jag blir bara så trött *grovfoder*
sedan vi flyttade hos 2005 och köpt grovfoder av grannen har det varit struligt!!
2005-2006 körde vi med småbalshö, vilket funkade sådär, har inget direkt utrymme för småbalshö, så vi fick hämta för jämnan..
2006-2007, bestämde vi oss för att ha hösilage i mindre balar (100 kg), där hälften av balarna var riktigt kassa, såg ut som svart tuggtobak!!
men vi ville inte pajja nån grannsämja så vi bad bara grannen ta tillbaka balarna som var dåliga..
2007-2008, hade vi inplastat hö i normala rundbalar, SÅ FANTASTISKT FINT! Jag har aldrig sett så fint hö.
2008-2009, bad vi om samma, men fick nått riktigt tråkigt, inte dåligt hygienmässigt, men han hade tagit det på en förvuxen äng, antagligen ganska blöt sådan, eftersom det var lite tistlat och andra "våtmarksväxter i" när jag fick Brimad i dec, åt han det inte alls, så vi fick köpa småbals hö av grannen åt honom.
och nu.. vi har poängterat att det är JÄTTEVIKTIGT att det är tillräckligt torrt då hästarna inte hinner äta upp en bal innan det blir dåligt annars..
och, att det är från en normal äng som han brukar ta hö på..
i tisdags förmiddag började han slå andra skörden, vilket jag trodde skulle bli hösilage till hans kor, eftersom vädret är ostadigt så det skulle inte hinna ligga ute och bli hötorrt..
och igårkväll tog han in det..
och nu ser jag att grannen kör in nyplastade balar och ställer på vår gårdsplan!!!!! det är ju garanterat inte tillräckligt torrt!!!!
han sa att vi skulle få andra skörden i år, han skulle ta vårt hö samtidigt som han tog sitt småbals hö..
jag blir bara så trött, arg och besviken.. ännu ett år, då vi kommer slänga massor av pengar i sjön, eftersom balen kommer bli dålig halvvägs, dem äter bara 17 kg per dag och så är det 250 kg balar=2 veckor!!!!
och vi som var extra noga att poängtera i år att det skulle vara hö-torrt och bra kvalite, eftersom Brimad är kräsen. och vi sa att vi betalar hellre extra bara det blir bra!!!
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Så himla tråkigt… Men ta och prata med honom och se om du kan få "byta" balar? Han kanske hade glömt de du önskade?
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

kan du inte ge de fri tillgång då? jag har två hästar som har fri tillgång, får balar som vägar ca 500 kg, det äter de upp på två veckor.
Skynda långsamt så går det fortare.

#2 Problemet är ju mer att de blir dåligt fortare än de går åt om jag förstog rätt.
Alla kan ju inte ha sina hästar på fri tillgång av olika anledningar.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#1 han tar bara hösilage, så vi kan inte byta.. och småbals hö, men det funkar inte, för han tar inte tillräckligt mycket för det ska räcka till oss + hans kalvar..
han var snäll och blandade hö med halm till hans kalvar i vintras, så vi kunde köpa resterande till Brimad.
#2 nej, dem kan inte få fri tillgång.. vi har köpt så många balar vi behöver, inte extra..
Köp hösilage från någon annan, som kan hästar istället. Undrar grannen så är det ju bara att säga att ni fick bättre pris, eller bättre hö.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#5 vi kan bara ha hö på rundbal, eller hösilage i mindre balar, men det finns ingen här i närheten som säljer det. och dessutom måste vi få det hemkört.
#6 Men det måste väl finnas såna som gör det? Skåne måste väl vara fullt av bönder som tar hö? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6 Vart i skåne bor du?
Jag kan fråga där jag rider vad de betalar för sitt. De köper småbalar (ca50 kg?) Men jag rider i Arlöv på deras ridskola och bonden transporerar balarna till de:) Ibland får de t.om balarna gratis har jag hört.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Annars finns ju även HorseHage, småbalar på 20-25 kg st, samt HorseBale (160 eller 270 kg).
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#7 visst tar bönderna hö här, men inte många rundbalar, och dem jag hittat kan kör inte.
#8 nordöstra skåne, är balarna gratis tror jag inte dem är nått vidare bra? 50 kg balar är för smått, då skulle vi behöva över 100 stycken och det var vi inte plats till..
#9 jag tror inte ens jag vill veta vad Horsehage kostar ;) då är det nog inte mkt att böla över det vi kommer behöva slänga, jämfört med att köpa HorseHage.
jag har puttat lite på balarna och dem känns inte mkt tyngre än fjolårets balar. så kanske är det inte extremt blött, men det är ju svårt att tro annat när det bara legat ute i 2 dagar och inte varit särskilt varmt eller soligt heller.
vi ska prata med grannen, han sa senast för någon månadsedan att han skulle ta vårt hö samtidigt som sitt hö, kanske är det så att det inte blir nått hö i år? vädret är ju väldigt ostadigt, och det ser ju inte ut att bli bättre på ett tag framöver..
han tog ju första skörden redan början av Juni, och sedan flera veckor tillbaka har han bara väntat på bättre väder för att ta andra skörden, men vädret vill ju inte bli bättre.. jag är iaf glad att det inte kom regn nu under dessa 3 dagarna :)
#10 160 kg balarna kostar 1,65 kr/kg och 270 kg balarna 1,50 kr/kg, exklusive moms vid avhämtning i Brönnestad (vart nu det ligger?). Blir väl lite dyrare om man ska ha det hemkört.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11 okej, det var ju billigt, men nu står det på hemsidan att 160 kg balarna är slut och bara ett litet parti 270 kg balar kvar, så det får i såfall bli nästa år, om dem kan köra hem, fast det är ju tveksamt, är drygt 18 mil till Brönnestad..
det är ju konstigt att det är så billigt? kanske för det är horsebale och inte horsehage.
#10 du säger att du har hittat men att de inte kör hem? be en annan bonde i närheten hämta det och köra hem det till dig för en lite penning så går det nog bra =)
Hakuna matata!

#13 det finns bara en bonde här i trakten som vi känner och det är grannen….
#12 Det är ju i större balar, så det blir ju billigare för dem. Sen var det ju som sagt exklusive moms de priserna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#14 det säljs ju mycket hösilage på blocket, ibland har man tur och får tag i nån som bor väldigt nära men som man inte visste om.
Skynda långsamt så går det fortare.

#16 vi kollade när vi flyttade hit och det finns inga i närheten som säljer annat än grannen, de som bor här omkring, köper.

jag vet eventuellt en utanför hässleholm som kan köra hem. pmar dig namn och nummer. han säljer bla till flyinge, det är riktigt bra grejor. vi betalade 300:- för 300 kgs bal, men då hämtade vi själv. rundbalar är det.
kolla blocket om det inte finns bönder i närheten av dig.

#18 tack så mkt :) men vi har fått förklarat för oss nu att det blir inget hö i år, vädret är alldeles för ostadigt och gräset var så långt att det behövde klippas.. men vallen den lutar åt sidorna, så vi fick det som låg högst och var torrast, så det blir inte hö, men torrt hösilage.. så det ska nog gå, vi ska iaf ge det en chans.. jag har ju puttat på balarna och dem känns inte mycket tyngre än förra året då det var hö i dem..