Rakt pelhambett.
Nu är saken klar, jag ska köpa ett rakt pelhambett. Jag har länge tänkt mellan kimblewick och pelham, och har nu bestämt mig. Frågan är bara vilket som är bäst. Att ha långa eller korta skänklar på dom? Jag ska ha 2 tyglar, så jag kan ha den undre som en större nödbroms vid hoppning och uteridning. Själv har jag problem att hitta det rakabettet i metall, och dom har bara långa skänklar. Vart kan jag hitta fler bett?
Så det jag letar är alltså rakt metall pelham.
Sedan om jag ska ha långa eller korta skänklar?

finns på Vimmerby foder, i vimmerby som du kanske förstod ;) rakt, smalt, ganska korta skänklar. tycker du ska ha så korta du kan hitta
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
okey, tack! :D vet du priset på ett ungefär? =)

under 200 kr TROR jag, kanske 170 eller nåt?
#3. Tack, det är så jag vet på ett ungefär! =)
Var jag som du skulle jag inte överväga ett pelhambett vid hoppning, jag skulle inte hoppa alls!!! 
#5 Och varför inte det?
Om man rider med dubbla tyglar av denna anledningen så använder man såklart bara den övre tygeln när mantränar - men om det behövs så har manngt skarpare att ta tag i. Ett utmärkt redskap för att träna fram en mjuk mun även i hoppningen.
Definitivt myckert bättre än att köra med pessoa eller nåt annat populärt hoppbett som har hävstångseffekt, och bättre än att skita i alltihopa och inte göra något åt problemet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5. Om du menar på grund av filmen så ska jag bara säga att jag itne hoppar alls just nu, så inget att oroa sig för. För tillfället är det mer för skogen. Eftersom att det tar ett tag innna jag hoppar igen, då han måste muskla sig mer och behandlingen ska bara färdig.
Är det någon annan andledning får du gärna berätta, jag har bara hört goda ord om pelhamet.
#6. Jag la ut en film på lord där han är lite vinglig, pigg och går i otakt, även lite öm vid hårt underlag. Det är nog därför hon protesterar vid att jag ska skaffa ett annat hoppbett, samt skogsbett.
#7 Ok.. för pelham i sig är ju oftast en bra lösning, om man rider med dubbla tyglar och bara har den understa i nödfall..

jag hade nog ändå valt kimblewicket, den nedersta tygeln på pelhamet är väldigt stark… ska själv köpa ett kimblewick istället
#6 (bara en rättelse)
Pessoa har inte hävstångseffekt, det har pelham och alla andra bett med kedja. Pessoa och alla andra gags har hisseffekt, eftersom de saknar kedja.
För övrigt så tycker jag bättre om kimblewick än pelham. Även om idén att rida på två tyglar är bra, så lär man sig inte det på en gång. Bättre att öva på det med mildare betsling (ex tränsbett och höjd remontnosgrimma) så att det inte skadar hästen mer än nödvändigt i sådanna fall. :) Att råka ta i den understa tygeln utan att direkt vilja förmeda något till hästen kan säkert vara riktigt störande för hästens del, om man inte redan kan rida med två tyglar. Det borde upplevas ungefär som att någon ropar på dig för att få din uppmärksamhet, för att sedan säga "det var inget".
Men vad du än väljer så är det bättre än hissbetten.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#10 Jag sa inte att pessoa hade hävstång, jag menade pessoa eller ett annat bett som har hävstång. Alltså, antingen pessoa eller ett hävstångsbtt.
#9+10 Men man använder inte den nedersta tygeln på pelhamet, den hänger helt löst - i de fallen man väljer att ha pelham med dubbel tygel som nödbroms för att ryttaren ska kunna känna sig trygg utan att byta till ett skarpt bett i vardagsträningen (översta tygeln är ju mkt näöra ett vanligt tränsbett och det är enbart den man ska använda. Åtminstonde i detta fallet, sen fins det andra tillfällen då man använder det på ett annat sätt. Man kan till och med ha den tygeln hängande löst, speciellt om man rifer i westernadel eller så där man kan vara säker på att den inte glider fram så att hästen snubblar eller så, för det hade varit smärtsamt.

#11 jag vet, rider själv på pelham med dubbel tygel. det jag menar är att hon antagligen inte kommer behöva den nedersta för den är så stark = bättre att ha ett kimblewick och slippa den tygeln
#12 Men ett kimblewick är ju starkt hela tiden istälet för bara när vanligt tränsbett inte räcker till.
Hellre ett bett sm alltid är snällt utom precis när det extra behövs än ett bett som är halvsnällt hela tiden.
Med tygeln i den stora ringen på kimblewicket får man samma effekt som den översta ringen på pelhamet, men man slipper två tyglar. Men sålänge pelhamet inte rids med delta eller enbart den nedre tygeln så borde det inte spela någon roll i detta fallet. jag håller med någon ovanstående att så korta skänklar som möjligt vore bra, då styrkan sitter där. :)
//Emma
#14 Vad är då skillnaden på att använda kimblewixk och att använda pelham med tygeln i översta ringen? Annat än att man inte har den där nödbromsen som man kanse behöver för att våga använda ett normal-snällt bett.

#15 den översta tygeln är inte som ett normalt bett! för många hästar räcker den delen. varför förspråkar du ett skarpare bett? jag förstår inte logiken i det, ska man inte rida på så milt som möjligt tycker du?
har du själv ridit på pelham med dubbel tygel? bara nyfiken
#15 Skillnaden är att hästen slipper den extratyngd som ligger i pelhamskänkelns nedre del och att man slipper skrammlet från de lösa nedre ringarna. Och vill man så hemskt gärna rida med två tyglar så går det med ett kimblewick också, och då slipper man onödigt metallskrot. Alla "större" bett väger mer och det kan säkert bli ganska påfrestande för munnens känsligare delar.
//Emma
Tycker du ska använda pelham med 2 tyglar och använda den nerde som den är skapad för - att vara där när det behövs.
Hakuna matata!
Jag har ju länge velat mellan kimblewick och pelham, och bestämde mig för att prova pelham först, då jag rådslagit med en annan ryttare som använder det som hoppbett. Hon har med korta skänklar på sitt och hon sa att både pelhamet och kimblewicket är bra bett. Funkar inte pelhamet så får jag ju testa kimblewicket.
Jag funderade på att köpa ett pelhamdelta till bettet, när jag nu köper det. Men kom fram till att rida på 2 tyglar skulle vara bättre, och mildare, om jag har fattat det rätt och sett rätt på bilder.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel vid dessa synpunkter!
Med delta så dras underskänkeln bak med hjälp av deltat när jag rör vid tygeln och får en hävstångseffekt? som dock ser så stor ut, men som kanske är det.
Vid 2 tyglar så rider man ju bara på den övre och har den undre som en nödbroms, alltså, risk för hävstångseffekt? på bettet inte lika stor såvida man inte tar i nedre tygeln hela tiden.
Vid gamleby kommer vi i elevstallet (privat stallet) ha en tränare att träna för, dvs att jag kommer ta hjälp av henne/honom. Självklart vill jag rida honom med ett så milt bett som möjligt, men även ett bett som han trivs med. Jag tror att han kommer trivas på pelhamet (inget jag förstårs kan garantera eller säga säger!) och gör han inte det så blir det ett till bett köp iform av ett kimblewick.
Pelhamet kommer vara skogs och hoppbett, och när hästen är frisk och kan ridas normalt igen så kommer jag få hjälp att få iordning på honom, och kanske kan hålla honom med ett tredelat i dressyren, annars kanske vi ska byta där med till ett rakt. Men det är ett problem vi ska fundera på då.