Stor isl.häst artikel
I tidningen Hästfocus nr 8 (senaste tidningen) finns det en stor artikell på 8 sidor om ett evenemang på island med tävlingar.
Jag har inte läst artikeln så jag kan inte säga om den var bra, men ville tipsa alla er isl.häst intresserade om att den finns i tidningen :o)
Trevlig läsning !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Tack tack. :) Ska se om jag kan komma åt att köpa tidningen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag har inte orkat läsa artiklen, alla dessa isländksa namn som inte säger mig ett jota.. .:D
#2 Haha, du får träna, och lära dig. ;) Verkar den intressant annars då, om de isländska namnen är bekanta för en? :P Någon som kan säga vad den handlar om i korta drag?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#3 hihi jag har inte orkat läsa hela utan bara hoppat i artiklen så tyvärr har jag verklignen inget hum om vad den handlar om…

Har köpt tidningen i dag ska läsa senare i morgon.
Den ska jag köpa!! :D Haha..
#2 - Haha.. Äh, jag säger som Alex, man lär sig när man tränar!! ;)
#3 - Hehe.. Isländska namn är inte så lätta att lära sig!! ;) Haha.. :P Den bästa islandsridaren måste ju ändå vara Sigurður Sigurðarson!! ;) Gillar inte riktigt hans "stil", sitter som en hösäck, men såg du hur han red Silfurtoppur frá Lækjamóti? :O U-n-d-e-r-b-a-r-t!! :) Så vill jag också rida ju!! ;P
Kolla bara in: http://www.847.is/myndir/Frettamyndir/19siggi-silfurt.jpg
Wooooooooow!! :O ;)
#6 Men Juve.. Kom inte och påstå att nån annan än en viss blond norrman är den bästa islandsridaren!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 - Haha.. Näääe.. En vis norrman? Hmm.. Veeeeeeem kan du mena? Hmm.. *tänker, tänker* ;P Haha.. Såklart han är bäst!! Kolla in hur Sigurður sitter.. ;P Haha.. Har du sett VM-filmen är det ännu tydligare.. ;P
#8 Neej, jag har ju inte sett den..:( Du kan få köpa den till mig i julklapp. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
http://www.847.is/myndir/Frettamyndir/19siggi-silfurt.jpg Länkar åt Juve
#9 - Jag har sett den typ fyra gånger.. Haha.. Man hoppar över vissa delar och tittar mer på de intressanta delarna (Hmm.. Vad kan jag mena? ;P) Hahahaha.. Lätt att jag ska!! ;P Tomten kommer och lämnar den!! ;)
#10 - Tackar!!
#11 Tomten - Tomten?? :D Kommer han på sin ädla springare också (hrrm, förlåt mig.. ren)?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Inte den norska tomten, tyvärr.. ;P Hmm.. Nordpolens tomte får det bli.. För den norska är med mig i Brasilien.. XD
#13 Norska tomten vill inte till Brasilien. Norska tomten vill ha kallt och snö på jul. Så han kommer hit (attans.. måste skaffa snö innan jul!).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#14 - Hmm.. Det kanske han vill.. Men.. Det finns ju sånna "is-krossar-maskiner" som gör konstgjord snö.. Det kan väl vara något? ;P
#15 Jo, men det måste ju ligga kvar.. Det gör det inte nu när det är 5-10 grader varmt. ;) Min syster ska jobba som skidskolelärare i stöten i vinter.. De skulle ha öppnat den 14:e, har skjutit upp det till 21:a.. De har inte en enda snöflinga däruppe..:P Så känns lite smått svårt att få det här nu..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha.. Du får väl ha all snö i frysen då, så kan han sätta sig där om han vill ha snö.. ;P
hästfoucus brukar ha mkt om islänningar… mkt mkt!
#17 Haha, tänk att du sa det.. Jag har ju faktiskt snö i frysen kom jag på nu! :D Det har legat där några år, har ju tänkt att ta fram det på sommaren och ha lite kul, men jag glömmer det ju jämt. :P Och nu är det ju inget roligt.. Så får vänta på nästa sommar..^^ Om det inte är så att det inte kommer snö.. Då får det komma fram till jul så Stian kommer. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#19 - Hahahaha.. Se där.. ;) Jag ÄR smart!! ;P
Hur säger man namnet Perna (kan inte göra sånadära konstiga P:n..
) ? Jag säger som det ser ut..hehe :) Perna säger/tänker jag :)
#21 - Þerna - Þ uttalas som "th" i engelskans "the".. Så det blir liksom ungefär som "Therna" eller "Tärna".. :)
OKEJ! :D
#22 Nähä du, Juve. Nu missade du något. Man säger som ett "d" mellan r och n också, så det blir "Therdna". ;)
#21 Ett "Þ" får du genom att hålla ner 'Alt' och trycka 2-3-2 på siffrorna till höger på tangentbordet. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Þ ..jag kunde ;D va bara tvungen att testa … ^^
#25 Haha grattis. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#24 - Ääääh.. Þerna i mitt stall heter ju Therna.. ;P Hon ska vara tärna vid lucia.. XD
#27 Haha passande. ;) Jag och Þerna har också vart tärnor på lucia. ^^ Och tomtar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#26, tackartackar ;P *bugar*
#28 - Får se om jag kanske rider Therna aka Þerna aka Tärna aka Therdna.. Haha.. Barbacka.. :/ Hon drar ju iofs så fort hon får chansen och barbacka på henne i galopp är väl inte det roligaste.. ;) Nej, Máni vill jag ha!! :D
#30 Haha jobbigt det där med alla stavningar och uttal. ;P Vad är det för fel med att galoppera barbacka nu då? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#31 - *host*Jag ramlade av två gånger på fem minuter när jag galopperade barbacka på ett annat sto i somras*host*.. ;) Men hon hade eksem ju.. Ingen man att hålla i sig i.. Sedan var det på en skogsstig.. ;P
#32 Haha dålig balans där, hör jag. ;) Själv har jag lyckats få sjukt bra balans sen jag i stort sett bara red barbacka för några år sen.. Då var det galopprace på fälten också. ;P Tack vare det kan jag sitta kvar när dampstona stegrar sig nu också. ^^ Fast när Þerna bockar så flyger jag… Där har jag lite att träna på. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#33 - Hon snubblade också.. ;P Jag brukar faktiskt få beröm för min balans.. ;P
Äääh.. Du får väl träna med hennes bockningar.. ;) Jag lykcas sitta kvar under dem!! ;) Hmm.. I alla fall ett tag.. ;P Sedan ramlar jag av.. ;)

ok vem sjutton är stian som ni pratat om hela tiden?
#35 Haha, hänger du inte med? ;P Nejdå, det är Stian Pedersen, en norrman som rider islandshäst. Är med på VM och så med sin otroligt snygga häst Jarl frá Miðkrika. Han är en extremt duktig ryttare, har fått ett flertal priser för sin ridning. Och så råkar han se bra ut också. ;) Här finns en bild..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#34 Sitter du kvar ett tag barbacka också? ;) Det är då jag flyger av, med sadel är det ju inga problem! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

ja inte för att man såg så mkt på bildne… men tack för upplysningen. nu slipper man undra… :D
#38 Kan säga att det finns en hel del länkar i andra trådar.. Bl.a "snyggaste kändishästen" eller vad den heter. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

orkar inte leta… *fniss*
#37 - Hahahaha.. Äääääh.. Klart jag gör.. ;) Eller? ;) Njae.. Senast jag blev avbockad så var det på min grannes lugnaste (?) sto.. XD Hon som alltid brukar gå och halvsova under ridturerna.. ;P Det var tänkt att jag bara skulle skritta henne, men lite bockningar blev det allt.. ;P
#35 - Haha.. Stian.. Mmmmm… ;) Ännu en bild: http://www.championrider.de/v2/images/content/ueberuns/stian.jpg
nu försöker jag göra det där 'P:et'…. händer u inget
:( *känner mig dålig* :P
Passar på att länka åt Juvis ;)http://www.championrider.de/v2/images/content/ueberuns/stian.jpg
#41 Smidigt. ;)
#42 Använder du siffrorna till höger? Och håller ner 'Alt'?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#42 - Tack…..igen.. ;)
#43 - Haha.. Det var nyårsdagen och jag var trött.. ;P
#44 Hmm.. trött eller "trött-och-lite-annat"? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#45 - Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ens ihåg var jag var den nyårsaftonen.. ;P
#46 Hahaha bra där! ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men jag kommer i alla fall ihåg avbockningen.. ;P Blev liggandes på rygg på en snötäckt åker.. ;P Hästen töltade hem och undrade nog vad jag gjorde på marken.. ;) Det var iofs kanske bara 100 meter kvar till stallet och hon stannade vid stallet, men ändå.. :P
#48 Du ska vara glad för det.. Förra vintern var jag och en kompis ute på fälten (barbacka) och skulle ta en galopp.. Men nää då, det tyckte inte Snædis.. Hon slängde sig åt sidan men jag fortsatte rakt fram.. Först stannade hon och tittade på mig där jag låg i snön, när jag reste mig och gick fram för att ta henne vände hon runt och töltade hem till stallet. Var bara att gå ca 100 meter på vägen mellan fälten, typ 200 meter genom en skog, lika långt förbi fler fält, över en väg och 50-100 meter på vägen som leder till stallet.. Det var ju en spännande upplevelse. 
Visserligen fick jag sällskap av min kompis, eftersom hon flög av sin häst strax efter och han sprang också hem. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#49 - Haha.. Låter ju jättebra!! :P En valack som jag ev. ska börja rida snart försöker få av dig de fem första minuterna om han inte känner dig.. Men om han vet vem du är så går det hur bra som helst.. Vill du komma och testa? :D
#50 Ja! :D Jag älskar såna hästar! ^^ Eller ja, ibland. Snædis tycker jag inte om, du kan få ta henne istället om du vill. Jag byter gärna ut henne. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#51 - Hahaha.. Ändå rider du henne.. ;) Hmm.. Privatägd herre det där.. Runt 12 skulle jag tro, ganska stor (140 ?) och mörkt, mörkt bruuuuuun.. :P
#52 Snædis är också privatägd. Jag är medryttare på henne. Jag gillar henne inte. :P Hon är tråkig, så fort man ska jobba henne (dvs allt förutom att springa rakt fram i skogen), så krånglar hon. Backar ner i diken och står på bakbenen.. Och låtsas vara rädd för precis allt så hon har en anledning att slänga sig åt sidan, springa iväg eller inte gå på en volt runt sockerbitar/koner (de kan vara riktigt farliga med sina huggtänder!). Jättekul. :P Men jag ska rida Sunna en del i vinter också, så jag klarar mig. Älskar den hästen!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha.. Joo.. För att inte tala om lövhögarna på hösten.. De ÄR farliga.. De jag ju attackera när som helst ju.. :P Hahaha.. Aww.. Ska du rida Svinto? :D Eller vad hon nu kallades.. ;P
#54 Japp Svinto! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Titta jag hittade en bild på din häst!! :D
Hahaha snygging! ^^ Där syns det ju hur stel hon är i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Och väldigt fyrkanting.. Träna lite på det där du.. ;P
#58 Haha ja jag får göra det.. Då kanske jag kan få henne och tölta sen också. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nu kan hon väl bara rulla fram? Eller vänta.. Hon var ju inte rund.. Rektangulär.. ;P
#60 Haha ja exakt. Jag vill ju ha henne rund.. Eller nåt. I vilket fall som helst, jag har räknat lite snabbt nu.. Och vi har tillsammans skrivit närmare 90 inlägg bara idag här på ridsport. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Äääh.. Ge henne havre blandat med smör så blir hon nog tjock och kan rulla framm.. ;P Hahaha.. Vi är sjuuuka!! XD 90?! Hahahahaha..
Haha ja det låter ju smart.. Se till att hon blir ännu piggare och ännu tjockare.. Då blir Marie glad när hon kommer hem. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport