Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2771 ggr
Thorsson
0

Förbättringar med Lord!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har det gått ett tag med lite träning och en massa behandlingar, och äntligen är vi åt rätt håll! Det är lite stelt i de 3 första halskotorna hos Lord på vänster sida. Lite ömt i högersidan av bogen och lite muskulärt i rumpan vid korsett. =)

Detta kommer att bli helt återställt tror dock våran ljusteraput, dock kommer han fortfarande vara sne i korsett, men det kommer inte synas sedan när han är jämnt musklad i båda sidorna och läkt ordentligt.

Nu har vi behandlat 4 gånger och har 2 gånger kvar, vilket kostade 3.600:- men är värt det då det har blivit stora förändringar i ridningen med! Sedan så har det blivit en slant hos veterinären med tror det var ca: 1.200:-. Sedan blir det hovslagaren 810:- snart med, så visst blir det en slant för honom denna månaden, men det är det värt. Sedan kommer följande veterinär kostnad snart med, så vi har inte räknat klart.

Vecka 33 blir det att packa och smörja allt. Även bada Lord! Undrar hur det kan gå… Den 16:e blir det att slänga in allt i transporten tillsammans med Lord och köra upp till Gamleby och börja ett nytt liv! Det kommer bli nervpillande. Sedan får vi se hur mycket jag kommer uppdatera här, det börjar redan bli dåligt.

En film från senaste cavalettin, ser ni någon skillnad? :)
Läs gärna beskrivning vid sidan om, så slipper jag skriva om allt här igen! =) 
http://www.youtube.com/watch?v=fWGd6YiuJ7w&feature=channel_page

Cilla89a
0

Hur går ljusterapi till? Antar att det är några strålar som gör något, men vad?
Kul att det går bättre iaf :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

ljusterapi är preis om du antydde. Det är som ljusstrålar som går in i kroppen till musklerna i hästen, och lösgör dom helt och hållet. Kommer inte ihåg exakt, men jag kan garantera att det funkar. Lord är som ett gummiband i skritten och galoppen. Traven drar han mycket i så där vet jag inte så mycket förutom att gången har blivit mycket bättre! =)
Tack! (:

Houdini
0

Han är halt.

Cilla89a
0

#3 vilket ben tycker du han ser halt ut?!

MLphoto
0

#3-4, Ser ut som vänster fram. Men han kan belasta det benet mer för att han har ont i ett annat/någon annanstans också, tycker han rör sig lite ojämnt bak med men det är svårt att se exakt på en film..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Peppe
0

tycker faktiskt också han är halt…gissar på vänster bak, ev. höger fram

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Ja, ren är han då inte. Jag kan inte se vart hältan sitter av en sån film, men halt är han definitivt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Scandi
0

Ser ut som höger bakben inte följer med? kan mkt väl vara för att han felbelastat?Ta han till vet så inte där är ngn kotledsifnlamation alternativt inflammation i hasen. Kanske även har problem med si-leden?

Houdini
0

Jag tyckte vid första ögonkastet att han absolut är halt på vänster bak, men blir lite osäker.

Det kan vara höger fram.

Har ni otur är han halt diagonalt på både höger fram och vänster bak.

Men oj, det var många olika bud ovan.

Har ni anlitat veterinär före ljusbehandlingen?

Houdini
0

Hästen har i alla fall rejält ont.

[Angel88]
0

vänster fram och höger bak gissar ja på, ser ut som när Granda haltade.. halt är han defenitift.

han vinglar mycket utåt men bakdelen, vill inte trampa ner riktigt med höger bak, det synts väl om du tittar på vänster bakben, då tar det några sek längre innan höger bakben sätts ner..

varige gång han trampar ner i vänster fram sänker han huvudet lite, skulle han vara ren skulle han höjt huvudet. han ser almänt irriterad ut och "två tacktig", dvs vinglig och ojämnt tämpo fram och bak…

Granda hadde kotleds inflamation i höger bak och inflamation i knä leden fram

kan ju somsagt ha med det snea  korset att göra.. men ja tror defenitivt att han e halt.. kolla efter hål väggar eller hovbölder, kan ge hältor, behöver inte bli så kallade blockhalta av det..

[Angel88]
0

Inte för att värka elack men har tittat på dom vidiona du har på youtube och ja tycker facktigst han ser halt ut på allihop… särskillt då din lärare säger det…

Thorsson
0

Till alla er som tror att han är halt så kommer jag här med förklarningen!

Innan ljusterapin så var han inte halt, men ljusterapin så lösgörs alla musklerna och man blir vinglig i hela kroppen. Detta tar ett tag innan man fått ihop alla musklerna till sina platser eller hur man ska förklara. Detta är typ några dagar efter behandlingen och han ahr inte riktigt koll på sina ben!

Att han går orent kan bero på att han faktiskt kommer ur takt då han inte blev riden särskillt ofta, hårt eller mycket pga behandling och Anna som behandlaren heter, gav klartecken att börja träna hårdare och som normalt! Halt är han dock inte, utan bara pigg, nybehandlad för några dagar innan videon och kommer ur takten pga av att han är pigg.

Cilla89a
0

#13 du känner ju honom bäst själv :)
jag har svårt att se att han ser halt ut, det ser mest ut som han har bråttom och springer på med benen flaxandes lite här och var..

Houdini
0

#13 Ursäkta!! Din häst är halt, det kan vem som helst se.

Din skyldighet är att se till att den blir frisk, att rida en halt häst är rent och skärt djurplågeri!

En "vinglig" häst blir inte halt, och av att vara lösgjord blir den definitivt inte halt!!

Du kan spara pengarna på den skojare som påstår sig rehabilitera din häst och gå till en veterinär.

Inom kort kommer det lika inte att gå att fixa till er häst om ni fortsätter rida på den i det skick den är.

Jag försökte så vänligt jag kunde väcka er och få er att uppmärksamma att er häst inte mår bra!

Därför försöker jag så gott det går vara ännu tydligare.

#11 Om en häst nickar när den ställer ner höger framben så är det för att avlasta det benet, hur du ens kan få det till vänster fram är för mig en gåta????

MLphoto
0

#15, Det är omöjligt att säga vart det sitter, framförallt när man bara har en kort film att titta på. Vi äger inte hästen och jag gissar på att du inte heller har sett hästen röra sig i verkligheten. Bara för att du tror att han har ont på ett specifikt ställe så betyder det inte att det är det rätta stället. Jag menar inte heller att jag har rätt, vi skriver vad vi ser, punkt slut.

Till TS, hade jag varit som du så hade jag kört min häst till klinik snarast möjligt. Att det varken är billigt eller roligt är jag fullt medveten om.

Om du har fått ett okej till att träna "hårt" från den här 'Anna', så hade jag nog visat henne till dörren.. Även en okunnig kan se att hästen är halt, och en halt häst ska inte ridas.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Peppe
0

Jag vet vem denna Anna är och hon är mycket respekterad av folk här, och jag har svårt att tänka mig att hon skulle ge klartecken att träna en halt häst…?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Houdini
0

Tittat på filmen?

elin
0

tycker inte heller hästen går rent alls…

/Elin

Cilla89a
0

har den här Anna kollat när du rider honom? eller bara sett han i stallet?

Animal-3
0

Hästen ser rejält halt ut. Var det sitter kan jag inte svara på det kan vara en led, en sena eller annat i något/några ben, det kan vara si-leden, ryggen, bogen jag mkt kan få en häst att halta.

Men vore jag dig skulle jag ta kontakt med en klinik snarast och åka in på hält utredning innan det blir värre.

Som han ser ut tycker inte jag att ridning ligger i någon nära framtid och hård träning ännu längre bort…

Gronstedt
0

Nu vet jag inte hur ljusterapi går till, men jag håller på att utbilda mig till hästmassör, och där har jag lärt mig att när muskler mjuknar och spänningar släpper till följd av massage kan många andra spänningar och svagheter komma fram. Det är helt normalt och i det läget är det klokt att träna hästen, naturligtvis hela tiden uppmärksam på vad som händer med den. Att rida en häst som är oren är inte alltid per definition djurplågeri, även om det kan finnas andra sätt att träna den. Om orenheten beror på muskelsvaghet måste man ju bygga upp den försvagade muskeln igen, det innebär ingen smärta för hästen (naturligtvis under förutsättning att hältan beror på just försvagade muskler).

MEN det kan också vara så att en hälta först visar sig i ett annat ben än det där den primära skadan finns, till följd av spänningar som orsakats av kompensation för smärta. En liten inflammation i en led kan ge kompensationsspänningar i ett annat ben, när spänningarna släpper kommer den primära hältan fram. Därför är det, som ovan nämnts, klokt att kolla ben, leder och rygg flera gånger under konvalescensen, inte bara det ben där man först såg problemen. Även ryggproblem kan synas tydligare när kompenssationsspänningar släpper.

Man ska också veta att det händer saker i kroppen under lång tid, upp till 18 timmar, efter behandlingen, så allt som händer kanske inte kommit fram när terapeuten åker hem.

Thorsson
0

Eftersom att jag svarade lite snabbt glömde jag skriva att han ömmar lite på hårdare underlag, dvs grus. Det är jättehårdpackat där jag är, det försvinner vid mjukare underlag. Detta har även Ellinor som jag red för en gång upptäckt, så han är lite öm vid hårdare underlag.

Anna är ingen hokuspokus människa utan det hon gör fungerar, hon har dock sagt att jag bara får skritta och trava lite lätt och inga volter eller så. På senare tid fick jag börja galoppera, och nu sa hon att det var okey med lite hårdare, dvs. volter, lite cavaletti för att mjuka upp. Inte så intensivt med andra ord.

Läs #22. Hon berättar tydligare det jag försöker komma fram till med vingligheten med.

Lord har nyligen blivit undersökt av veterinär av hältan som satt innan, och hon sa att det bara avr att köra på.

Anna har även sett när jag ridit honom ja! Hon tycker han rör sig bättre nu med.

Han har väldigt svaga koter bak, så vi tror att det kan bero på det att han ömmar lite på hårdare underlag. Men vi är inte säkra. Vi håller på att bygga upp musklerna och vi ska komma igång att klättra och ut i naturen nu när vi fått klartecken.

Jag försöker ta hand om min häst på bästa sätt och vi har haft ut veterinären många gånger, och jag skulle aldrig rida honom halt. Genomgång av ben, rygg och resterande görs dagligen.

Ryggen är det inget fel på för både Anna och veterinären har kollat på den, och jag litar på dom.

Han har en gammal skada som sitter i bogen, som läker just nu, och han måste nu börja vidga ut sina muskler för att kunna få bort det här. Så jag har fått övningar för det.

#15. Läs mitt svar i detta svar, och så håll gärna en vänligare ton.

Thorsson
0

#22. Det är nu lite mer än 1 vecka sedan han fick sin 4:e behandling. Han fick vila 4 dagar innan vi gjorde cavalettin. Innan det så blev det lite promenader, så jag satte red honom inte för tidigt om man frågar mig och dom instruktioner som Anna gav mig. ljusterapi är som massage, fast det går in på djupet, och lösgör alla muskler som finns.

Alex
0

Var han kollad och friskförklarad på klinik innan ni började behandla med ljusterapi?

För om det försvagar muskler så kan mycket väl en hälta visa sig efteråt, pga att hästen är halt. För då är inte musklerna tillräckligt starka för att hålla uppe hästen ordentligt, utan allt försvar försvinner och hältan syns tydligt.

Jag har själv haft en halt häst som under tiden behandlades av kiropraktor, och hon blev lite haltare efter varje behandling just pga att muskelförsvaret togs bort. Därför fick hon en behandling dagen innan vi åkte till kliniken sista gången, för att om hon då fortfarande var halt så skulle det synas ordentligt.

Så jag skulle kolla honom på klinik om jag var du, jag tycker inte att han ser vinglig och trött ut, han ser halt ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Houdini
0

Antagligen fler än jag blir upprörd när man ser någon rida en halt häst och köper skarpare bett för att kunna hålla den?

Men som vatten på en gås… så kan vi tyvärr inte hjälpa din häst.

Gronstedt
0

#26: Skarpare bett?

Alex
0

#26 Du behöver inte ta förgivet att det har ett samband, det kan ju mycket väl ha vart så länge, men att hon försökt utan skarpare bett ett bra tag, men nu insett att det nog behövs ändå. Så det behöver ju inte ha med hältan att göra alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

Utifrån filmen skulle jag börja titta efter en boghälta i höger fram (därmed inte sagt att det verkligen sitter där). Om det är där den gamla skadan sitter är det absolut inte orimligt att hästen är SVAG i sin högra bog. Det behöver inte betyda att han har ONT i den.

Det finns många sätt att träna och vid en bogsvaghet bör man kanske ta det lugnt med ridningen, speciellt om hästen faller fram på bogarna, men hur lugnt vet ju ingen som inte ens sett hästen.

Thorsson, om det var min häst skulle jag prova med terränpromenader i lina. Alltså att du har hästen i en ganska lång lina och skickar iväg honom att kliva upp och ned för till exempel vägbankar, kliva över diken och liknande, utan ryttare på ryggen. Inte hoppa, bara kliva!

Invisible
0

Jag är inte sådär jättekunnig på skador oså, men skulle det möjligen inte kunna vara någon typ av förslitning då? Jag hade en 17-årig travare som började visa ömhet och hälta vid träning på hårdare underlag. Detta kollades upp och det visade sig vara en förslitning i ena frambenet. Han hade sedan tidigare varit sned i bogen, men detta fixades till. Men under den tiden han var sned hade han troligen felbelastat och vänstersidan fick jobba mer än höger.

Thorsson
0

#25. Nej inte klinik, men vi har haft veterinären här för någon vecka sedan som kollade på honom. :)

jag sa inte att han var trött, därimot pigg och kom i otkat för att han vill falla in i galopp. =) Och han är lite vinglig fårn hästryggen, då det tar ett tag innan muskelrna har hittat tillbaka till varandra igen säger Anna! :)

#26. Jag har länge letat efter skarpare bett, då han är så skarp och eftersom jag rider mycket dressyr och longerar mycket så har det inte funkat med ett vanligt iaf. Detta har absolut ingenting med att jag ska skaffa ett skarpare bett, utan det har jag tänkt länge.

Hur hade du tänkt hjälpa mig?

#29. Du tror rätt, han är mycket mer musklad i sin vänstersida pga av den gamla skadan och behöver bygga upp sin höger.

Tack för tipset det ska jag göra! =)

#30. Nja, förslitning vet jag inte. Men om det inte blir bättre sedan när han musklat sig jämnt får vi åka in med honom.

Cilla89a
0

Är han skodd runt om? Det är ju inte så bra att rida en ömfotad häst på hårt underlag? Det medför ju bara mer spänningar..

Thorsson
0

#32. Han är skodd runt om. :) Kan svaga koter ha någonting med ömhet vid hårdare underlag? Han har ju väldigt vek i sina bak. :)

Cilla89a
0

#33 ingen aning. det är ju stor påfresting för kotorna om dem är veka, mycket möjligt att hästen blir öm/får ont utav det. men vad kan man göra åt det? det är väl inget man kan träna bort?

har han sulor? jag vet hästar som är underlagskänsliga, som blivit hjälpta med sulor, kanske värt att prova? blir det inte bättre kanske det beror på dem veka kotorna, och då är dte ju inte bra alls..

Thorsson
0

#34. nej, jag tror inte att man kan träna bort heller. Han har inte sulor, mn det är något jag har funderat på! En kompis häst hade något fel på sitt ben, hon slängde på sulor och han slutade att ömma vid hårdare underlag. Jag ska höra mig runt lite, och förhoppningsvis så är det kanske bara för att han är svagare i högervarvet eller bara ömfotad på hårdare underlag.