Vilken hästras drar bäst?
Vilken hästras tror du är bäst på att dra vagn?
Tror inte det går att säga någon specifik ras. Däremot finns det ju raser där man vill avla fram så bra dragegenskaper som möjligt, och jag tror även dom är de bästa. Men det är svårt att säga. Är man duktig på att "utbilda" sin häst, så spelar inte rasen någon roll, skulle jag tro.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

men jag kan tänka mig att större, bredare hästar ska vara bättre på att dra men det är kanske bara något jag har fått för mig….
Beror väl på vad du menar med att dra?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Jag har barn så om min häst skall dra så blir det några barn med tillbehör 
Vet du vad en ponny kan dra som mest?
Sen beror det nog på hur stor vagn man siktar på. Tror nog dom flesta hästar skulle klara en vanlig rockard på vanlig väg till exempel.
Men jag tror nog på att rikta sig på dom lite grövre raserna.
Jag såg tvåspann av halvblod en gang, djupt bruna så dom nästan så svarta ut, det var riktig läckert. Drog bra gjorde dom med. Dom var nog förmodligen en aning grövre i kroppen än normalt för halvblodet förrästen.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det beror ju på hur den ska dra.. En travare drar ju snabbast medans en grövre arbetshäst drar tyngst och en typ "körponny-ras" drar snyggt i körklasser.. Tycker jag iallaf..

alltså en ponny kan ju dra mycket. väger du 100 kg så drar de inte 100 kg utan dragvikten är bra mycket mindre.
de gjorde ett test på Insider (?). en vagn som vägde 3 ton var det en dragvikt på några 100 kg, i en backe! nu var detta fjordingar som drog denna vagn, men de klarade det utan problem.

ok, jag kommer ihåg när jag var liten och var på en 4H gård som hade en fjording som drog hela gänget till en strand där vi bada och lekte hela dagen…. det är sådanna minnen jag vill ge mina barn med
Gotlandsrusset!!!

men vilken är den "starkaste" häst rasen i körning??
Fjordingar brukar vara bra körhästar!
Men ska den vara till för att dra dina barn bara? Och bara "skojåkning" inget speciellt för tävling eller nåt?
Jag tänker ju i så fall genast på gotlandsruss eller shetlandsponny, de är ju bra dragponnyer, används till det väldigt mycket i alla fall. Nu vet jag ju inte hur stora dina barn är, men det lär ju bli roligare för dem om ponnyn är i lite mer lagom storlek för dem också?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

de är 3 och 5 år så en ponny skulle passa men jag vill gärna ha en häst för mig själv med…
Det beror väl helt på vilken typ av körning du menar, starkast skulle jag gissa ardenner, suffolk punch (som delar sina blodslinjer med shiren) , shire, clydesdale etc bruksraser.
Menar du ändamålsenlig med körning i maraton & dressyr & precisionskörning: Nordsvensk av lättare typ än arbetstypen, halvblod, olika ponnyraser tex. shetland, russ, haflinger, welsh av cobtyp, welsh mountain etc.
Ändamålsenlig för trav är nog utpräglade travraser.., nordsvensk, varmblod, gotlandsruss, shetland (travlinjer).
Osv..

en shetlandsponny kan lätt dra dig!
#14 Vill du ha en häst att rida på eller köra?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

måste tänka mer på det…
För vill du ha en häst att rida på så köp en som du vill ha, som med fördel är inkörd, eller så får du köra in den. Alla raser kan dra vagn utan problem, och ska det bara vara så dina barn på 3 och 5 år får åka nån gång ibland så har det ju definitivt ingen betydelse vad det är för ras…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

# 16 åkte förbi en idag, hur söt som helst och barnen skull gärna vilja ha en med
Alltså, hästraser som är avlande för det syftet bör ju vara bäst rent tekniskt sätt, så som ardenner och bruksnordis.
Sen kan ju nästintill alla hästar dra en vagn om de får lära sig.
Det hela beroe ju på vad du mer ska ha hästen till!

måste ta reda på mer om vad jag vill ha min häst till innan jag köper den
Det är alltid lättast så!
Vill du bara ha en skogsmulle är en liten bruksnordis eller fjording mitt tips. De både drar bra och går att rida på, är inte så stora och oftast lugna och trygga i sinnet (med tanke på dina barn)!

det lutar lite mer till en fjording här
Som jag skrev i di andra tråd, Nordsvensk.
De är både lugna och kan dra tunga saker. Dina barn växer ju och blir tyngre så man kan inte ha en nätt liten ponny som kan dra 40-50kg (båda barnen) och sedan blir de tyngre och då kan ni inte ut och köra mer utan ''bara'' rida.
En Nordsvensk har man mycket att ta i och det kan gå fort i galopp så man kanske måste hålla i manen, det beror på individen. En Fjording måste du vara petig med i minsta lilla för annars har du en olydig häst som gör precis som den vill. Du kan hoppa med en Nordsvensk om du vill, men i mindre höjder för annars kan den skada frambenen och kan t.ex inte gå i volt (som min medryttarhäst gjorde).
Lycka till med ditt köp! Men tycker en Nordsvensk passar in på er:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#25 vad har du HÖRT allt detta?
"En Fjording måste du vara petig med i minsta lilla för annars har du en olydig häst som gör precis som den vill. Du kan hoppa med en Nordsvensk om du vill, men i mindre höjder för annars kan den skada frambenen och kan t.ex inte gå i volt"
Visst fjordingar sägs vara envisa, men dem blir ju envisa om dem inte har en bestämd ägare/ryttare, men det gäller ju alla hästraser, om dem inte har en ägare/ryttare som är bestämd..
Lägre höjder med nordvenskar, för annars skadar det frambenen? :S Varför skulle det skada frambenen mer på nordsvenskar än andra hästraser?
och inte gå på volter?!
att din medryttarhäst blivit skadad utav detta, då skulle jag nog kalla det mycket dålig ridning!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min förra medryttarhäst var sjuk i 7 år (blodsjukdom pga foder) så hon kunde inte hoppas eller kunna gå i volt pga att hon hade så svåra skador på hennes framben.
När vi skulle galoppera på en volt tillsammans med en kompis så skenade hon iväg, antagligen för att hon inte orkade göra en volt.
Visst finns det Nordsvenskar som kan hoppa (''känner'' en som hoppar 70cm med sin) men menar inte dess höga höjder som Malin Bayard gör med sina hästar.
Det med Fjording har jag hört av Petra som hade Fanny. Hon har haft Fjordingar. Visst får man jobba med alla hästar. Jag har bara sett att en inte vågade skritta själv utan ledare bara för hennes häst skulle vara jobbig i de andra gångarterna för att hon inte var tilltäckligt bestämd i början.
Jag har förstått att jag har fel och jag ber om ursäkt!
Mvh Emma
Shettisen är starkast - för sin storlek ;)
Med tanke på att en större modell shettis utan problem kan dra två normala vuxna om den är i kondition, så hade jag inte bekymrat mig mycket för vilken ras det är om det bara gäller nöjeskörning.
Däremot en trevlig individ med ett bra psyke (=ej nervig) och om du kanske ill rida senare, en häst som orkar det. :)
Och själv hade jag föredragit en mellan-kraftig ponny på 125-145 cm ;) fast då hade jag inte kunnat rida juh.
Kanske en islandshäst? xD
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#25 En ponny som inte kan dra två barn (eller två vuxna för den delen) måste vara otroligt liten och nätt…
Ja, ska man bara köra har storleken i stort sett ingen som helst betydelse, om man inte behöver en jättevagn… Jag har lastat 250 kg på en vagn som drogs av en maxad shetlandsponny. Visserligen en kortare bit, men han hade då inga som helst problem med det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

ni gör det hela inte lättare 
det lutar åt fler än 1 häst
ni har givit mig lite att tänka på och jag tackar för alla tips!
Alex tror du kan låsa tråden nu
Återigen tack
p.s fjording eller nordsvensk blir att välja ibland nu
#25 jag undrar ju då naturligtvis vad du har för erfarenhet av "ponnyer som kan dra 40-50kg" ?
Jag har fött upp minishettisar och kört mycket med dem.. min hingst på 83,5 cm drog stockar på över 200kg på bar backe.
När jag tränade precisionskörning/dressyrkörning drog han mig, vagnen och min körtränare på sandbana.
Jag vet ju inte exakt vad hon vägde förstås men vagnen vägde 40 kg jag ca65 kg och jag uppskattar hennes vikt på någonstans kring 60kg. Det skulle motsvara ca 165 kg för en minishettis på relativt tungt underlag.
Jag, vagnen och min sambo på 110 kg åkte ibland på tur efter vägen, grus och mest asfalt visserligen men då är vi uppe i ca 210 kg.
Han såg inte ens ansträngd ut av det i alla fall..??
Däremot kan jag instämma på att en hund kanske inte ska dra så mycket tyngre än40kg/beroende på ras förstås.. den här hunden drar min grabb på 32 kg + pulka (relativt tungdragen tjärad träpulka)

Hur mkt ska ponnyn kunna dra (vagn inräknat) och användningsområdet? Russ/shettisar är bra körhästar. Orkar mkt.
TS ska även rida på hästen och tror inte att en 169cm lång, vuxen människa kan rida på en shettis. Annars kan jag också det men tycker att jag är för lång för de.
Hon ville ju inte bara ha en ponny att köra utan även kunna rida själv, hur tänkte du med en shettis då?
Mvh Emma

#34 Hennes svar är inte riktat till TS utan ett svar på "Dina barn växer ju och blir tyngre så man kan inte ha en nätt liten ponny som kan dra 40-50kg (båda barnen) och sedan blir de tyngre och då kan ni inte ut och köra mer utan ''bara'' rida."
GÖR DET RÄTTA VALET!
- Köp en fjording!
Bättre hästras finns inte.
Inlägg #25 bryr jag mig inte ens om att kommentera. *suckar djupt*
/Elin