Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3189 ggr
Indylover
1

Rätt?!

En bekant till mig ledde ett ridläger för ett tag sen. Det var mest små barn som red, osäkra nybörjare.

Och så hade de ett pessoabett på den snällaste ponnyn!

Jag blev irriterad och frågade varför, man måste ju vara väldigt lätt på handen och små nybörjare fattar ju inte sånt, de sparkar hästen och drar i tyglarna så hårt de kan när de tycker att det går för fort.

Hon sa att ponnyn var så snäll och stack aldrig eller ryckte med huvudet så man behövde nästan aldrig ta i tygeln.

Jaha?! Och VARFÖR i hela världen ska man sätta på en häst ett pessoabett då för?!

Blir så arg! Är det rätt?!

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Indylover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är då hästen med dess pessoabett.

jag hhar tillstånd att använda bilden.

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Cilla89a
0

vad säger att det är fel? alla bett har olika funktioner, och hästar funkar olika bra på dessa olika funktionerna betten har..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

supernova
0

Jag är själv ingen direkt fan av pessoabett. Men kan det inte vara så att ponnyn fungerar bra på just pessoat, och uppför sig bra med detta. Medans den kanske blir lite mer arrogant med ett vanligt två eller tredelat. Ponnyer är inte dumma. Vet själv….. har jobbat som instruktör och har haft många ponnyer, som uppfört sig väldigt olika beroende på vilket bett dom haft i munnen.

Bara en tanke…..

Zaphix
0

Tycker du överreagerar. Jag gillar inte heller pessoabett, men tyvärr kan man inte göra nåt åt vad andra människor har i deras hästars munnar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag är heller inte någon som gillar pessoa och använder det aldrig på mina hästar (har i.af alltid lyckas hitta något annat som passat).

Även om hästen är väldigt snäll och trivs med pessoa som de kan göra vare sig det är skarpt eller inte så tycker jag det är idiotiskt med pessoa till nybörjare och framför allt barn. Ett bett blir aldrig skarpare än handen som håller det och det håller jag fast vid - men just med nybörjare… Så att hästen får ha pessoa i sig tycker jag inre är dåligt.

Dock föredrar jag pelham med 2 tyglar framför pessoa eller en variant som jag vet "kloka" ryttare som har hästar som trivs med pessoa gör - De rider på två tyglar som med ett pelham.

Dock tycker jag det är ett litet pluss att de använder sig av delta i.af och inte direkt i någon av de lägre ringarna.

Hakuna matata!