar verkligen på att provade nu :) Men är de stor skillnad ifrån tredelat bett ? asså om det är jätte mkt "snällare"? För igenom hon har lite bus i sig o så ;) tänkte mer på säkerhetenskull endå 
har tränset du visar i #2 och det är V Ä R D E L Ö S T. kan rida mitt sto i vanlig grimma, men det där tränset funkade inte alls.
rekomenderar det inte. vill du ha ett sidepull finns det med läder över nosryggen. dock är de inte så vanliga. har bara sett dem i ett fåtal butiker

#9 Har du provat tredelat tungfels bett?
Det jag tänker på har en liten båge på mitten som ger lite större frihet för tungan under bettet. Det är ett bett som jag har upptäckt att de flesta hästar gillar, framför allt hästar med känslig mun.
Rida med sidpull är också ett bra alternativ om det sitter rätt.
Många har det för långt ner eller för löst vilket gör att det verkar fel på hästen.
Det ska sitta ca två fingrar från näsborrarna o det ska gå att få in ca två fingrar under till, ungefär som en remont nosgrimma.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#9 Sidepull och andra bettlösa är inte snällare än bett.
De ger annorlunda signaler; en del hästar reagerar mer på tryck över nosen än i munnen (särskilt hästar som ridits med hård hand på bett tidigare och blivit lite mun-döva) och på dem tycks bettlöst extra skarpt, en del verkar inte bry sig om det eller förstå, på dem verkar det jättemilt, och de flesta funkar likadant. Ibland kan en tand eller ett sår finnas i munnen som gör att det bettlösa är trevligare, eller så gillar hästen att ha munnen fri, men det bettlösa "känns" lika mycket som ett bett. (sidepull som tränsbett och hackamore som stångbett).
Dessutom, om du lägger konstant tryck på/runt nosen (speciellt precis vid sidorna av nosbenet), så blir den mycket öm pga klämda nerver. Trycket kan vara allt från en hyfsat spänd nosrem till ett sidepull. Kan vara bra att känna till.

Tack för alla svar :)
Undrar en sak till, ponnyhack, är de hackamore fast i storlek ponny ? :P

#13 Det har kortare skänklar (lr va det heter, har det på tungan) och är inte lika skarpt.

Det finns sidepull med läder och med rep. Rep är skarpare och man måste ha en mjuk hand. (mjuk hand är ju alltid grund men just efter som det är skarpare så på pekar jag det). Jag gilllar läder varienten bäst den är mildare. Rep tycker jag är ok om det hanteras på ett bra sett. Hade rep på Korre (travnordisen) efter som ha inte kunde ha bett (100% stum i munnen och kom precis från banan så inga hjälper fungerade) så då hade vi ett med rep i fall han fick för sig att sticka, efter det fortsatte vi med det efter som vi båda var vana vid det.
finns att köpa lite överrallt eller så kan man tillverka ett själv:)
(Bild: min kusin på Korre)

#15 Hur gör man ett sj? ;D

#10 jag red min new forest, på det och hon gick ritigt bra så som med så mycket annat så är det nog skilnad från häst till häst.

#16 jag köpte ett westen träns, en nosrem och två ringar. Så fäste vi ringarna på var sida nosremen och sedan sido styckerna genom ring och runt nosrem (svårt att förklara) det blir rätt skarpt om man har det som det är. Och min kille är så känslig att jag köpte nosludd och satte på ^^ (men detta är en häst som i princip inte behöver någon broms eller annat). ¨
Men efter som han inte använder huvudlag längre så har jag börjat använda det på pappas fjording. Hon kan ligga på lite om man rider med andra, mkt bestämd dam som gärna tar chansen och gör som hon vill. Hon fungerar bra på detta :) fast utan nosludd då. Hade nosludd en gång men det resulterade i att det tog lite tid att få ner henne från trav och jag tyckte jag fick ta lite mkt i henne ibland när hon bestämde sig för att inte lyssna.
Utan kan man rida på en mjukhand och behöver inte ta i henne så mkt om hon bestämmer sig för något knas.
(bild på Min kille med egen gjorda sidepullen^^)

#13 Ponnyhack finns i storlek full också, det är bara kortare skänklar.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Om ett sidepull är snällare eller inte beror helt på ryttaren.
Ett bett blir vad du gör det till, likaså hackamore, sidepull och bosal.
#20 Olika bett har olika inverkan. Ett sidepull är mildare än tex hackamore, eftersom det är precis så hårt som du själv känner i handen, och det är tydligare för häste om du ska ställa eller böja etc.
Hästen har också en viss del att säga till om vad gäller om det är skarpt eller inte, vissa hästar är känsligare i munnen, andra på nosen, eller så känner de helt enkelt obehag av olika slags tryck.