Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tävlingar
Läst 4446 ggr
Invisible
0

Dressyr; vitt schabrak = krav?

Är vita schabrak, samt ridbyxor ett krav när man tävlar dressyr ? Har ett ljusgult alt. "gräddvitt" schabrak här hemma som jag gärna vill använda, men är osäker på om jag får ?

Och är kavaj ett krav, eller får man rida i enbart skjorta?

Mvh Martina

Alex
0

Beror nog mycket på vad det är för tävling. En vanlig klubbtävling t.ex tror jag inte det är några större krav på klädsel alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

i hoppning är det inte obligatoriskt med vitt veta.. en ja kände förut hadde röda byxor om mörkblå kavaj med röd krage och ett musse schabrak( samma färger)…

Minetta
0

på klubbtävl får man ha vanliga kläder, man måste inte ha vitt då. och på hoppning behöver man inte ha vitt. i dressyren kan man få lov att tävla utan kavaj om de är väldigt varmt.

Invisible
0

Jag tänkte mest på lokal/regionala tävlinar. :)

Senast jag tävlade var på klubbens dressyr-KM för ett bra tag sedan. Där red jag med blå/lila ridbyxor, 9899 stl. för stor klubbjacka, en gammal, sliten sadel mot hopp, stövlar från ÖB värda cirkus 200 kr, -you name it! Måste sett totalt förjävligt ut, men det var ingen som påpekade  något till min stora lättnad! hahaha!

cordenia
0

Enligt TR ska man vi dressyr tävling ha: Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong. Vid lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar.
Det står dock inget om vilken färg man måste ha på schabraket
så det är nog inga problem att använda ditt gräddvita Glad

Invisible
0

#5 Tusen tack!