Min dröm går i uppfyllelse!!!!!!
Nu ska äntligen en livslång dröm gå i uppfyllelse för mig. Ända sedan jag var liten har jag drömt om att få äga en äkta Amerikans miniatyr, och nu kommer jag snart att ha honom här hemma
En supervacker liten hingst vid namn Bey. En USA import som har stått i Sverige ett par år nu. Jag är så glad!!!!
Vart i Sverige har den här stått ?

Han blev importerad av Oakstars 2007, men blev senare såld upp till Dalarna.
Men vad roligt! :D Grattis till en sån där snygging!
Vilken snygging, hur gammal är han ??

grattis, vad fin han är!!!
hur gammal och hur hög är han?
Här en bild på ett Amerikanst Miniatyrsto
En bild jag tog när jag var på Horsens 2007

#6 Vilken liten sötnos:)
Han är 3 år gammal och jag skulle tro att han blir maxad, alltså 34 inch (lite drygt 86 cm).
Här en vit Amerikans Miniatyrhäst. Från Horsen 2007
Inte direkt i min smak. Lite för grov runt nosen.
Men kul bild iallafall, den säger lite om storleken när någon person står brevid.

Menar du att min inte går att gämföra med dom "stora vinnarna"….. eller vad menar du???? Förstår inte riktigt.
# 10 Din hingst slår de här tre ovan med hästlängder.
Även segraren
TYckte du skulle få chansen att se det själv.
Men jag har en stor favorit inom den här rasen som finns i Tjeckoslovakien. sen om jag kan hitta bilden är ännu mig ett ?
Ska försöka se om jag kan hitta hemsidan till hon som har henne.
Jag träffade henne i Danmark och var själv på vippen att köpa ett sto av henne.
Ska leta senare ikväll efter bilderna eller om jag kan hitta ägarens hemsida igen. Det varett tag sen.
Ska du börja avla Amerikans Miniatyrhäst nu ?
Vad får man betala för en liten idag?
Vad roligt för dig.
Dem är så vackra.
Ser precis ut som en förstorad Barbiehäst.
Lycka till.
Berätta gärna lite för oss om honom.
Lite fakta.
Ålder, mankhöjd, träningar då vill göra mm.
Lite fler bilder?
# 14
Vet du något namn på hingsten du tog bilden på ?
För Jag kan vara helt ute på fel individ nu men jag tror det här är hingsten från USA, LTDs Magic Mans Tex Tan. Men kom till Sverige från Holland el Belgien, Om jag nu kom ihåg saken rätt.
För hon som visar den här hästen var en av de två som jag var med till Horsens 2007 där bilderna jag ovan satt in togs.
Hon nämnde då att hon vänta en hingst från Holland el Belgiensom var född i USA.
Finns det någon som kan rätta upp om jag har fel nu ?
Vilka snyggingar ni lägger ut ;) hehe man blir ju nästan sugen själv på att köpa en såndär :) Hur mycket är inköps priset på en sån där goding??
# 16
I Europa
Allt från 10.000 och upp till 100.00 beror på vad du vill ha för kvalite eller kvantitet
Som med alla andra raser alltså.
I USA kan de safta på bra mkt mer än det ovan nämnda priserna.
Känner en i Holland som driver på med rasen hennes priser startar på fr 40.000 och uppåt.
oj det var inga små summor direkt :P (förutom 10.000då)
# 18
Ja men de har ju då som oftast ett mindre aveslvärde pga av att de inte riktigt är något man direkt kanske vill avla vidare med. Men det finns folk som köper upp dem billiga och avlar sen vidare på dem.
Jag vet iallafall en här i Sverige som avlar lite av dem här och hennes intresse i att aval kvalite är väl att se inte vidare med. Men var och en gör sin avel så som dem vill.
Varför det är roligt att se att Supernova har fått tag på en så snygg individ. och sattsar på det också. Men så tycks hon ha drömt om en sån här häst länge. Alltså det brukar löna sig att sätta sig in i raserna innan man slår till och köper första bästa, om man tänkt några steg längre fram i tiden med sitt köp. Vilket Supernova tycks ha gjort här.
Ska kanske understrykas att det här är priserna jag såg året 2007

#11 Okej, då förstår jag
Jag tycker också att han är riktigt fin, och tror att han kan stå sig bra i show samanhang. Han ska visas nästa år är det tänkt, både på shower och hingstpremiering.
Han ska även köras in nu i höst. Letar föresten efter både sele och vagn som skulle kunna passa en häst av denna storleken. Höjden är ju inga problem, men det blir ju lätt litte för brett osv. i och med att han inte har lika mycket massa som minishettisarna. Har hittat ett företag i USA som säljer utrustning till miniatyrer, och som bla. har en kanon fin sele. Men jag har aldrig själv tagit in grejer därifrån tidigare. Någon som vet hur mycket det kostar på ett ungifär? Eller som vet något företag i Europa eller Sverige?
Han kommer att stå till förfogande för avel nästa år är det tänkt. Tyvärr har jag inget eget sto ännu, utan vill kunna lägga undan pengar för att som Caspianowner säger få ordentliga kvalitetshästar.
#0 Mycket fin liten kille, lycka till :)

Hur kom det sig att du ville ha just den rasen?

#22 Jag har alltid varit fashinerad av dessa små smäckra hästarna. Ofta väldigt trevligt temperament, och skit snygga framför vagn rent ut sagt. Favoriterna bland stora har alltid varit araber och engelska fullblod, och vill då självklart att miniatyren ska ha så mycket drag ifrån dessa raser som möjligt. Har kommit till en punkt i livet när ridningen inte är riktigt lika viktig längre. Missförstå mig rätt. Jag älskar att rida, men det räcker gott och väl med en ridhäst. Har alltid haft en hel hög hästar i stallet tidigare.
Nu har jag sålt en av mina stora för att kunna sattsa på att köpa en bra miniatyr som jag kan ha till att köra, och beundra för att han är så vacker. Det räcker för mig:)

det låter härligt, jag har funderat mer och mer på att bara köra med, givetvis är det skönt att rida ut ibland men med häst och vagn kan man åka ut lite flera, det tilltalar mig mer nu med ….
Hur mycket kan han dra?
Jättefina små hästar! Har ju själv shettis och tycker att alla småttingar är fina. Men hur är det, finns det många hingstar i avel av miniatyrer och falabella? Har inte hittat någon avelsförening för dom? Intressant att veta även om jag kommer hålla fast vid shetland :D
Jättevacker!
När förväntas han komma hem till dig ?
Måste säga att de är otroligt snygga för att vara ponnyer om de är "korekta och rasenliga".
Kommer ihåg när jag letade på hästbilder och jag ser en skitsnygg brun arabhingst, såg ut att ligga på 155 cm eller så.. och så klickar jag upp bilden och ser att en 5 årig~ pojke håller i denna amerikanska miniatyrhingst…
När de är perfekta så ser de verkligen ut som en MINIATYR av en stor häst, lika proportionerlig osv, vilket man annars brukar kunna se på de korta benen eller storleken på huvudet~
Men en riktigt snygg miniatyr - WOW! Hade det funnits ett bättre urval av dessa hästar i sverige hade jag avlat på dem defenitivt - men idag har vi en och annan guldklimp, men skulle jag hålla på med seriös avel så skulle jag importera. De skulle vara en perfekt variant för mig som gillar små ponnyer och araber ;)
För övrigt tycker jag att din kille såg riktigt trevlig ut! Hur mycket betalade du för honom? *nyfiken vad en trevlig hingst kostar, jag som är hingstfrälst*
Hakuna matata!

#24 Dom drar lätt 100 kg, men så beror det ju lite på storleken osv. Finns ju dom som är väldigt små, och dom som är lite större.
#25 Tyvärr så finns det ingen svensk avelsförening ännu, men intresset för rasen växer stadigt, så jag tror nog att det kommer snart. Man få nöja sig med att vara medlem i dom stora föreningarna än så länge, eller välja någon i ett annat land. Det finns inte så specielt många bra hingstar i Sverige ännu. Många av miniatyrerna i Sverige är blandade med shettisar.
#27 Har inte något bestämt datum ännu, men så snart det är möjligt:)
Är det möjligtvis någon här som ska till Sveriges första utställning för miniatyrer i Storfors nu i augusti? För att titta, eller kanske till och med deltaga? Själv ska jag dit som åskådare:) För er som inte vet kommer den gå av stapeln den 29-30 augusti.

Åhh, jag har allt sneglat en del på dessa små liv jag också.
#0 Stort grattis, och lycka till med honom i framtiden!
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
# 15 Ha ha vilket minne man har ibland