Täcken som sitter dåligt
Hej, Ett irriterade problem är täcken som bara åker bak oftast, ibland har de åkt bak så det blir svårt att knäppa upp det fram för det är så tajt,
Beror det på täcket, hästens "kroppsform" eller är det så för alla ? :P

Täcket är antagligen lite för urringat i halsen, då kan det bli så.

köp horseware! då slipper du oroa dig för passformen..
det är inte ofta jag är nöjd med passformen på ett täcke om jag inte köper horseware..
det är ju otroligt viktigt att täcket är bekvämt för hästen, man kan ju tänka sig själv att gå omkring med obekväma kläder, hua 
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Okej tack så mkt :D
#2 ska kika på det :D ,tack
Men jag har funderat på detta täckte ifrån hööks http://www.hooks.se/product.aspx?productid=600565&deptid=112&sortType=sortPopularitet
Tror ni att detta kanske sitter bättre? det är ju lite hals på den tänkte jag :)

#3 vad är det för ras på din häst?

Jag har köpt summersheet-täcket från hööks och det var alldeles för tajt i bogen, tyvärr.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Min häst är smal över bogen och jag har lite "problem" med att hitta täcken. Dock fungerar Treadstones täcken superbra! :) Dom kostar en hel del nya men har haft turen att hitta billiga begagnade i mkt bra skick :)

Horseware som någon sagt är mycket bra då de är högre kring bogen och med andra ord lite tightare/de kan omöjligt glida ner över bogen om det sitter rätt. Annars är Bucas bra och anatomiskt utformade.
Tyvärr är de flesta bra täcken dyra, mina har jag dock köpt begagnade så har man tålamod så hittar man!

Okej tack för alla svar :) ska kika på det nu har tipsat om :D
Men det täcket ja länka till i inlägg #3, från hööks, Vad tror ni om det? är de helt onödigt att jag köper det tro? :)
#3 Det var ett snyggt täcke
#0 Sy ett veck på var sida i halslinningen på täcket. Har själv haft stora problem att hitta täcken till min förra ponny som var smal framtill, fick sy veck i alla täcken oavsett märke på täcke.

#11 Okej, Har du något bild eller nått på de? tror jag är lite trög ;)
Skulle också vilja se bild på hur du gjort vecken :)
#12 och #13 Syns kanske inte så bra men om man tittar noga mellan rutorna så är det ett veck i halsen…
Kanten i halsen på täckena är ganska tunn så det är bara att lägga omlott och sy med stark tråd. Hänger ni med? Annars får jag ta en närbild nån dag. Oftast behövs bara ett par cm på varje sida.

#9 Jag tycker att det täcket blir åtdraget i bogen, för smalt. Men det kanske är något positivt för din häst?
Själv tycker jag att Horsewares o Börjes Himalya täcken är väldigt bra formade då de sitter bra på hästar med både bred o smal bog/mage ;P

Tack för alla tips o allt :D
Har kollar lite på börjes hemsida, över himalya, dom ser ganska bra ut i formen :) och ni säger att de kanske passar då, för de täcke ja har nu, både regn, flecce och vinter, sitter INTE bra, dom är från hööks tror ja.
Dom åker så mycket bak på henne så de är så tight fram så man kan nästan inte knäppa upp fram sen, man vill nästan inte att hon ska ha täcke på sig, så tror ni att börjes himalya passar bra ?
deras regn täcke på bilden :)
jag har börjes himalya till min ponny och det sitter uruselt!

Jaha okej det var ju inge bra :(
Nån annan som vet nått om himalya ?

samma här, min syster hade ett sånt till sin C-ponny (new forrest) och det satt inte bra alls i bogen…
har du ingen lokal hästaffär, där du kan åka och köpa ett täcke? du kan ju alltid lämna tillbaka, bara du lägger ett lakan mellan häst och täcke..
Himalaya är värdelös!

Okej tack för era svar, hmm, vad tror ni om horzes täcken ? exp denna
http://horze.se/product_info.php?products_id=24011&n=M1
med lite högre hals, trro de skulle sitta bättre o inte åka bak ?