Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1234 ggr
Zadeira
0

Hovlyftning - hjälp.

Vi har kommit långt med Bellmans hantering nu. Han är sadelvan, tömkörd och snart är det dags att sitta lite på honom.

Men, en sak kommer vi inte till rätta med, och det är hovlyftning! Han vägrar acceptera att man håller uppe hovarna på honom.

Så, hur gör man för att lära en 3-årig nordis att lyfta benen och låta en kratsa hovarna? Har ni något tips?

Ägaren har tyvärr gjort misstaget att inte hantera hästen regelbundet från början. Hästen går på lösdrift och vi har varken stall, paddock eller något sådant, vilket inte underlättar. Så, vad kan man ta till för knep?

Linnea
0

när jag lärde min ungponny lyfta hovarna så gungade jag honom lite åt sidan tills han själv lyfte och då tog jag tag och höll fast hoven tills han stod stilla och då satte jag ner den. men vet ej om det funkar på din då den är så väldigt mycket större.

Skynda långsamt så går det fortare.

Invisible
0

Våran lillkille bryr sig inte så mycket om man lyfter hovarna på honom, och han är nu 2 månader. Vi började med att lyfta en hov, men ställde sedan ner den direkt igen, -beröm. Bara så han fick lära mig att det var ofarligt. Håll på så ett tag, och öka sedan varaktigheten på hur länge hoven är uppe allt eftersom. Hästen måste lära sig att lita på dig och förstå att det finns inget att vara rädd för. Hästar är ju tots allt flyktdjur och behöver sina ben ifall ett lejon skulle dyka upp! ;)

Zadeira
0

#1. Ja, alltså problemet är att han är så stor och stark, vilket innebär att vi inte kan hålla fast hoven till han står stilla. Vi försökte den taktiken, men insåg att det var totalt omöjligt då han i värsta fall lägger sig ner för att slippa undan.

#2, vi har börjat försöka göra så nu, men så fort vi fått upp benet försöker han ta sig loss, ska man släppa direkt då? Är inte det att lära honom att han kan göra så för att slippa?

Invisible
0

#3 Håll uppe hoven tills ni låter honom ta ner den, inte tvärt om.  Annars blir det som du säger; fellära. Man får vara bestämd (och stark (A)) och hålla kvar tills hästen slutat rycka och dra. :) Därefter, beröm!

LinneaG
0

Jag har fått kanon bra tips från min hovslagare som beskriver varje litet steg. Hittade även detta i en bok, tror att det var boken Unghästar.

Zadeira
0

Då ska jag kolla upp det! Tack!

LinneaG
0

#6 - Gör det! Det hjälpte oss jätte mycket med en paint på 2 år som man inte ens fick röra benen på. Han kom hit i maj och då fick man inte ens borsta benen, men nu kan vi borsta och lyfta utan större problem, han har lite problem med balansen fortfarande men det gäller bara att träna :)