OT dåliga hästfilmer
igår kväll la jag mig i min säng med black beauty instoppad i dvd:n.
måste säga att jag blev så sjukt besviken för jag började kika på allt omkring.
det hela börjar när blacken föds… då är det baske mig ett sto som står och viftar på svansen!
sedan när han har blivit skodd och han tycker det är konstigt att gå - spansk skritt och ordentliga hjälper som syns eftersom de inte filmat tillräckligt långt ner på benen.
det var mer jag störde mig på. bland annat när hästarna hälsar på varandra genom att stegra. det förvånar mig att de inte råkat få med tränaren som står och ger kommandona utanför bild…
hahaha, ja men man gillade den ju när man var liten iallafall, nu ska du inte vara så kritisk 

Man måste ha de dåliga glasögonen på sig när man ser på djurfilmer. Tänker bara på arn filmerna
Min gamla klassiker som jag har gråtit så mycket till. Som ovan sa nu ska du inte vara så kritisk.
Jag älskar den filmen så än idag. Sen får det vara hur det vill med hur den spelades in.

jag kan fortfarande gråta till dem, men man ser ju allt helt annorlunda än man gjorde tidigare… =)
#2 jasså, är de med dåligt gjorda?
jag tycker bara det är så otroligt pinsamt att de inte sköter det bättre. det är sådan sak som kan förstöra hela ens filmupplevelse.
# 4 Du har en poäng i det du säger, men jag vill ha kvar den där känslan att den är bra gjord för sin tid. Även om den är så som du säger, men vadå det är ju en gamal klassiker.

haha, det är nått jag också lagt mäkre till Lisette, att är man hästkunnig så lägger man märke till alla detaljer vilket gör att alla hästfilmer är oerhört dåligt gjorda!!! det går ju inte få en vettig inlevelse i filmen, eftersom allt ser så fel ut..
den enda vettiga är "mannen som kunde tala med hästar"
jag kommer så väl ihåg när jag var liten och kollade på black beuty, och allt var så verkligt då, sen såg jag den igen för något år sedan på tv:n, och fick en smärre chock, för allt var plötsligt så overkligt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Någon som minns sherdil då? Det måste vara den tråkigaste film jag någonsin sett ^^ Fast jag mins knappt ens vad som händer i den.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 håller med om att filmen är otroligt dålig! Men jag gillar hästen;D

#7 jaaa, nu är den tråkig, men jag var mer eller minder besatt av filmen när jag var liten ;) jag och min syster gick och såg den på bio 3 ggr under samma vecka!!! hahaha!!!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#7 tyckte också om den när jag var liten
De flesta djurfilmer är bara så sjukt dåliga tycker jag ^^ Tacka vet jag tecknat!
lurvponnyn.vimeddjur.se
#4 De har väl gjort tabbar i stil med att hans häst ena stunden har en stjärn och i andra stunden är stjärnen borta…
Har inte sett den själv, men det är vad folk har sagt i alla fall.
Black Beauty har jag inte sett, men det är ju en klassiker när det är hästar i filmer… De ska stegra, och ofta (eller i stort sett alltid) gnägga samtidigt. Ärligt talat tror jag aldrig nånsin jag sett en häst göra det…
Sen var det i nån film jag såg nån gång, där det var en häst som sprang iväg, travandes, och så hade de lagt på ett fint galoppljud… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och i varje hästfilm har det lagt till hur mycket gnäggljud som helt. Hahaha!
Att det inte bara kan fatta att det inte gnäggar så ofta ^^
Jg vet inte vilken verision du sett, men i "orginalet" så är det pappan (El Mokhtar) till våran (numera döda) arabhingst Caribbean som är med i racet för att han garanterat ska vinna ;)
Style är e. Caribbean och han såldes nyligen 19 år gammal till några i närheten och båda dessa hingstar har varit som gudar att hantera, mera vallacker än hingstar ;)
*bara en liten notis* (A)
Hakuna matata!

#13 Några av våra gnäggar jämt, särskilt 06-an. Han skulle passa i en hästfilm ;P
Jag älskar Babben Larssons figur i Sherdil.
Får ringa filmbolaget och säga att ni har den perfekta hästen :P

Så länge sen jag sett den, men får nog ta en titt ;)
#7 haha aa på tävlingen t.ex när man ser klart och tydligt att hon travar medan en annan ryttare gör själva hoppandet ^^ man ser ju hur lätt som helsta att det är en vuxen som rider xD
#12 =) va ja vet så är det samma häst hela tiden. bara att pannluggen ligger över stjärnen ibland. tycker förresten att alla som inte sett filmerna om Arn ska se dom för de är så otroligt bra!! bästa från svensk film nånsin =D
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

I Arn filmerna är det olika hästar, syns klart och tydligt 
#20 aldrig lagt märke till det. men ok du kanske har rätt. då är bara frågan varför de i så fall skulle ha två olika?? har sett båda filmerna om och om igen och inte lagt märke till det. bara det med stjärnen men som sagt så dols den ju av pannluggen ibland
// Alexandra
Jag stör mig sjuukt mkt på att hästar i filmer alltid gnäggar hela tiden! Alla måste ju ha sett serien Stallkompisar. Där gnäggar hästarna hela tiden och allt är sjukt overkligt.
#12: Fast igår stegrade sig min häst och gnäggade på väg till hagen … Hon kanske vill bli filmstjärna
? Och förut fanns det en i stallet som kunde gnägga när hon gick i form …
#20 Anledningen till att man använder olika hästar i såna filmer är ju för att hästarna ska få vila ordentligt. Och även slippa göra allt, då det blir tillräckligt mycket för dem ändå. Så då tar de två, eller fler, hästar som liknar varandra så de får vara med i vissa scener var. Det gäller i nästan alla hästfilmer där en häst är med mycket.
Sen så spelades väl filmerna inte bara in i Sverige, utan på andra platser i världen också? Och då tar de knappast med hästarna, utan använder såna som redan finns på plats. 
#22 Haha det lät ju… orginellt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Serien stallkompisar är ju rent av patetisk, hästen skenar men i själva verket travar den i ridskolefart, hahahaha.
#23 Inte bara för vila utan också för att hästarna kan olika saker. I Hidalgo som de hade fem hästar [källa]. Och vad jag hört så var det en som kunde göra trick och en som kunde springa, de övriga tre vet jag inte, men de hade säkerligen sina specialiteter de också.
Det är, vad jag vet, inte ovanligt att man använder olika djur till att spela samma djur i en film, just på grund av att det är inte många djur som kan allt som behövs kunna och för att det är jobbigt för djuren med allt för mycket inspelningar varje dag, precis som #23 sa.
#25 Ja precis, det var det jag tänkte skriva också, men glömde bort under tiden och kom aldrig på det sen igen. Tack. 
Det gör de ju även i Lassie, använder en hel hög med hundar. Och det är väl främst just för att de lär varje hund några trick var, istället för att ha en som de ska lära alla.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alla Lassie har dessutom varit hanar:P
Har nån sett Galen i hästar då? Handlar typ om en liten kille som vill ha en egen häst och försöker fånga en i Nevada, ja ni hör ju hur det låter ^^ Helt värdelös, jättedåligt gjord…

Tycker scenen där Sherdil och tjejen, minns inte vad hon heter, rullar ner för backen, är ganska intressant ;)

Flicka är en avdom bästa häst filmerna enligt mig ;) Kommer oftast nån tår i slutet.
Jag såg en helt underbar hästfilm en gång men jag kommer inte alls ihåg vad den hette :/ Handlade iallafall om en isabellfärgad vildhäst, kmr inte ihåg så mycket av den men tror att det nån gång under filmen var en häst som hoppade utför en klippa eller något sådant..
Filmen "Running Free" är också riktigt bra, var länge sen jag såg den nu men då tyckte jag den var bra iallafall. Ska väl ta och se den snart igen, är säkert mycket man upptäcker som inte är bra.
#31 Kommer också ihåg Running Free! Tyckte verkligen om den då men som du säger, idag skulle man säker upptäcka massa fel ;)
Sen tycker jag om Sprit också… Men den är ju animerd hehe ;)
Hakuna matata!

Härligt med lite film tips 
Nog för att det är en hundfilm men igår tittade vi på "Hund hotellet" en mys film. Men som sagt är om man stör sig på att man kan ana tränarnas dirrigeringar så är det ingen hit. Men sevärd var den i alla fall o vi skrattade gott.
#31 Det jag först kommer att tänka på när du säger isabellfärgad vildhäst är The Silver Brumby som är baserad på böcker av Elyne Mitchell. Böckerna handlar om vildhästen Windy (åtminstone heter han så i svenska översättningen) och var några av mina favoritböcker ett tag.
Har dock inte sett filmen.

Sea Biscuit, den filmen måste man se. Får tårar i ögonen av att bara se trailern… x') Den är baserad på en riktig historia och häst.
http://www.youtube.com/watch?v=CVsLMCD-lpE&feature=related
"Our horse is too small. Our jockey's too big. Our trainer's too old. And I'm too dumb to know the difference!"
"34
Det var så den hette, nu när du säger det så kommer jag ihåg ;P Älskade den filmen, kanske ska ta o läsa böckerna också ^^,
En annan film som är otroligt bra och som jag började gråta när jag såg det är filmen om Ruffian, galopphästen son bara blev tre (tror jag) år gammal. Är liksom Sea Bisquit, verklighetsbaserad.

Sök på YouTube på Lump of Sugar. En japansk film, förstår ingenting, men trailern e så fin. Jag satt o tjöt när jag såg den.
#35 Seabiscuit är underbar!
#34 Det är mina favoritböcker :D Ska nog försöka låna den filmen av någon :P
lurvponnyn.vimeddjur.se
ok de e inte en häst den här handlar om men nära på(!) är jag den enda här som tycker superzebran är helt underbar?? ^^
// Alexandra

#40 den är så häftig ;D
Har också märkt felen, men älskar den ändå :)
#37 Lyckades en gång få sett den med engelsk text.. fin film :) Lite hemsk.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#41 haha jää Zebror äger!! =)
kollade på Black beauty för ett ta sen jag med =) tycker fortfarande m den men visst blir man besviken på felen dom gör
// Alexandra

#42 Hela filmen lr en trailer på YouTube? Jag vill se den filmen :P På YouTube har jag bara hittat en trailer på chinesiska.