Han kliar av sig manen, hjälp?
Hejhej!
Jag gar ett russ som kliar sig jättemycket när han kommer in i boxen varje kväll. Han har inte exem eller så och vi har provat massa medel och vissa har hjälpt mer än andra. Men i flera finns det medel som räknas som doping så dessa kan jag inte använda då. Provar just nu med AVS 14, men det fungerar inte alls .. Kanske finns något "hemmagjort" medel? Eller kanske något bra utan karens?
Men det jag skulle vilja veta också är om det kanske finns något att sätta på väggen i boxen så att han inte tappar manen när han kliar ?
Har sett att på Hööks så finns det en "klimatta" man fäster på väggen, kan det vara något tro ?
Alla tips tages tacksamt imot! 

Min systers islandshäst gjorde likadant, han har nästan ingen man kvar:/ Han har inte eksem men en kompis rekomenderade att vi skulle köpa ett eksemtäcke så vi köpte ett för att prova om det hjälpte. Vi köpte Boetts (stavning?) eksemtäcke och vi är verkligen jätte nöjda:D Han kliar inget alls nu:) Täcket ligger runt 2000 kr tror jag:P
Ursäkta att det är lite rörigt skrivet:) Lycka till, hoppas du får slut på hans kliande:)
Min foderhäst brukar klia svansen ordentligt på sommaren, så vi brukar smörja in med Nyalanders hästsalva tror jag den heter, är tjärsalva i alla fall. Fungerar bra.

Jag skulle klassa det som lätt eksem och skulle behandla det som det så det inte blir värre.

mitt russ kliar också manen en del men jag tror det är för den är så himla tjock så huden blir väldigt varm. har iaf inte sett tecken på exsem men det kan ju hända att han har nån lätt variant han med. (han kliar inte av sig manen men kliar en hel del ibland)
Skynda långsamt så går det fortare.

klimatta - köp en vanlig dörrmatta istället! =) funkar likabra.
ta bort ALLT han kan klia sig på. även krubban - ni får ge ev kraftfoder från en hink istället.
Mer troligt att han har eksem. Haft eksemhäst och hon blev bara värre och värre för var sommar.

#6 tack det var det jag försökte få fram, om man inte stoppar orsaken så kommer det bli värre och värre. Eksemtäcke och beprövade medel tycker jag man ska använda.
Att ta bort allt hästen kan lia sig emot då tar man ju bort möjligheten för hästen att minska plågan själv.

vad är bäst? en häst som kliat sönder sig totalt eller en häst som inte kan klia sig så mycket?
ett täcke eller andra åtgärder hjälper inte hästen direkt och man får väga pest mot kolera.
jag tycker det är djurplågeri att hästen kan klia sig sönder och samman utan att man som människa gör något åt det.
att ta bort de saker som hästen kan klia sig på hjälper en del. finns det vattenkoppar i boxen kan hästen ff klia sig mot dem, eller boxväggar som finns i varje box. ;) tar man bort krubban eliminerar man en stor klichans som kan förstöra hästen hur mkt som helst.

#8 en häst som man behandlar med täcke och liknade så den inte behöver klia sig.
Man hindrar inte hästen att klia sig då har man inte gjort den bättre man har bara, förhindrat att folk ser att den kliar sig. Man försöker att ta bort det som får hästen att må dåligt.
För en gångs skull håller jag med Lorita (inlägg #7), inte vidare snällt att ta bort alla medel att lindra plågan på! Sen finns det ju anti-kli salvor m.m. som kan lindra tills täcken och så har hjälpt.
Havregryn är beprövat på människobarn bl.a. när de har kliande utslag, vet inte om det kan vara värt att lägga på en havregryns-röra när hästen är inne? Finns även anti-kli schampo med havre i. (använt till vår hund när hon hade rävskabb, fungerade jättebra under tiden det läkte ut efter medecinering)
Som att sätta krubbitarrem på en krubbitare utan att ta reda på varför den mår så dåligt att den måste ''droga sig'' med krubbitning..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#9 ett täcke hjälper inte direkt, inte salvor heller. vad gör man när man står med en häst som kliar sig och man inte har förberett alls för sommaren med att förebygga med salvor/täcken osv? när det redan är försent?
#11 Man smörjer in med salvor som hjälper.
Eller, som TS var inne på; ersätter det som kliar sönder med något som lindrar klådan utan att riva sönder hästen.

läser du vad jag skriver? ;)
vissa salvor måste man börja med tidigt för att de överhuvudtaget ska hjälpa. när ett ekem visar sig kan det vara försent.
jag har varit med om en häst som hade kliat sig sönder och samman på större delen av kroppen. på den hästen var det enda som hjälpte att ta bort det som han kunde klia sig på, så hans sår kunde läka. ekemen var hemskt att se och jag led fruktansvärt med hästen.
tyvärr hade ridskolan som ägde hästen inte skött hans ekem som de skulle. trots att de är en stor ridskola med kunniga personer.
Låt hästen klia om det kliar.
Men det ska finnas måtta på kliandet.
Klart att det är svårt att säga åt hästen att "nu räcker det", men genom att använda salvor och skydda hästen från att riva upp sår osv genom att den kliar sig kan vara en bra väg till att hästen blir bättre.
Tänk er egen situation om ni absolut inte fick klia er där det kliade?
#14 Läser du vad jag skriver?
Det finns salvor som hjälper direkt också.

Har ett föl/åring som står vid min medryttarponny som kliar av sig svansen och då har ägarna köpt nån salva/sörja (?) vet inte vad det är men den hjälper och hon kliar inte bort den vad jag har sett iaf. Det har hon börjat med nu på sommaren.

#16 vilka gör det?
#17 har tydligen hittat en, sen finns ju havreschampot som ärmot kliande, och havre-salvor. Tjärsalva hjälpte mot Crows myggbett - som kliade - oh det finns säkert många fler.
Men vad är det för fel att ta bort det som river sönder värst och ersätta med något som hästen kan klia sig på men som inte river sönder så mycket?
att stå och ha något som kliar och intekunna klia tillbaka är närmast tortyr… tror tom att det används som tortyr i vissa platser.
De flesta salvor är ju klådstillande, så jo, de hjälper även om hästen väl börjat. 
Vet ni anledningen till att detta börjat? Får hästen kraftfoder, försök ta bort det så mycket som möjligt, kan hjälpa. Annars är det väl eksemtäcke som är det bäst förebyggande, det finns billgare än Boetts också, såna som ligger runt 1000-lappen eller mindre.
Sen kan jag rekommendera att skruva upp borstar (stora rotborstar är väl att föredra) på boxväggen som hästen kan klia sig mot. Det brukar uppskattas i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#11 Eksem = allergi mot svidknott. Självklart kan då ett eksemtäcke hjälpa, det håller ju insekterna borta. Hade jag varit TS hade jag täckat hästen.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tack för svaren, ska prova det ni har skrivit här och se hur det går. :) Men tänkte på täcke, det finns inte så mycket mygg och så här och han håller sig ganska mycket i skuggan, hjälper det i alla fall?
#2 Okej, vart finns tjärsalva att köpa?
#5 mm. Kan tyvärr inte ta bort något mer nu, han kliar sig mot väggarna..
#19 Vart går det att köpa havre-salvor?
#20 Ingen aning, det börjar så fort det blir sommar, men det finns inte så mycket mygg och knott här och samtidigt sprayar jag på med ett ganska bra flug/mygg-medel så de biter inte vid manen heller. Han får lite kraft sport men han tränar ju ganska mycket och tävlar så jag vågar inte ta bort det..

#2 skillingaryd är tjärsalva.

jag syftade på #22
#22 Det kan vara svidknott, de är mindre än vanliga knott och därmed svårare att upptäcka. Har du möjlighet att ha hästen uppstallad, så du kan ta in honom under de värsta tidpunkterna?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#22 Lantmännen, Citygross (här iaf) osv.. Skillingaryd är som sagt en tjärsalva. Havreschampoo köpte vi till hund i en mindre djuraffär. Annars kan du prova att blanda havregryn (eller havremjöl) med vatten och lägga på, ett gammalt husmorsknep mot klande utslag/vattenkoppor/osv på småbarn.
Täcke kan absolut hjälpa ändå.

jag har en häst som kliar sig väldigt mcyket och jag har ett par salvor som jag tror kan hjälpa.
- Pharma summer relif ca 300 kr (horsezone?)
- nylanders hästsalva ca 300 kr (nylanders.se)
man kan även tvätta man och svans med vissa schampon som t.e.x Hexocil och aloehorse schampo.
kan även sätta täcke på hästen, har dessvärre inget förslag till detta.
hoppas du fick någon hjälp av detta :)
Min ponny kliar också eksem, hon kliar sig fruktansvärt mkt i manen så hon är alldels sårig :(
Jag har läst att äppelcider vinäger ska hjälpa. Man ger det väl i fodret antar jag.
Sen köpte jag förut Itch-free på www.tahorseware.se det är örter som ska ta bort klådan för dom :)

#28 du kan blanda det i vattnet till hästarna, det är ju inte så dyrt kolla bara att dom dricker.
Vi hade ett sto som hade typ mjäll när man borstade med en typ hundborste längst ner i manen på henne. Head and shoulders några gånger och hon slutade. Är det inte solexem de har utan att de har tjock man som kliar~ så är det bra med en spolspilta så man kan tvätta av dem med schampo 1-2 ggr veckan. Smörj in med någon mjukgörande lotion efter med, t.ex helosan.
Sedan har vi ett sto som inte har solexem utan hon reagerar när knotten kommer (och lite av myggorna). Det ser defenitivt inte snyggt ut och någon lång man blir det aldrig, men hon kliar inte bort allt utan bara så att det blir trassligt~ Dock brukar hon klia sig lite på vintern med men mest i svansen bara för att det äs skönt. Men på henne så fungerar flugmedel hjälpande.
Kan faktiskt säga att vi aldrig haft någon häst med just solexem, utan att de kliat sig har alltid berott på andra orsaker!
Hakuna matata!