Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 3323 ggr
Maja
0

"Svensk hästhållning omodern"

"Många hästar felbehandlas. De får inte beta så mycket som de behöver och många står för länge i trånga spiltor."

Länk

Vad tycker ni om detta? Har vi en omodern hästhållning i Sverige? Om ja, hur skulle vi kunna förbättra den?

Lorita
0

det är mycket som måste förändras för att få fler lyckliga hästar, synd att dom inte har knorr som grisar så man kan se lätt hur dom mår Skrattande

Jag märkte en tydlig förändring när mina blev lösdriftshästar, från att ha varit mycket ute hästar men på stall på natten.

Tyvärr är det mycket gamla fördomar som måste förändras, hästar står ju i stall med långa välborstade stallgångar, praktiskt och enkelt en låda per häst Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

Det finns säkert mycket att önska vad gäller hästhållning i vårt land, men Djurens rätt är en organisation som lever i drömmarnas värld i stället för i verkligheten. Den nya djurskyddslagen som träder i kraft i månadsskiftet täcker upp en stor del av vad de önskar, fast mer verklighetsförankrat. Det är inte längre tillåtet att bygga nya spiltor och inom ett par år kommer det inte vara tillåtet att använda befintliga spiltor heller. Det kommer mer regler om utevistelse och social kontakt osv.

Långt ifrån alla hästar är lämpliga att ha som lösdriftshästar eller att ens ha i flock i hagen. Eftersom vi nu faktiskt har hästarna till att rida/köra så måste man anpassa sig efter det och minimera risken att hästarna skadar sig själva eller andra hästar i hagen.

Zadeira
0

Jag har alltid tyckt att hästar ska få vara hästar i så stor utsträckning som möjligt. Ute så mycket som möjligt, äta så naturlig så möjligt osv. I den mån som hästen mår bra av det då, för alla hästar mår inte bra av samma levnadssätt, det är väl en del i aveln som påverkat.

Tyvärr är det ju så att många hästar inte behandlas riktigt som de borde. På mitt jobb går de ute 6 timmar, vilket jag tycker är på tok för lite. Men ofta är det väl så att det ska passa praktiskt, särskillt om det är i större stall.

Alex
0

Jag tror främst det handlar om rädsla i många fall. Folk är rädda för skador och liknande, om de får gå i för stora hagar med flera kompisar så de kan springa och busa…

Sen så är ju många väldigt konservativa också, men det gäller ju inte bara inom hästhållningen. Skrattande Men det klassiska 'Så har jag alltid gjort och det har fungerat bra, så varför skulle jag göra annorlunda?'

Sen har man ju även hört en del som påstår att deras hästar inte vill vara ute längre än en viss tid osv, utan står vid grinden och väntar och så… Visst, det kanske existerar några få hästar som är såna. Men jag är extremt tveksam. Då beror det högst troligt på antingen att hästen inte trivs i hagen, eller att den helt enkelt är van vid att komma in.

Det är min egen häst ett kanonexempel på. När hon kom från Island hade hon ju gått ute dygnet runt, så när vi vallade in alla hästar i hennes hage blev hon kvar ute tills jag hämtade henne med grimma. Hon fattade inte att hon skulle springa med in. Dock tog det bara några dagar, sen var hon först nere vid stallet när det var dags för ingång…

Förra sommaren kunde hon ofta stå vid grinden under eftermiddan, och väntade på att få komma in. Kom alltid fram till mig när jag kom ut i hagen. Nu går hon på lösdrift sen i slutet på april, och går någon ut i hagen med en grimma springer hon iväg. Är man dock utan grimma kommer hon gärna fram och gosar…

Det är alltså samma häst som förra sommaren kom galopperandes fram till mig i hagen när jag skulle hämta henne. Så visst har mycket med vana att göra… Ofta mer än vi tror.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Det kan absolut förbättras. Många är rädda för att låta hästarna vara just det dom e, hästar. Låta dom bli lite skitiga o vara ute länge mm.. Så är det det att många är rädda för skaderisken, men enligt mig, om man ska låta hästen va häst så har man det i bakhuvudet. Värt risken enligt mig.

Loa-bg
0

Som jag nämnt i en tidigare tråd är det svårt att ändra hästhållningen så pass att alla hästar kan gå på lösdrift tillsammans med andra hästar. Har man en dyrbar häst släpper man kanske inte ihop den med andra hästar i lösdrift pga skaderisken.

Men det betyder ju inte att man behöver fylla i hästen med massa specialfoder istället för fri tillgång till hö, ställa den i en liten hage, ha täcke på den året om, klippa bort känslehår etc, betsla upp den, låta hästen stå mestadels i box osv osv. Jag skulle kunna se en bättre hästhållning genom att man har större uteboxar med öppen dörr, man låter hästarna gå ute mer på så stor yta som möjligt, använda mindre täcke och inte klippa hästen till höger och vänster. Fri tillgång till hö och enbart mer tillskott till de som verkligen behöver (istället för att ersätta höet med foder).

Då jag själv har hästar som är värda över 100.000 kr förstår jag de som håller hästarna isär. Dock tror jag att om man har ett flertal hästar så måste där finnas några som fungerar ihop, man kan ha dom två och två. Storm och Lotus fungerar inte ihop, men West fungerar med de båda. Så knäppe-West får byta hage med dom två om vartannat.

Att hästar väntar vid grinden för att de vill komma in är i regel nonsens, de är vanedjur och vet när det är dags för mat och förknippar även oss människor med utfodring.

Peppe
0

håller med #6

för övrigt vet jag inte om det bara är sverige det gäller, tror att det är på det sättet överlag när man kommer upp i kretsar med hästar i över 100 000kronors-klassen (bl a av anledningar i #6).

min tränare t ex har jobbat i tyskland och usa i 13 år och håller sina hästar efter principerna dom använt sig av där, hon låter sina hästar gå ute i små rasthagar ensamma pga skaderisken. däremot går dom t.o.m mindre täckade än Blacky gör och får fri tillgång till grovfoder. dom är dressyrhästar men rids ut och gymnastikhoppas, och har även löshoppats ibland.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaT
0

Fast jag tycker att vi kommit långt jämfört med många andra länder. Jag var på resa i Spanien och kollade runt i en del olika stall, och där var det inget snack om hagar. Hästarna stod jämt i box, eller gick i skrittmaskinen, då de inte reds.

Men självklart ska man alltid sträva mot att hästarna ska ha det så bra som möjligt, även i Sverige. Sedan tycker jag att "ha det bra" är väldigt olika för olika hästar.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Lorita
0

#8 vi har kommit jättelångt och det har hänt väldigt mycket bara dom senaste åren. Medvetenhet börjar också blir stor, även om vissa hästar kan få bil mer hästar fortfarande

AnnaLundin
0

#6 - skrev "Att hästar väntar vid grinden för att de vill komma in är i regel nonsens, de är vanedjur och vet när det är dags för mat och förknippar även oss människor med utfodring."

Nja, rent nonsens är det inte…

Mina egna hästar går ute dygnet runt från april och så länge vädret tillåter på höstarna. När första ruskvädersdagen kommer på hösten så ställer de sig vid grinden och VILL verkligen gå in. Och då har de, som sagt, gått ute i ett halvår eller nåt.

Men att de ställer sig vid grinden och väntar på eftermiddagarna beror på två saker, dels är de vana att gå in vid den tiden och dels är det många hästar som inte har något att äta i hagen på dagarna så de är helt enkelt jättehungriga och vet att maten hägrar i boxen när de kommer in.

Lorita
0

Obestämd#10 och alla andra….

Det hände en kul grej när vi skulle ta in ufoäggen, hästarna gick och ställde sig i paddocken som dom alltid gör på vintern när dom för nytt hö. Dom vet att vi ska flytta dom för att arbeta ostört………dom vann att dom fick prov smaka lita på årets körd Skrattande

Så vist lär man dom konster alltid, och jag tror inte hästarna helt plötsligt fick väldig träningsiver för att vi började flytta ufoägg Tyst

Siberit
0

Jag tycker att det är klart det är bra för hästar att få vara ute mycket och så, men tycker inte det är så illa att ha dem t.ex. inne på natten, eller täcka frusna hästar på vintern.
Menar eftersom dem rida och körs och alla hästar är olika, klarar klimatet olika, behöver olika mycket mat och stöd fodring när dem rids och saker.

Min pålle t.ex. är frusen och även om han har världens vinterpäls fryser han på vintern/hösten, han magrar av lätt och behöver mängder med mat, även när han stått på bete har han behövt stödfodras för att inte magra av, och då har han ju stått på vila.

Tror helt enkelt det är individuellt från häst till häst vad dem klarar och trivs med.

Man märker ju om dem tappar glöden och är olyckliga

Glad

Cilla89a
0

Jag tycker faktiskt inte att den svenska hästhållningen är så omodern! Vi har som nån annan nämnt ovanför kommit mycket längre i vår hästhållning än andra länder ex, tyskland, där finns ju inte många stall där hästarna vet vad en hage är överhuvudtaget..

Sen tycker jag allt fler har fått upp ögonen för utfodring och lägger ner mer vikt att att foderstaten till största del ska bestå av grovfoder och slopa alla hundratals tillskott..

Dessutom har det ju blivit mer och mer intresse för dessa "active stable", det finns ju till och med nån ridskola som övergått till detta..

Jag tror att det kommer ske stora förändringar i framtiden, speciellt för ridskolorna..
Sen tror jag att hästägarna med 1-2 hästar är lite mer småflörtade..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Birke
0

#13 För n som inte har en aning om vad !active stable" menas, kan du förklara lite sa att man får en hum? Glad

Cilla89a
0

#14 man kan väl säga att det är en en mer "modern" lösdrift.
det blir i alla fall mer och mer populärt :)
kan läsa mer om det här:
http://www.gimmex.se/

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

#10 Det kan inte vara så simpelt att de faktiskt lärt sig att de får flytta in när höstvädret kommer? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaLundin
0

#16 - hade hästar haft den intelligensen, att de lärt sig att de får gå in när ruskvädret kommer i oktober-november, då hade de nog inte tillåtit oss att hålla på som vi gör med dem….

Birke
0

#17 Jaa, tur att de är så pass "dumma" :)