Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2581 ggr
kaka1234567
0

sadelpadd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vill fråga om den här padden är något bra?  

Är den någon som har erfarenhett av den? Jag va i butiken och klämde på den o den kändes bra tjock lek o värkade bra kvalite.             

Hade tänkt köpa den till tango när jag ska rida han för han har ryggont (han är inte min änu) men när jag ska rida ridlektion ska jag dels börja rida häsr och fortsäta på ponny men de hade låvat att jag skulle få rida han rätt ofta.

Ni kan gärna rekomendera paddar fast i butik så jag kan klämma på dem.hälst i st trakten.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Cilla89a
0

varför har han ryggont? en gel-padd är ju ingen lösning till hans onda.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

painten
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Om hästen har ont i ryggen ska den inte ridas förrän skadan är utläkt. Därefter bör det gå bra med en väl anpassad sadel.

kaka1234567
0

Jag är inte säker om han har ryggont men varje gång jag tar,stryker elr berör på annat sätt rycker han på ryggen o sänker sig.Jag har sagt till ridlärarna men de sa att de inte är någon fara jag blev arg då.Och tänkte ta allt i mina egna händer men nu ska vi inte tänka på att dem är skyldiga att själva fiksa allt till häste men nu värkar ingen bry sig.Nu lysna dem inte på mig jag har sagt till dem från första dagen jag märkte att han hade deta problem.Jag kan förbätra lite men inte allt för mycket pengar eftersom han inte är min.

Nu frågade jag om sadelpadden;) Hur 'är den och har någon erfarenhett av en sådan?

_Mvh kaka
_

lisette
0

tillåter de att du köper utrustning till deras hästar? de har ju utrustningen som de har av en anledning. hur väl menat det än är från din sida.

kaka1234567
0

Ja jag fråga utrustnings ansvariga och hon sa ok men de va i vintras i augusti 2008 o Jag tror hon glömt de.Även om de hade sagt nej så vet jag vad tango behöver.Jag kommer ovs köpa padden jag vet att de låter dumt att köpa utrustning utan tillåtelse men han har ont.De som vore bäst för honnom är en riktig kvalite sadel (hans är skitt o har inte äns ett märke) en masör och akupungtör.Men jag förstår inte att man inte fattar att hästen har ont.Ja man har den utrustningen man har men det värkar som om att han behöver mera han har så ont att han har en manck padd i teddy och 2vanliga paddar i teddy men de är inte tillräkligt stötdempande för om de vore de skulle han åt minstonde inte ha lika ont som han har nu elr kanske inte alls.Gråter

Ja är så ledsen o förvirad jag vill inte att han ska lida hjälpGråter

Snälla är de någon som vet något om padden?

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

Vad är det för en ridskola? Foten i munnen
Jag hade aldrig satt mig på en häst som jag vet har ont i ryggen!
Visserligen så bara för han sänker ryggen så behöver han inte ha ont, man kan ju tänka sig själv, om någon tar och drar fingarna längs min ryggrad, nog skulle jag regagera jag med. Men det beror ju iofs på hur mycket han sänker ryggen och om han reagerar på nått annat vis när du drar fingarna, piskar med svansen, hugger i luften, sparkar, eller verkar överhuvdtaget irriterad över situationen när du drar fingarna över ryggen.

Ligger sadeln inte bra, kommer den padden inte göra någon nytta alls, du kan lika gärna spara pengarna till något annat.
Och, ja, jag har köpt en sådan padd från Hööks för många år sedan, helt okej.
Vill du dock ha en riktigt bra gelpadd så är Akton helt suverän!!! Den kostar dock 1200 kr, men dem är garanterat bra!
Brimad har varit lite öm i ländmuskulaturen sedan jag köpte honom, trotts att han har en utprovad sadel och är genomgången av equiterapeut. Sedan jag köpte Akton gelpadden, så är han inte det minsta öm överhuvdtaget, hur fin och mjuk som helst i muskulaturen :)
Akton använd även till människor som är sängliggandes, för att slippa trycksår o.s.v.

kaka1234567
0

Han sänker ryggen så mycket som möjligt han piskar med svansen och ser orolig ut och förtsäter sänka tyggen tills jag slutar.Sedan när man ska lägga på sadeln blir han sur höjer huvudet blir sträsad,orolig och hugger i luften och späner ut magen när man ska ficksa sadelgjorden och vill ej ha sadel på sig över huvudtaget.

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

Stackars häst :( Varför agerar ridskolan inte? Väldigt konstigt, man tycker ju dem borde kunna tillräckligt mycket för att se att hästen har ont i ryggen och sadeln ligger dåligt..

kaka1234567
0

#8.Japp tycker det samma men vi får se hur han är efter sommar betet.Du vet ägaren är kvk och han tycker nog att han kan allt så han vill väl inte lägga ned pengar på sadelutprovare han tror nog att han kan klara de dä med sadlar själv.Men hans egna hästar får de bästa.

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

Jag vet bara att om hästen beter sig så som du beskriver det hela så skulle jag fanemej inte ens komma på tanken att sätta mig på den ryggen, ens om det låg 10 av de paddar under sadeln på hästen du här ovan länkade till.

Du som var så upprörd över att hästar lider av bett i munnen och nu själv är du inne på att sätta dig på en häst med ryggproblem…

HALLO !!!! !!!!!!!

lisette
0

om det är så illa som du skriver så tycker jag du ska anmäla detta, direkt!

kaka1234567
0

#10.Snälla sluta hacka jag är så tröt på all sjafs.Gillar du inte mig låt bli att bry dig.

Jag skulle aldrig låta han lida jag kommer att anmäla bara om han har ont vi får se hur han blir efter sommar bettet.DÅ efter sommar betet brukar hästarna byta sadel.För hoppningsvis får han en bra om inte anmäler jag.Jag skulle aldrig säta mig upp på en sådan häst heller.Men nu är de inte jag som väljer villken häst jag rider på utan ridlärarna.

Ok kan låsa dena tråd jag kommer nog inte att få nogra fler svar av om dena padd

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

# 12

Gillar inte dig ? Jag har inte talat här om att inte gilla dig. Jag sätter bara fingret på vad det är du sitter och berättar.

När man öppnar upp saker så som du gör så får man svårt att inte reagera.

Du talar vitt och brett om olika plågor som ryttare utsätter hästarna för via betten och sen så sätter du igång en annan tråd där du motsäger dig själv mot tidigare inlägg om ang plågor på häst.

Klart man reagerar !

Och en sak till med tanke på också vad du tilla " nu är de inte jag som väljer villken häst jag rider på utan ridlärarna. "

Du behöver inte ens gå på den ridskolan, valet ligger hos dig själv !

kaka1234567
0

Men nu ska vi inte bytta ämne dena tråd handlar om padden inte bett ok Flört nu vill jag ha fred alla tycker vad dem tycker.Flört

Jag skulle gärna sluta rida där men eftersom jag älskar hästen o han mig kan jag ej låta bli sedan har de en bra ridytbildnidg och att vi ska kanske få köpa han av ägaren om de säger ja.Jag kan bäreta lite om tango och mig via pm. Legger inte ut de här pgv att dena trå¨d handlar om Padden.

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

Mitt svar om padden. Den hjölper inte en hästrygg som redan har ryggproblem.

Att byta till ny sadel hjölper heller inte Hästens rygg idag. Hästen måste bli fullt frisk. Hur lång tid den ryggen på den hästen tar på sig i tid att bli frisk kan inte ens en veterinär säga. Det kan ta flera månader upp till flera år.

Har själv ägt en äldre gammal tävlingshäst som jag hoppades på skulle komma att med ett par år i full vila, iallafall kunna gå som en vardaglig enkel häst. Men efter nästan 3 år så insåg man bara att det kommer aldrig att bli verklighet.   Bakslgen kom när vi hade kommit så långt att man ville ta in han in i samlingar, då märktes det tydligt att han inte var ren från ryggbesvären.

Vad som låg till grund för hans besvär med ryggen blev aldrig riktigt klarlagt. Kan varit att hästen haft fel sadlar under sina år, men inget vi vet. Vi tog över honom efter att den tidigare ägaren inte hade råd att ha han stå och bara kosta pengar. Att stalla hästar i Stockholm kostar ibland en skön slant.

Hade det här varit ett sto hade den satts troligtvs in i aveln, med tanke på sina meriter som inte gick av för hackor. Men nu var det en valack.

jackiejohn
0

Padden är säkert bra på sitt område men inte hjälper de om hästen har problem/ont i ryggen inte "/

Känner igen de där du berätta om med hur han regera när du strök med fingrarna över ryggen, va en häst ja kolla på för drygt 1½ år sen hon blev helt knäpp försökte bita och sänka sig/dra sig undan när du la handen på ryggen lr strök över ryggen, och den sålde dom som utmärkt ridhäst? Obestämd nu gilla ja inte hästen bortsett från ryggen men ja kan sätta mitt liv på att den aldrig gått igenom besiktningen.

Jag som många andra undrar varför gör inte ridlärarna nåt? vad säger dom? hästen mår ju inte bra av att gå runt så Förvånad

kaka1234567
0

Ridlärarna sa att han inte hade ont så de är de som är problemet.

_Mvh kaka
_

jackiejohn
0

17# Konstigt för ja antar att du beskrivit om inte visat hur hästen beter sig? Förvånad Undra va de är för skojare till ridlärare…och ja förstår de är inte lätt att göra så mycket när de är ridskolans häst..

kaka1234567
0

#18.Ja vi har velat köpa han förat kuna laga hanFlörtMen ägaren värkar tveksam

Men nu kan jag inte göra mer en att göra de lite stöt dämpande än vad de är vanligt viss.

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#15 men eftersom sadel ligger "skit" som TS beskrivit, är det ju med stor sannolikhet att det är sadeln som gör att hästen har ont, och eftersom det är ridskolehäst som säkert har sadeln på sig ett antal timmar om dagen..

kaka1234567
0

Jag har märgt att han brukar ha tora svät fläkar efter han ridigts klart exakt där bomen/bosorna ligger.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

Jag glömmde bäreta att jag va o hälsade på han i hagen på hans bete då kollade jag hans rygg o han ryckte lite men inget mera han blev glad över att se mej han fick masa beröm nar han gav mig en blät äppel puss =DOch lite äpplen ;)

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#21 vet du vad du kan göra? när du ska rida nästa gång, så använd ett vitt schabrak.. när du sedan ridit klart kan du kolla på avtrycket på schabraket och då kan du se om sadeln har tryckt någonstans, eller är ojämn..

kaka1234567
0

#23.De skulle jag gärna men Vi får inte byta schabrak eftersom alla hästar måste se likadana ut sa ridlärarna.

_Mvh kaka
_

Cilla89a
0

#24 du rider aldrig själv honom själv? tänkte på många ridskolor där kan man hyra hästarna på lov, helger o.s.v?

kaka1234567
0

#25.kvk familjen hyr inte ut för att de tycker att hästarna behövs i värksamheten o tror att ryttaren kan skada hästen.Vi har idläger i 3 veckor men de gäller samma sak där man får int byta schabrak.

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

Får du inte rida i en annan vojlock för ridläraren så undrar jag om han då kan gå med på att du lägger en padd under sadeln.

Du är mer focuserad i att berätta över hur glad han är i att se dig inte något egentligen om hur han ska få lida med dig på sin rygg. Det verkar var ditt minsta bekymmer.

Jag börjar få en känsla av att någonting med din version här inte riktig står i sin hela sanning.

kaka1234567
0

#27.Varför skulle jag sita här o juga jag är inte dum i huvudet.Läste du inte ordentligt när jag va där de första jag gjorde va attt kolla ryggen han reagerade inte så starkt han ryckte lite men värkade inte bry sig så mycket.Sedan la jag bara till att han va glad över att se mig o gav mig en puss.

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

Det är bara några dagar sedan du öppna upp den här tråden. Då var hästen inte tydligen i gott skick över ryggen.

En sak till jag reagerade på du nämnde här ovan var att sadeln inte ens hade något märke. Då vill jag bara flika in och säga, Ett märke på sadeln säger ingenting om hur den passar hästen !

kaka1234567
0

Ja men förlåt att jag frågar.Gråter

Jag bäretar om hästen i då tid trode alla förstod de.Hästen hade ont inan sommar betet o nu hoppas jag på att de blir bra med han och att jag vill inta att de ska hända igen och fråga om padden.Ja idag va jag i betes hagen o han värkade må bra i ryggen jag skrev ju allt de som hänt och ville veta vad de kunde vara jag va säker på att de va sadel som va orsaken.Om man tänker på de tora fläkarna när han ridigts.

Jag vet att de inte spelar någon rolö men nu värkar de ju som om den inte passar hästen.Som jag skrev tidigare

Ja men eftersom alla här ine tycker dom har rätt utom mig och ingen tror mig blir jag lädsenGråterDe kanske inte är så men de känns som de då blir man lite ned trycktGråteroch ledsen. *snyfft*

_Mvh kaka
_

Caspianowner
0

'

Är det någon som ska gråta är det hästen som tvingas lida med dig och andra med att ha er på sin onda rygg.  Vem hjälper honom att undkomma er ???????

Uppenbarligen så gör iallafall inte du det

Denna kommentar har tagits bort.
kaka1234567
0

#31.De där va elakt jag är rätt känslig ska du veta blit lätt ledsen.GråterVar för är de mitt fel jag har inte hunit rida hästen i hela mit liv så hur är de mitt fel?Gråter

Jag kommer att rida alla olika hästar på ridskolan och kommer att nångong få han inte för att jag vill utan för att ridläraren har sat mig på hästen.

Sedan tycker jag du är lite väl hårt att hugga så på mig har jag gjort dig något är de bara att säga till.

Jag för söker va trevlig men du är inte de mot mig och jag får skiten för de Gråter

_Mvh kaka
_

Inlägget är låst för nya kommentarer