En fråga om D-ponny?
Hur mycket är en maxvikt på en D-ponny som är 145 cm?
det beror på hur grov den är, och vad det är för ras. :)

ok, vet inte det ännu, tänkte bara få en ca vikt så man vet vad man har att spela med 
Mycket svårt att säga, då det kan vara både fjording, haflingar eller en arab eller ett litet varmblod.

ok, vart går gränsen mellan D ponny och häst?
148 cm i mankhöjd

…
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja, man ser olika lång och tung ut på olika hästar beroende på hur mycket längd dom sväljer. Man ser troligtvis inte lika lång ut på en fjording på 145 cm som man skulle kunna se ut på en arab på 145 cm.

ok jag trodde att det låg på 145 cm men detta låter ju bättre ;)
(man ska inte tro så mycket) hihi

vad är det du har på G? ;)

jag har inbillat mig att jag måste ha en häst men mina söner vill ha en liten häst…. sedan tycker jag det är kul att köra och då kommit fram till att en ponny passar till det och till att ridas av mina grabbar men jag har inbillat mig om att jag behöver en häst men har nu kommit fram till att jag kan ha en Dponny med ju…
Jag funderar nu på en fjording till oss

men hur lång är du?
samt, hur gamla är dina pojkar?

#10 va kul :) fjording är ju ypperlig körhäst :) och dessutom grövre så man kan ju vara ganska lång utan att se stor ut :)

jag är 169 cm
På stallet där jag går säger ridläraren att man ska max väga mellan 55-70kg
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ok, bra att veta 
#13 Då tror jag en fjording på 145 - 150 cm passar utmärkt. :) Lycka till

det känns som om det lutar lite mer till en fjording här 
Eller en Nordsvensk? var medryttare på en som var 145cm hög. Visst var det att jobba lite, men det är dte ju med fjording med. Du måste vara väldigt bestämd på de för annars gör de precis som de själva vill och sedan har du en häst som är svår att lära den något för att du är för snäll. Inget trams och flams där inte:)
Fanny var dock en sådan som gjorde ALLT för att få äta! Hon ''råka'' ramla och lägga sig på alla fyra och började äta för fulla muggar. Sen när hon var uppe på benen igen så gav hon ägaren en blick med ett par ''hundögon''.
Jag rekomenderar Nordsvens om ni bara ska motionera eller ev. dressyr eller hoppning. Men det är en stor och tung häst och inte lätt som en arab eller någon mindre kraftig häst:). Fjording är ju också kraftig men nordsvensken är en snäll häst som gör som man säger och gör inte emot.
När jag skulle rida ut med en grupp så vågade ägaren till en fjording inte göra något annat än att skritta för att hästen var så vild. Hon hade ju varit för snäll mot hästen i början och inte varit envis, så hästen gjorde precis raka motsatsen när de skulle rida.
Mvh Emma
#18 Det där är fördomar. Det kan finnas både envisa nordsvenskar och fjordingar, likaväl som det finns dom som gör vad man vill inom båda raserna. Visst är det kraftiga raser, men dom behöver absolut inte vara tyngre att rida/köra än en arab.
Jag säger bara det jag fått höra!
Visst finns det hästar som är tunga att rida även om de inte är kraftiga. Rider ett Fullblod som är jobbig att rida på olika ställen. Pigg på uteritter men tung när man är i en stor hage och rider baar för att han inte gillar hagen.
Man har en stor häst att hålla i.
Mvh Emma
Javisst, det är precis lika okej som att jag säger vad jag har hört. :)
Men det låter väldigt underligt i mina öron när "Fjording är ju också kraftig men nordsvensken är en snäll häst som gör som man säger och gör inte emot." för inte är väl rasen fjording elakare än nordsvensken?

Kan tala för både nordsvensk och fjording då vi haft/har båda delarna. Till dig skulle jag säga Fjording otroligt mysiga och stabila hästa både i körning och ridning! visst de är vilja i dom men är det inte de i små oslyldiga shettisar?
Om både du och dina söner vill ha en kör/ridhäst så säger jag fjording.
Nordsvenskar är oxå mycket fina hästar men dom är sällan små iaf alla dom ja stöt på! även dessa hästar är mycket fina körhästar men går oxå fint som ridhäst om man vill det. Nordsvenskar har som alla kallblod ett hårt psyke (om ni förstår vad ja menar?) dom har sin vilja sen kan du ha en som gör allt du ber om medans en annan sätter hårt mot hårt (detta gäller även fjording!)
Ska jag säga vad ja personligen tycker så skulle ja satsa på en inkörd och inriden fjording, för om jag fattat rätt så ska du ha den till både dig själv och dina söner? =)
Fjordingen ja hade var 136,5 i manken och ja var drygt 168 då nu är ja 173
men jag såg inte lång ut på henne så längen är ingen du behöver oroa dig för!
Lycka till nu och hoppas du hittar en häst dom du vill ha man kan lyssna på andra men får inte låta sig "luras" iväg och tro saker bara för att nån sa si och så man måste ha en egen åsikt oavsett vad de gäller =)

jag lyssnar på allt men jag tar allt med en nypa salt då alla har olika erfarenheter av olika raser… Jag har haft en mycket god kontakt med en fjording men jag vet att alla inte är likadana.
Att jag ska ha en äldre häst som är inkörd och inriden är redan bestämt
Jag skulle med säga fjording! :) Dom är precis som alla andra hästar, man måste vinna dears förtroende! Det finns dåliga dagar för dom med, vilket man måste räkna med. Men ingen häst är dum, det får man inte glömma! :)

Jag har ju en lite förkärlek just till fjordingar och många av mina vänner tycker att fjordingar passar in i våran familj och våra behov 
Jag tycker du ska titta lite extra på Welsh Cob också. En utmärkt kör och ridhäst som finns i ponnymått, men även "övervuxna".
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

är du ägare till en?
finns ni i sthlm? om man kanske kunde få hälsa på och titta lite
När jag hör om nordsvenskar så tänker jag på Lill Tyffan när de var ute och körde, hon som körde fick vira tömmarna några varv runt händerna för att orka hålla henne. Då var hon 18 år :)
lurvponnyn.vimeddjur.se