Värsta Vurpan?
Har du varit med om någon otäck avramling på ngn häst?
Jag ramlade av N. för snart 2 månader sedan på en hopptävling. Dock på framridningen, hon slog på en tvärnit för första gången på snart 4 år. (självklart mitt fel, då vi hade alldeles för dålig fart) Jag och sadeln åkte runt och jag hängde kvar snett under hennes mage. Jag "prooade" på henne och hon stod snällt stilla. Fick lite lätt panik då det kändes som jag fastnat i ena stigbygeln och försökte gunga mig loss. När jag släppte landade jag på handleden och i samma veva skrämmer jag livet ur min stackars häst som känner att ngt slår i backen under hennes mage och hon sparkar mig rakt över låren. Jag blev helt chockad och satt kvar en stund för att känna hur ont de antagligen snart skulle göra. Men jag provade att resa mig upp och det gick. Haltandes vankade jag efter min rackarhäst som skamset stod i hörnet med sadeln under magen. Jag red banan ändå. Dock fick jag åka till sjukan och röntga handleden senare då jag fick en fruktansvärd smärta i den. Och tjaaa…. Jag kunde inte sitta normalt på 1½ vecka. Så de kan gå.
Mvh / Elin
/Elin
Jag har tack och lov aldrig ramlat av på nåt läskigt eller farligt sätt. Det är rätt konstigt att svanskotan klarat sig alla gångerna. Jag har nämligen fått sprickor i svankotan 4 gånger, inte ens i närheten av hästarna, och läkarna varnar för att om jag skadar svanskotan igen kommer jag bryta den eftersom den är försvagad redan. Dock har alla mina avramlingar varit förhållandevis snygga faktiskt och jag har klarat mig utan skador. Än så länge.
Jag har vurpat över hinder tillsammans med hästen två gånger och slagit runt med en stegrande häst en gång. Känns ändå ganska lite med tanke på över 30 år som ryttare… Värsta skadan fick jag vid det senare av dessa tillfällen - en klämskada på menisken så jag fick ha hjälp av kryckor i nån vecka.

Har nog aldrig varit med om en RIKTIGT hemska olycka.. än så länge !
Men den gången jag gjorde illa mig som värst var nog när jag ramlade av för första gången. Jag red på en liten shettis & vi skulle hoppa lite småa hinder. Men några meter innan hindret var det något som skrämde henne, så hon hoppade åt sidan & jag flög av.
Jag blödde ifrån munnen & näsan & hade lyckats gjort illa nacken så jag kunde inte röra den som vanligt på typ 1 vecka…
Men sen den gången har jag inte gjort illa mig så allvarligt, men flygit av det har jag gjort många gånger ;)

den läskigaste jag kommer ihåg var på ridskolan. jag red stallets snällaste häst, kunde inte så mycket, hade och har fortfarande en väldigt dålig balans, vi galopperade lite för fort och hästen hann svänga men jag for med huvudet före i läktarväggen. Men jag skadade mig inte mer än en lite öm handled:)
1. Vi var ute tre ekipage på en tur när vi kom fram till en vägbom. Vi har tillstånd att rida där, men bommen var låst så vi fick gå på sidan av den, vilket innebar att vi fick gå ner i diket och sedan upp igen på andra sidan.
Först gick travardamen, utan problem. Sedan gamla islandshästen, också utan problem. Sist var det min och den yngre islandshästen som skulle förbi. Hon blev riktigt nervös eftersom de andra hästarna var på andra sidan bommen (ja, hela fem meter ifrån oss), så hon vill skynda på, vilket innebär att vi inte går ner i hela diket, utan att vi råkar gå för nära bommen, varpå jag råkar slå till foten i den så att det låter lite läskigt. Hästen blir panikslagen och flyger iväg i galopp. Jag hade ju tappat ena stigbygeln och på något skumt sätt hamnat så jag satt bakom sadeln, på hästens rumpa och desperat försöker få henne att stanna, men nej, hon ville springa bort från det läskiga ljudet från bommen. Jag inser att det här kommer att sluta illa och sparkar av andra stigbygeln, glider av och landar på ryggen.
Reslutat: Kunde inte gå normalt på två veckor, fick ett sjukt stort blåmärke och huvudvärk i flera dagar.
2. Vi var ute på en långtur, jag och valacken, min kompis och stoet. Vi skulle stanna vid sjön och fika och precis innan vi var framme så låg det en jättemysig sandväg som måste ha skapats för en galopp. Det var fortfarande snö lite här och där, men det var en sådan där härlig vårdag, så sandvägen var mjuk och fin, solen låg på och hästarna var härligt pigga.
Stoet galopperar iväg och jag lägger en galopp precis bakom. Men så kommer vi till min hästs dumma ovana. När som helst, ofta utan förvarning så hoppar han 90° rakt ut till höger. Och det var precis vad han gjorde den dagen.
Jag hade honom något ställd till vänster för att det i många fall brukar få bort hans tankar från att hoppa åt höger, men inte den gången. Nej, mitt i ett galoppsteg så slängde han sig rakt ut. Han såg inte var han skulle hamna, men det såg ju plant och fint ut, med massa snö..
Det var bara det att det låg sig ett dike under snön. Och det var inget litet dike heller, utan vi slog en volt tillsammans och jag fick honom liggandes över mig en liten sekund, men helt plötsligt så stod vi upp igen. Han på ena sidan diket, jag på andra. Och så ger han mig blicken "Ööh, vad hände?"
Resultat: Hjärnskakning, illamående i två veckor, haltade i ett par dagar, småsår och blåmärken.

#5 Usch det låter lagom roligt 
Värsta jag varit med om är väl… jag red ett ungsto som bockade till och satte av i full karietta jag hamnade lite snett och höll på att glida av men hade ingen lust med det när hon flög omkring i den farten, dessvärre sprang hon lite väl nära sargen vilket innebär att jag blir klämd mellan häst och sarg innan jag flyger. Men det var mer obehagligt än vad det orsakade skada, fick en stukad armbåge som gick över på 2-3 dagar 
Har aldrig varit med om några allvarliga olyckor men den som nog såg läskigast ut var nog den när jag gick omkull med en ridskoleponny på Skogslotten.
Vi skulle hoppa bana och jag ska lite lugnt och fint galoppera genom ena hörnet vid läktaren som är lite halt och ponny jag red har inte super koll på sina ben. Vet inte själv vad som hände men helt plötsligt försvinner frambenen och Papaya går omkull in i sargväggen. Papaya var väll först uppe och vi bara glodde på varandra som om "vad hände?" typ :P
Vi klarade oss undan med lite skrapsår och jag fick ett stort blåmärke på ena låret. :)
Den andra mycket mindre dramatiska "olyckan" var på ett ridläger sommaaren 2006. Vi hoppade tre hinder som på en åtta och man skulle byta galopp på det i mitten. Det hade gått perfekt i typ 2 varv sen så blev det lite konstigt på ett av hindrena så hästen hoppar efter mig och jag åker av och landar så gott som på svanskotan. Det blev en färd upp till vårdcentralen där dom konstaterade att svanskotan hade blivit krökt inåt. (typ så som ett J ser ut). Jag kunde inte sitta på resten av veckan och var tvungen att stå och äta. Har fortfarande lite problem med att sitta på hårda underlag längre stunder. Det gjorde vidrigt ont att ställa sig upp efter att ha suttit ner och kollat på NHS. ;P

har som tur är inte råkat ut för nåt riktigt illa menhär är några andra ofrivilliga avsittningar:
lektionsponny, hopptävling. han var väldigt slö och jag fick inte tillräckligt med fart på han så jag trillade av på första hindret eftersom han tog världens jätteskutt från nästan stilastående. på ett igen och jag åkte i backen en gång till..
galopphäst, jägersro: brukar inte trilla av vid bockningar men jag hade nog stiglädren ett hål för kort, hästen hoppar till, jag åker av och fastnar med foten i stigbygeln. lite läskigt men jag kom loss ganska snabbt.
galopphäst: hästen tvärnitar, jag åker inte av men slår i ena handen på framvalvet, kan inte röra vänster lill- och ringfinger. vi är mitt på banan så det är bara att glatt rida vidare med tre fingrar. två veckor senare på samma ställe, samma häst: hon tvärnitar och vänder sig lite till höger, otroligt nog hamnar jag inte i staketet men slår min hand IGEN. aj rött, blått, grönt och svullet, kan absolut inte röra fingrarna. fick åka till veterinären(!) och röntga handen. inget sönder men jag hade ont i ungefär ett år.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag vurpade otäckt med min förra häst. Vi felbedömde avståndet till ett hinder och snubblade över det, vi stöp väl kan man nog säga, och jag fick hästen liggandes över mig i lite mer än 10 sekunder. inte skönt :( Så det slutade med en ambulanstransport för mig till sjukan och kryckor i en vecka.. Har fortfarande ingen känsel i den delen av benet hon landade på..
Hm, Jag har ju gått omkull med Lord 2 gånger och ända gångerna jag har gått omkull med. Värsta avsittningen är nog med Calle, han slår alla rekord.
En var väl en dag när han var på sitt värsta humör innan han gav med sig helt och hållet resterande tid jag red honom. Jag tror detta var innan eller mitt i sommaren. Han hade hållit på och bockat hela tiden så fort jag försökte något, och gjort det han alltid gör klämt och prejjat in sig mot staketet vilket gör att man har ömma knän och inte riktigt har kraft till att sitta bra i sadeln! Men jag fortsatte att försöka, rätt som det är drar han till med världens bocksprång och skickar in mig rakt in i staketet med huvudet före. Där nedanför låg jag arg som ett bi. Sedan kom dock våra framgångar, så en baksida har alltid en framsida eller någonsådant…
Med Lord har jag gått omkull 2gånger och "trillat" av 2gånger. Värsta var väl nu senaste vi gick omkull.
Kommer i lugn trav ska be han länga lite, han snubblar och vi stupar mot backen båda två, jag minns bara hur vi faller innan jag kort vaknar upp en bit därifrån och ser min häst skräckslagen som försöker resa sig. Jag får göra en rejäl ansträngning med att resa mig upp för att gripa tag i tyglarna, och han lugnar sig snabbt bara han kommer på benen. Det fanns 2 hemskt snälla människor som hjälpte till att skaffa fram papper och vatten att tvätta av såran med som han fick, 2 stora ytiliga och 1 lite djupare.
Vi klarade oss med lite stela kroppar, sår, jag med lite vrickningar och begränsad rörelse i arm och fingrar.
Lord är dock fortfarande inte återställd och väntar på en massör.

#8 Till veterinären?! Det lät som ett spännande alternativ. :)

#11 ja tränaren hade bra kontakt med veterinären hos lutfi kolgjini så jag fick åka dit å röntga..
Skynda långsamt så går det fortare.
tänk er att hoppträna när du mår så där lite halv illa. kanske lite huvudvärk och du känner dej yr… ja va så jäkla dum så ja tränade trots att ja mådde så. inte bra inte bra…
allt gick ganska tills vi skulle hoppa kombination 4 steg räcke. första hindret klarade vi andra tappade både jag och hästen balansen. när vi landade hamnade jag på halsen och for ner så ja hängde på sidan. då såg jag hur fort nästa hinder kom så ja halvt ramlade halvt slängde mej av. landade på höften/ryggen. så nu sitter ja här me snett bäcken 8 månader senare…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Det läskigaste jag vart med om var när jag var 8 och selgjorden på hästen jag körde gick sönder. Hästen fick panik, stack ut på en åker och kickade efter mig som bara den. Tillslut så välte vagnen, och hästen skenade hem med vagnen släpandes efter på sidan. En vecka innan jag tog licensen - inte kul.
Sen har jag ju också ramlat av tusentals ggr från hästryggen :D
Jag tror det värsta jag varit med om var dagen innan hopp km på ridskolan då det var träning inför km och jag kom med lite för hög fart mot hindret och hästen vägrade så jag åkte rakt in bland de gula bommarna. Det var ju inte hästens fel men dagen efter kunde jag knappt gå men jag tävlade ändå…
Jag har väl haft ganska tur med mina avramlingar, peppar peppar…
En gång för några år sedan red jag en ridskolehäst efter sommarlovet, när vi fattade galopp tog han ett glädjeskutt och jag hamnade framför sadeln, kunde inte ta mig tillbaka och han blev skrämd eller något så fick inte stopp på honom heller. Jag tänkte att det var lika bra att hoppa av, men jag har aldrig varit särskilt smart under press så jag hoppade av åt fel håll - rakt in i sargen. Det gick bra, bara lite ont där jag slog i..
Sen förra sommaren är nog min värsta, jag och två yngre tjejer red en utetur barbacka, jag hade en av de snällaste hästarna men så skulle jag galoppera på en äng. De andra tog grusvägen som gick bredvid och skulle vänta på andra sidan, de började trava och Julle som hästen kallas började trippa och ville verkligen sticka. När han blev lite för het så släppte jag honom varav han galopperade fort som jag vet inte vad, efter halva ängen började han bocka stooora bockningar så enligt de andra tjejerna flög jag upp en halvmeter och sen ner på honom igen i varje bockning - har dock svårt att tro att det var så högt. Men flög det gjorde jag, och efter ca fem-sex bockningar flög jag av och landade på nacken. Resultatet blev lätt hjärnskakning och svår infångad häst men det gick bra :) Min kompis när jag berättade senare trodde mig inte utan frågade om jag verkligen hade tagit rätt häst och ridit iväg på eftersom Julle är en barnponny (stor ponny då) som aldrig gör något.. pfft.
Den värsta avramligen var nog sist jag ramlade av.
jag och min kompis hade vart i paddocken 20 min från vårat stall, skrittar hem med långa tyglar och lugnt. min häst blir rädd för ngt och bara flyger iväg i full galopp, tror hon ställer sig upp innan, kommer inte ihåg. jag flyger hamnar med min rygg på hennes rumpa och sedan på marken, ser min kompis häst ben 1 cm från mitt huvud. sen ser jag bara båda två hästarna i full galopp iväg. min kompis satt kvar som tur va, hon kmr tillbaka så fort hon fick stopp på sin häst. men jag sa att hon bara skulle hämta min häst. som tur va stannade min häst en bit längre fram. jag trodde jag hade brutit ngt för benen låg under mig på ngt konstigt sätt, men klararade mig undan med tre skrapsår på handen och han blå rumpa, kunde inte sitta normalt på 1 vecka och tror att mitt lår gick ur led eller ngt. min stigbygel lossnade även när jag ramlade av på ngt konstigt sätt. satt nog fast i den innan jag ramlade av. kmr inte ihåg så mkt.

Jag ramalde av för många år sen nu men de är den värsta jag kan komma på. Jag red på ridkoslen, Pysen hette ponnyn och han såg "spöken" i hörnen. han är såld nu. Men iaf så skulle vi hoppa, det var nog inte så högt. Fattade galopp opch galopeprade mot en oxer, Pysen slängde sig åt vänster och jag hängde inte med, slog i första hinderstödet i magen och släpades 2-3 m efter. Inte kul. Blev livrädd för att hoppa och hoppade inte på länge. Efter ett tag så skulle jag hoppa lilla russet Lavin och han lotsade runt mig där så nu hoppar jag det mesta kan man väl säga (;

Förra sommaren hopptränade jag min D-ponny. Ca 2 galoppsprång efter hindret bara dök hon och gick omkull. Jag fattade inte riktigt vad som hände, förrens hon reste sig och och jag insåg att jag satt fast med ena foten i stigbygeln. Försiktigt försökte jag resa mig upp utan att skrämma eller få henne att röra sig, vilket inte direkt gick enligt min plan. Hon började kuta runt med mig släpandes kring hennes virvlande ben. Som tur var befann vi oss på en ridbana, dock var vi helt ensamma.
Men ffter att ha blivit släpad ca 2 varv, lossnade foten ur stigbygeln och jag var fri. ;)
Det första jag oroade mig för var självklart ponnyn. Hade hon skadat sig? Tillägas bör att hon även var dräktig i ca tredje månaden. Som tur var så var hon välbehållen. :)
Och jag fick mig en rejäl läxa, -rid ALDRIG med tennisskor!

Den värsta avramling sag har sett är nog min kompis mamma.
Dom köpte hästen i januari 2009 och hon var drömmarnas häst :)
Men när en av deras andra hästar blev såld började hon bli konstig och stegra när man red henne. till slut fick min kompis inte rida hästen mer då hon nästan slog över när hon stegrade…
aja dom tog dit en kille som skulle vara mycket duktig på hästar… efter 15 min slog hästen över men han klarade sig som tur va!
Senare på eftermiddagen skulle kompisens mamma prova att itta upp på henne. efter ca 15 min avslappnad ridning stegrar sig hästen och slår över. Mamman har inte samma tur utan hamnar under hästen ( hästen är ett kraftigt halvblod ppå ca 600-700 kg) senare på sjukhuset fick vi reda på att hon hade;
Spräckt skulderbladet, spräckt axeln, brutit nycelbenet, brutit två revben, bruten arm och en punkterad lunga!
jag vet inte vad dom ska göra med hästen nu då hon är rent utsagt livsfarlig! :/ synd med en så kapabel och underbar häst :/
jag känner mig lite lyckligt lottad har väl inte varit med om så farliga vurpor, har brytit nyckelbenet en gång och fått en spricka i det andra.
Sedan när jag satt på en unghäst i ridhuset så började hon bocka ordentligt med mig och jag flög in i sargväggen och sedan ner på marken med huvudet före, hade lite svårt att vrida på huvudet ett par veckor men det gav sig sedan
.
Med tanke på alla olika hästar man har ridit både unga och gamla och hur många år man har hållit på så känns det som det inte är så faligt ändå
Jag har bara ramlat av 1 gång på dom ca. 6 ½ åren jag ridit och det var ingen jättevurpa..
Vet faktiskt inte när det var, men gissar på mellan 2004-2005.. Red för min kusin då, på hennes ponny. Skulle rida över ett par cavaletti bommar och han hoppade över alla 3. Jag flög av, vet faktiskt inte hur jag landade.. Kommer inte ihåg så mycket, fick i alla fall inte mer skador än lite ont i nacken vilket försvann efter någon vecka. :)

Mina avramlingar har inte varit så allvarliga precis.
Första gången var när jag red på lektion och vi var två stycken. Vi hade inte ridit så värst länge och när vi skulle galoppera så började min ponny bocka och jag gjorde en framåtvolt och landade på rumpan. Fick inte en endaste skråma och ponnyn fortsatte i glad galopp runt i ridhuset ;)

#20 Hästen har inte ont då? En kompis unghäst stegrade sig plötsligt mitt under avtravning i slutet av passet och gick över i ridhuset, landade rakt på henne. Nu gick det rätt bra då underlaget är rätt mjukt så hon sjönk ner lite + att hon hade säkerhetsväst. Denna hästen visade sig ha väldigt ont i nacken. Det har tagit lång tid, men nu rids den igen efter ordentlig behandling.
Så, mina egna avramlingar då.. Jag har klarat mig rätt bra hittills faktiskt, men såna jag minns väl är;
* min fina dressyrponny körde sin ovana och skenade med hvudet rakt upp, han gick inte att styra och pga huvudställningen såg han inget heller = krasch i staketet. Båda klarade sig med lervälling över oss.
* Skrittade fram min stora häst och hon fick plötsligt syn på ngt mycket skrämmande och tvärvände, snubblade på sina egna ben och ramlade omkull på grusvägen -klämde mitt högra knä under sig. Gör fortfarande ont ibland, 2 år senare.
* ramlat av en ponny som tvärvände efter ett hinder, fastnade med foten och åkte efter en bit. detta var när jag var rätt liten så jag blev rätt så rädd för att hoppa efter det.
* Galopperade min ponny, marken var underminerad av vatten och gav vika -hon gick ner till knät i hårdpackat grus -jag gjorde en kullerbytta över huvudet på henne och var helt övertygad om att frambenet gått av. Enda som hände var att hon hade tagit emot sig med mulen så det kom lite näsblod.
osv osv osv

Den värsta avramlingen var för drygt 1 årsedan på vintern då hästen var pigg som sjutton! Vi red i ridhuset och hästen höll hela tiden på att trippa på tårna och öka farten. Men ridpasset gick bra ändå och jag höll på att skritta av. Dumt nog så slappnade jag av lite då och hade inte 100% fokus på hästen. Plötsligt så rivstartar en bil utanför ridhuset och hästen far såklart upp i taket! Hästen hinner galoppera några språng och kastar sig plötsligt åt sidan, men jag fortsätter rakt fram istället och far med huvudet före över hästens hals i marken! Så jag gjorde en kullerbytta ner mot marken kan man säga.
Eftersom jag landade med huvudet först(men jag hann ändå landa på "rätt sätt" med huvudet inåt) fick jag förstås ont i huvudet och så svullnade min ena fot upp i några dagar. Där fick jag en läxa för att jag inte var helt fokuserad när jag red!

#24 dom har haft ute massagörer, equiterapeuter och sadelutprovare, veterinärer och olika hovslagare,det va inget fel på henne, nu ska hon tillbaks till den förra ägaren och dom ska se om dom kan få hene bra igen :/
Skulle sätta mej upp i sadeln igen efter att ha blivit avkastad precis när jag satt mej o hade en fot i stibygeln så sticker hästen mot ett äppelträd försöker ducka men får en gren i Skallen ramlar av , gick rätt så bra vart stel i nacken bara.
Min värsta vurpa var med Astra för snart ett år sedan när vi ramlade ner i ett dike, jag hamnade under henne. Jag är glad att diket var så pass djupt som det var, och att det smalnade av längst ner. Annars hade jag blivit mosad av 500 kg häst. Inte så lockande.
Var lite rädd att hon skulle sätta ner hovarna på mig när hon skulle försöka hasa sig upp ur diket, hon hade lite smått panik av att hon plötsligt låg på rygg i ett dike liksom. Dessutom ramlade hon tillbaka ner en gång när hon nästan hade kravlat sig upp.
Som tur var gick det bra, hästen fick lite skrapsår på mule och ett framben och jag fick en ond stortå och ett vänsterknä som svullnade upp, värkte och blev blått.
Min värsta avtrillning var från ridskoleponnyn Spar-to (någon gång 2006-2007 tror jag), på en blåbärshoppning.
Han skyggade till för något ljud på läktaren, jag glider av men fastnar i stigbygeln. Han börjar springa runt, bocka och sparka bakut med mej släpandes där bak :P Som tur var träffade endast 2 sparkar mig innan jag kom loss, och då på baksidan av låret (han hade tyvärr broddar, haha). Slutade i två sår på låret men inte så farligt :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Har rätt så många härliga avramlingar xD Kommer skriva myycke nu x)
*Red på en liten ridskola i närheten, red min favorithäst, ett russ, och vi skulle hoppa.. Jag var liten, kanske 8-9 år, och skeptiskt till att hoppa eftersom marken var frusen (hade jag bara vetat mer då hade jag vägrat att hoppa).. Ponnyn tvärvägrar framför ett hinder, jag flyger in i hindret och skadar ryggen, även om jag hade säkerhetsväst på mig.. Har fortfarande ont i ryggen ofta, och jag är 16 år nu ;)
* Avslutning på ridlägret, tror det var -06 eller nått år omkring.. Hade gjort upp en trickbana och jag kom 3:a och det var dags för ärevarv (på islandshäst, så vi hade ärevarvet på ovalbanan).. I trickbanan var ett hinder uppsatt (trickbanan var på ovalbanan), så vi skulle hoppa över det i ärevarvet.. Vi kommer i full fart och ska hoppa hindret, och då saktar hästen framför in, och hoppar hindret från stillastående, och min häst hade då precis ökat = jag tappar balansen (ska även nämna att det var barbacka xD).. Stort hopp över hindret, tappar balansen ännu mer xD Kände hur jag började glida mer och mer åt sidan, och sen flyger jag av, rätt in i ovalbanestaketet, känner bara att jag får svinont i axeln och ser hovar flyga förbi i en jävla fart xD Blev som tur var inte trampad, men slutade på akuten med en bruten arm (och det var brutet vid axeln, så fick gå UTAN gips tills det var läkt.. sov inte bra dom veckorna kan jag lova!)
* Uteritt på shettiskorsningen jag red in och skötte i 4 år :p Min kompis hade kört hit hennes häst så vi skulle rida långritt tillsammans.. På skoj sa jag innan vi red iväg "Om Klasse börjar skena så får du väl försöka hinna ifatt och få tag på honom, det är nog inga problem för Day Dream är ju skitsnabb" xD Vi red iväg, först mellan två hagar, red på kanten av en asfaltsväg ca 200m och skulle precis rida in i skogen, när Klasse får för sig att nja, jag vill hellre vara hemma.. Så han vänder på en femöring och skenar hemåt, full jävla galopp på asfalt (!!), hoppar över ett dike och kommer sen in mellan hagarna, jag ser min kompis bakom mig men kommer inte ifatt (och det är den snabbaste ponnyn jag träffat..), och sen är vi bara 50m från stallet, och han är påväg mot hans box .. Jag drog så mycket jag orkade i ena tygeln och han styrde mot trädgården igen, rakt mot staketet (som var ca 1.10 och han själv var 1.18), och tvärstopp - Jag hamnade på andra sidan staketet xD Klarade mig bra med hjärnskakning :p
* För ca ett halvår sen, hade hoppträning med min dåvarande medryttarhäst, en pigg och busig D-ponny.. Han hade en liten ovana, ibland när han kom mot hindret bara flög han åt sidan, skenade iväg, bockade och sparkade bakut samtidigt ;) Dålig balans som man hade, flög jag av, tappade andan och fick en spricka i revbenet (hade väst).. Hjärnskakning också (y) Jag lyckas med det mesta ;) Satt däremot upp igen och hoppade lite småhinder på 60-70cm efteråt :p
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Var börjar man!?
Några exempel… Hopptävling, slå på en tvärnit och hoppar en oxer på 1meter stillastående, sadeln slår i rumpan så jag flö rätt upp och rakt ner på huvudet. Avsvimmad m ambulans och stillaliggande m hjärnskakning i en vecka.
Annan hoppträning. Ramlar av så olyckligt att jag tar all tyngd på ett knä. Arg som ett bi tar jag mig upp i sadeln igen och hoppar klart utan stigbygel ( för det gjorde för ont).
Efteråt får man klippa upp stöveln för benet är så tjockt.
Tre dagar senare är knät låst i vinklat läge pga allt blod som samlats däri. Hoppar på kryckor i tre månader med ett knä stort som en honungsmelon…
Leder en unghingst som tar ett hopp framåt. Först upp på bakbenen hoppar upp och förbi mig för att sedan sparka bakut i landningen och träffar mitt lår. Trodde det gick av! Gick med en REJÄL lårkaka länge. Som "tur" var var det en ettåring och oskodd.
Hur jag ser ut idag…
Lite krämpor här och var
.

Usch hemska saker alla varit med om!
Jag var ute och red sagen efter midsommar iår med min kompis Celine.Vi skulle rida på fältet 20m från stallet, så vi red dit. Fältet ligger precis bredvid vår väg. Vi red först av hästarna lite på volter så de inte skulle ha så mkt spring i benen sen. Allt där gick bra och Bysen (min häst) gick bättre än vanligt. Sen så tänkte vi att vi skulle trava upp till änden på fältet och galoppera tillbaka, som vi gjort så många gånger innan. Sen vände Celine sin häst och började galoppera tidigare än mig, så min häst blev ivrig och skulle jaga på efter. De har springtävlat mot varandra innan, och Bysen som är en D-ponny, med mycket fullblod, har alltid vunnit över Bonne då han är en kompakt B-ponny welsh. Jag lät honom springa snabbt, men vad jag trodde var kontrollerat. Så helt plötsligt så började han bocka jättemycket. Jag stod i fältsits och flög av och landade på huvudet, och på bröstet. Jag var avsvimmad i någon sekund, och så tappade jag andan. Mamma och Lotta (Celines mamma) kom springande. Som tur var har Lotta jobbat på räddningstjänsten och har sån utbildning, så hon visste vad hon skulle göra. De ringde ambulansen som kom och tog på mig en nackkrage och band fast mig på typ en surfingbräda. Jag blödde från munnen och näsan och jag hade märken i ansiktet. Sen åkte vi in till akuten och jag blev röntgad och sånt. Jag fick lite hjärnskakning och ont lite överallt. Jag fick ha dropp och sova över på sjukhuset. Som tur var var det lyxiga rum på barnavdelingen :) 32 tums platt TV och många kanaler ;) Jag fick åka hem dagen efter och i ungefär en vecka efter var jag yr när jag ansträngde mig. Jag fick ont i bröstkorgen när jag sprang eller hoppade själv. Nu har jag börjat komma igång riktigt med ridningen igen. När jag ramlat av stod Bysen bara bredvid och kollade på. Jag fick köpa en ny hjälm och nya kläder, för de klippte i sönder mina på sjukhuset. Nu känner jag mig helt frisk och som tur var har jag vänner och grannar som har kunnat rida Bysen när jag inte fått :)

åh, kom på en till :p inte så våldsam men väldigt oväntad.
Red en träning på en hingst jag fick låna när min häst var skadad. En väldigt trevlig och välutbildad hingst måste sägas :) Iallafall, galopperade längs fyrkantspåret i ridhuset i vanlig arbetsgalopp när han plötsligt bara stupade ner på knä :S jag åkte över huvudet på honom och om jag inte minns fel så landade jag tom på fötterna.

Jag har gjort en ordentlig vurpa när jag red på ridskolan. Vi skulle hoppa stuts, 4 hinder. Hästen hoppar första, nitar framför andra och jag flyger som en vante och landar med sidan rakt över det tredje. Det resulterade i två brutna revben. Jag hoppade dock om hela serien en gång till innan jag hoppade av för jag knappt kunde andas….
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Jag red min kompis russ för ett par år sedan, den lilla busen lyckades bocka så jag slog huvudet i mankammen. Trillade av och fick näsblod. Sedan försvann minnet…
Jag kan inte säga exakt när detta hände för jag kommer bara INTE ihåg, jag kommer inte heller ihåg hur det kom sig att jag var ute red på den hästen, hur jag kom dit överhuvudtaget. När jag satt där på marken visste jag inte vilket år det var heller. Kompisens föräldrar kom och hämtade mig och tydligen gick jag själv till bilen, men det kommer jag inte ihåg att jag gjort!
Haha, min värsta vurpa kommer jag inte ihåg! x)

jag har väl inte ramlat av så farligt men dom gångerna jag gjort illa mig mest är nog
*Hände vid typ januari/februari 08*
Jag och 2 kompisar lånade 3 hästar av en som min kompis typ känner vi visste inte villka som var riktigt inridna men han sa att vi skulle prova, sadlar och fixar i ordning allt går ut och sitter upp (allt går bra och vi tänker väl att dom va nog inridna iaf) rider till ridskolan (inte långt dit) jag och en av kompisarna byter häst för min va lugn och hennes ganska grön. sen rider vi ut på travbanan och hästen jag rider börjar krångla så´jag kommer lite efter och då kommer en annan häst bakom och hon blir skiträdd och börjar bocka som en tok och jag flyger upp i luften och landar på nacken/ryggen på de frysna gruset. kan inte röra mig riktig och hon osm kan bakom rider till ridskolan och hämtar folk som ringer ambulansen och de var nära att jag bröt ryggen/nacken men klarade mig med en hjärskakning blåmärken och lite småsår (:
när jag kunde röra mig riktigt igen så var jag dum nog att rida henne igen och flög av fortare än jag kom upp och fick lite mer blåmärken ;)
*hände för ca 3 år sen*
Jag var ute med en kompis och red på campingen på våra hästar och min häst blir väldigt pigg där och sen börjar han bocka och lite sånt och min kompis häst sticker sen kommer det en stor lös schäfer som skäller och då bockar han så jag flyger flera meter upp i luften (okej, det kändes iaf så) och jag lyckas hamna under honom så han trampar mig på bröstet och springer iväg men de va bara att hoppa upp och rida hem och lägga sig i sängen och vila ;)
*hände för ca 7år sedan*
jag skulle följa med min mamma ut och rida med hennes kompis
mamma sed en haflinger lena (mammas kompis) sin islandshäst (som vi köpt nu) och jag en liten shettis, och sen sklle vi galopera men min mamma velade inte den gången och hon hade en lung häst så hon skulle skritta efter sen fattar lena galopp och jag efter sen så bockan min häst och springer ut i skogen och där ligger jag på vägen med 2 små shettisögon som kollar på mig som "varför ligger du där för?du ska sitta på min rygg" (haha) resulterade med en svullen arm som inte gick att böja och massvis med blåmärken
sen har det väl varit lite till men jag orkar inte skriva ;) som r.ex jag red på ridskolan förut och hästen framför mig va ett surit sto som tvärnitade framför mig och sparkade mig sakt på knät,(var läänge sen)
Lite kul att jag aldrig skadat mig riktigt illa när jag ridit men "bröt" knät när jag och en kompis var i skolan (hon tog tag i benet och drog upp de i luften och jag säger till henne att släppa men hon har upp de högre och jag känner att jag ramlar ihop ochser mitt knä på sidan av benet pg.a dt hade åkt ur led och haft lös en benbit i knät)
när ambulansen kom så fick jag andas i en sak så låg jag och skrattade haha
Haha, man känner sig lagom lyckad nu… Jag är hos min kusin och vi red på hennes mosters hästar i onsdags och fredags, i onsdags sa vi att "nämen va pip, vi kör barbacka!" eftersom vi ridit dom förut. Allt går bra trots bocksprång och otroligt snabb trav på travaren jag red men i slutet red vi i en uppförsbacke där vi galopperade, när jag saktade av blev det först väldigt snabb trav och när jag ska samla ihop och sakta av så springer min kusin förbi med sin häst - min häst vill inte sakta av och min otroligt bra balans (läs: otroligt värdelösa) slutar i att jag glider, glider och snurrar ner på marken. Skrapsår på ryggen och lite yr efteråt klarade jag mig med - och en promenad uppåt för att hämta hästen. Hon saktade av till skritt och fortsatte skritta uppåt tills jag fick tag i tyglarna och stannade henne.
Jag kan ju meddela att i fredags hade jag sadel, för säkerhets skull^^
Men som sagt, känner sig lagom lyckad som sitter kvar i bockningarna men åker av i skumpetrav x)
Kommer ihåg när jag var liten 10 tror jag, och jag fick rida utan grimmskaft på en åker i galopp för första gången på min ponnyhingst Acrobat II (jag hade ridit mycket själv förr men då på en korsning av russ och welsh) gick bra nästan hela varvet runt… förutom när jag kom till en liten "utbuktning" av åkern där mn kunde de till ridstigen som ledde hem…
Han började inte skena direkt, men han var helt klart fast besluten om att det var hemmåt han ville och jag försökte styra lite i sissta sekund men då var det för sent. Han hoppade över ett dike som var fyllt med gammla grenar osv ett par meter både framför och bakom, och vilken häst vill gå i granris? Nej över bar det och hoppet blev ca 4 meter långt… (Han sergar L:A hoppning så hoppa kan han i.af) Kvar blev jag men inte hästen
Ingen av oss skadades och han visste vägen hem (han har blivit riden där av tjejer innan mig ochså som det varit full rulle på). Hemma stod han sedan och pratade lite snällt med sin boxgranne, hingsten Polisch. Och det vara bara att gå in med han i boxenoch sadla av. Han hade nog en riktigt rolig dg i.af xD
Hakuna matata!
Var på en klubbhoppning för flera år sedan jag var väl 12-13 år och vi kom mjukt ur svängen mot näst sista hindret när min häst plötsligt snubblar till och ramlar ner på knä och jag faller på sidan om henne och hon välter åt sidan och rullar över mig innan hon kommer på fötter och springer iväg. Ingen av oss blev mer skadad än att vi fick blåmärken och skrapsår men min mamma och morfar fick nästan ett nervös sammanbrott
Skadade ju inte mig men obehagligt var det
Går nog inte räkna alla ggr man fallit av och skadat sig,men en del har tyvärr satt sina spår och denna var nog den allvarligaste.
Var ute o red barbacka på min nordis mitt i byn när vi blev omkörda av en minibuss i full fart. Bilen stannade inte för att hjälpa!Hästen gjorde ett panikhopp så jag tappade tyglarna och fastnade med ena foten i dom på nått sätt.Blev släpad efter asfalten en lång sträcka och sparkad av hästen typ vartannat steg till jag till slut kom loss och hamnade i ett dike.Där låg jag avsvimmad ett bra tag innan jag tog mig hem.Har dock inget minne hur jag lyckades med det,hade glömt alla i familjens namn och mina hästars.Akutfärd in på sjukan.Kotförskjutning,nackskada och kraftig hjärnskakning.Hade nacken fixerad en vecka då jag inte kunde hålla upp den själv.
En gammal man långt bort efter vägen hade sett allt och hade mkt väl kunnat ringa efter hjälp den halvtimman han sa att det tog innan jag kom upp från diket,så jag hade tur att det gick någorlunda bra.
En annan vurpa var när jag och häst gick omkull så jag bröt näsbenet och fick hjärnskakning,….men hästen klarade sig.
vet inte vilken av ggr man ska berätta har aldrig gjort mig illa men säkert flygit av 1000 ggr så jag har haft tur :)
men jag minns en speciell gång jag och en kompis red barbacka på min sköthäst hon var lite speciell och alla kunde inte rida henne men iaf vi for ut och allt gick bra vi både taravade och galoperade haha men sen när vi var på väg hem skrittade vi på långa tyglar och plötsligt stannar hästen och min kompis glider av och drar med mig haha det är enda gånge jag har tappat andan
Jo tack nog har man gått i backen någon gång. Den värsta för mig hände under 80 talet. Min häst hettade till och jag fick inte in han så det gick så illa att han kom fel på hindret och han bröt benet och jag hamna på bår och blev kvar på sjukhuset några veckor och min häst som jag då i det läget inte visste att det gått illa för togs bort på plats.
Under min avskedstur med stoet som jag hade på foder åkte jag av tre gånger, hahaha. Först påväg till träningområdet när jag travade längs den sandade travarvägen och hon fick för sig att något var läskigt och kastade sig åt sidan. Jag i mina jockeyläder hade inte mycket att säga till om, men hon stannade (som tur var) och lät mig sitta upp igen.
Uppe vid träningsområdet red jag på 800metersbanan och drev på henne lite genom kurvan och det resulterade i att hon sneddade ut och ville komma ut från banan och jag åkte av en andra gång.
Då blev jag riktigt sur på henne och drog en repa över rakbanan varpå hon i slutet blir rädd för en golfboll (rakbanan ligger precis vid golfbanan) som ligger på banan och skyggar en gång till (i typ 1.20 fart) och inte heller lyckades jag hålla mig kvar denna gången heller.
Resulterade inte i några skador, otroligt nog. Men jag var lite mörbultad i någon vecka framöver. Hon som hade blivit så himla snäll, men hon kände väl på sig att det var något och vart överladdad.. :D
Lyckligtvis rammlar jag inte av så ofta min värsta var på en hopptävling 6/6 i år (2009)
men endå har jag aldrig ridit honnom så bra i hela mitt liv!!! han brukar "dyka" han gick som på en räls! och skapligt lugn mellan hindrena till skillnad från de andra tävlingarna :D
iaf , innan det rammlade jag av när jag satt barbackamed långa tyglar på en kompis häst och det var någon som körde med skottkärra förbi den öppna dörren precis när vi gick förbi. så han kastade dig ivag ><'
INNAN DET HAR JAG INTE RAMLAT AV PÅ 3ÅR!!! haha man har ju balans (a) x'>
iaf så var tävlingen mitt livs värsta avramling då jag lanadade med huvudet före i backen. Avsprånget blev dumt och vi krachlandade….
hade ont i nacken och 1 timma senare skulle jag hoppa nästa klass med en annan ponny. men det gick över. Kan känna att jag forfarande är smått öm ibland till skillnad från innan fallet (:
ÄLSKAR BOBBAN! <3
bilden har klass (a)
Jag har aldrig gjort illa mig när jag har ramlat av (mer än stora blåmärken), det har bara hänt när jag har varit i stallet några gånger, Jag har sån otur xD
Men min syrra gick omkull med sin ponny för några år sen, väldigt otäckt! Hon hoppade i skogen och hästen fastnade med hoven och slog över (gick omkull) och hästen fick ju panik och sparkade omkring sig för att komma loss så den sparkade henne i huvudet och på bröstkorgen så hon bröt ett revben :(
Jag har sagt till henne att använda säkerhetsväst när hon hoppar, men det gör hon fortfarande inte trots att det där har hänt :P