Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5407 ggr
painten
0

Friserar du din häst?

Friserar du din häst? Tänker inte i första hand på man och svans, utan på öron, hovskägg, känselhår, ganascherna mm.

Elshira
0

Öronen klipper/rakar jag, men bara det som sticker ut.

Hovskägget låter jag vara.

Känselhåren på mulen låter jag vara.

"Getskägget" under käken rakar jag och ev lite upp på sidorna.

I övrigt rör jag inget, knappt man eller svans heller.

Dock frisserar jag endst de som är utställnings/ridhästar. De ndra får gå som de är =)

Hakuna matata!

Rita-S
0

Nej :)

Enbart man, och nån cm på svans om det är riktig geggigt ute och svansen når ned i gegget.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
0

Som #1 men Ametist brukar jag ha buss stubbad man på när jag orkar, så han ser ut som den buse han är Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

Har stubbat manen (den blev aldrig riktigt fin och lång ändå utan mest tunn och stripig, han passar i stubb/rakat och jag hatar ''dressyr'' korta manar :P) och klipper av en knapp dm på svansen när den släpar i marken. Sen får den växa ut tills den släpar någon cm igen.. den klipps aldrig ovanför kotorna bak.

Klipper skägg och öron vintertid, och trimmar bort hovskägget året runt.

Mycket av min frisering är dels för att jag själv tycker att det är snyggt så klart (gillar hovskägg men inte om det är sådär halv-dassigt och inte riktigt lyckas fylla någon funktion), men också för att jag ofta får höra att har man en ridtravare så kan man inget om hästar, man tar inte hand om den etc utan slänger bara på sadeln med ett halvhjärtat borsttag och flängrider. Därför känns det extra viktigt att hålla honom välskött, i rätt hull, jobba på att få bra muskler oh kondition och lydnad m.m. för att visa att man kan faktiskt ha travare trots att man vet hur man sköter en häst.. ;) (klart att hull och muskler alltid är viktigt, men det känns ändå extra viktigt med fördomar i öronen. Friseringen hade jag kanske struntat i om det var en ''finare'' ras) Lite trots där.. Att jag sen rider nästan enbart i skogen och gillar fart, det får de ta som de gör. Men han ser ju i alla fall välskött och lydig ut när de tittar på honom..

Sommartid får öronen vara lite håriga, det sticker ju inte ut och skyddar mot insekter. Känselhåren klipps aldrig, och inte heller svansroten (var ju annars populärt ett tag att raka svansroten för att slippa fläta).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loa-bg
0

Jag helklipper mina på vintern. Lämnar kvar hår på ryggen för sadeln,  ansiktet och nedre halvan av benen.

Tja, sen klipper jag svansen när den släpar i marken (förutom på Storm och West som aldrig kommer få en så lång svans). Klipper deras manar, men nu på sommaren tappar ju Storm och West man och svans så det blir bara stubb av alltihop -.-'

Lotus hovskägg är kort och behöver inte klippas. Storm och West är ju Curlys och har väldigt fint och jättekrulligt hovskägg, så det var får vara kvar (:

Klipper det håret vid öronen som sticker ut mycket, men inte heller här så mycket på Storm och West, eftersom håret är lockigt och rastypiskt.

Peppe
0

klipper hovskägg, "vanligt skägg" (ej känselhåren), öronen, manen, bakom öronen och svansen när den släpar i backen

på vintern rakar jag hela kusen utom ansiktet (rakar ganacherna och skägget under hakan, och hela benen). lämnar en ruta på ryggen och en trekant vid svansroten också.

#5 bild på dom hårlösa hästarna? Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Nej, klipper ingenting. Känner inget behov av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Alla mina är helt orörda, så länge svans inte nuddar marken. Dom är så vackra så som dom är.

[Nesslan]
0

Klipper öronhåren och håret längst käklinjen, och kortar av svansen när den släpar i marken. Har en shetlandsponny som används till utställning.

Kimpa
0

Öron och käklinjen. Men oftast bara till utställningar/tävlingar.

jackiejohn
0

ingenting klipper ja elr friserar på mina hästar elr jo svansen när den läpar i marken annars vill ja ha dom lite eeh "vildvuxna" om man säger så =) på vbl klippte dom öronhåret och massa sånt innan ja fick henne det tyckte ja inte om om hon har inga stora tussar som hänger ut ur örona heller Skrattande Shettisen ska ha massa hår över allt då ser han sötast ut när de ligger man hög och lågt hehe ingenting är i samma längd rikigt heller han friserar sig själv med andra ord när han kliar sig mot träd Flört 

jag sysslar inte med utställning elr tävlingar elr nåt sånt och jag skulle nog inte göra nåt speciellt med dom även om ja gjorde de hehe kanske skulle försöka styra upp manen på shettisen men men Glad när ja hade fjording stubbade jag manen för enligt mig ska en fjording ha stubbad man annars tycker ja inte att dom är fina en fjording ska bara inte ha lång man =)

Maja
0

Nej, jag rör ingenting.

Pia-Lena
0

Nej, klipper ingenting. Hästen har sin behåring av en orsak och den är inte estetisk.

Invisible
0

Jag håller alltid svansen jämnlång vid kotan, manen fick ryka på ponnyn för någon vecka sedan, då den började bli så ful och tunn nertill. Skägget klipper jag också, och vintertid rakar vi allt utom ben och huvud.

Splachfotografen
0

Friserar man, svans och öron. Allt annat får vara :)

WornOut
0

Nope, ingenting alls :)

HannaT
0

Klipper bort lite öronhår (tussarna som sticker ut), och klipper bort det längsta hovskägget.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Houdini
0

Ja, absolut.

Inget känselhår rörs naturligtvis.

[Angel88]
0

man och svans, lite vid öronen om det sticker ut.. runt kron randen, och trimmar hovskäget..  klippa vet ja inte ännu hur ja gör med… har ju inte varit sån vinter ännu, har bara haft min tös sedan 28 februari….

Zaphix
0

Gillar att frisera.. Klipper öronhår, allt som sticker ut ska bort. Sedan klipper jag lite i skägget på vintern så det inte blir så långt.
Även kronranden friseras och hovskägget klipps bort.

Fixar även till manen så den är lite buskort, och svansen klipps lite längre än haslång.

Förra vintern klipptes han, men i vintras fick han vara pälsig. Även i vinter kommer han nog få vara pälsig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

MalinPandora
0

jag kliiper öronhåret om det står ut mycket. (inte annars) ´

klipper endast svansen någon cm så den inte hänger i marken.

har klippt manen en gång. bara jämnat till den så den inte växer så superojämt.

annars rör jag ingenting!

Cilla89a
0

på Brimad gör jag.
klipper runt öronen, så det ser lite välansat ut, så det inte sticker ut hårtoffsar ur öronen ;) jämnar till lite i öronen, men inte mycket.
hovskägg har han inget, så det kan jag inte klippa ;)
**rör asbolut inte känselhåren!!
**och klipper inte under ganaschen heller, han är kortpälsad, så det behövs inte..

Japp därimot ser ut som en vildvuxen mustang ;) men så är det när man är pensionär, då kan man se vildvuxen ut ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Minetta
0

hovskägg, svans, man, öron och annat "skägg" (absolut inte känselhåren), men på vintern då jag inte tävlar låter jag de växa.

JoyBysen
0

Jag klipper man,svans, och det som sticker ut från öronen :) Min häst har inget skägg och knappt något hovskägg så det behöver jag inte klippa. Rör inte känselhåren!

Zabbio
0

#13 Då kanske du vet vad all behåring är till? Man och svas är flugskydd, och ett vettigt hovskägg skyddar ju mot väta. Däremot ser jag inte vad ett tunnt varmblodshovskägg och så nersliten man att den knappt finns, trots tappra försök att få den lång och tjock, gör för nytta) Håret i öronen skyddar ju också, men det som stickr ut spelar väl ingen roll?

Det jag mest undrar över är skägget, vad har det förfunktion egentligen? Värmens skull på vintern? Kan knappast hjälpa mycket, speciellt inte här nere :P Men vet du någon annan anledning till att ha var den?

I grunden håller jag annars med dig, man ska inte störa mer än om det inte gör någon direkt skillnad för hästen.

Kan tänka mig att spårklippa på vintern möjligtvis, mn inte mer…

[Teddy]
0

Varför klippa hovskägg? Det finns väl en anledning till att det finns där?

Peppe
0

#26 inte tillräckligt stor för att jag ska avstå från att klippa…

cordenia
0

Nej vi klipper inget, endast ngn enstaka gång vid öronen om det börjar växa lite för mkt där

bell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

svansen kortas av så de inte trampar på den. annars NEJGlad Men så har jag ju kallblod oxåFlört

Cilla89a
0

#26 det är ju absolut lättare att hålla rent i karled o.s.v om hästen inte har hovskägg..
Japp har haft krafftig mugg, så illa så han fick åka in och sövas för att rengöras (det vart ridskolan som ägde han då)..
Och vi höll alltid Japps hovskägg kort, för hygienens skull och muggfri var han, och är än idag..

Peppe
0

#30 precis, har alltid klippt hovskägget och även rakat benen på vintern och aldrig haft mugg på nån av mina hästar. trots att hästar i samma hage haft mugg.

FridaMariedahl
0

Ja, hovskägg, öronen, stubb längst upp vid huvudet, svansen vid behov.

[Teddy]
0

#30 Det är absolut lättare att hålla rent, skriver du, och det är klart, har hästen så kraftig mugg att den måste sövas så… men annars SKYDDAR ju ett hovskägg den känsliga huden. Man kanske får se över haghygienen om det blir så kraftig mugg,men det låter mer som karledsinflammation tycker jag.

Zabbio
0

Teddy, när det är så lite hovskägg att det knappt är något, så tjänar det inte längre som skydd och då är det bättre att ta bort det.

Sen är frågan om ett riktigt kraftigt hovskägg inte snarare stänger in fukt och skit..

bell
0

hovskäggens "instängning" av smuts o skit beror bla av vilken kvalitet håren besitter.

Zabbio
0

#35..och? Vart vill du komma? O_o

FridaMariedahl
0

Varmblod har ju oftast tussar till hovskägg, ingen idé att spara. Det gör ändå ingen som helst nytta, det är bara fult Tungan ute

Dock på nordsvenskarna och grövre raser med mycket hovskägg så skyddar håret.

Cilla89a
0

#33 för det första var det inte jag som ägde honom då, utan ridskolan, där dem inte klippte några hovskägg alls.. och i klinikpapprena stod det "muggrengörning", och jag tror kliniken vet skillnad på karledsinflammation och mugg..
hans mugg hade spridit sig långt upp på benet..
efter muggrengörningen hade ridskolan fortfarande problem med hans mugg, det första vi gjorde var att klippa av hovskägget och sen tog det max 2 månader sedan var han helt muggfri!
jag tycker inte hovsägg har nått syfte alls..

thilda-
0

Jag klipper ingenting alls förutom bak i nacken

monsterblom
0

jag klipper bort allt hovskägg (eller det lilla som finns) då jag har skydd varje gång jag rider och sen är det lättare att hålla rent. resten av hästen får vara som hon är.

Marija
0

Vi (jag och ägaren) klipper bort fula toffsar som sticker ut ur öronen. Skägget klipps bort, och lika så med hovskägget (även om det inte är speciellt mycket).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

WhoCares-01
0

man och svans ja (vet att det inte riktigt hörde till ämnet men ändå) skulle aldrig få för mig att klippa känselhåren(!) men hovskägget ska bort på storhästen, låter det vara på ponnyn (på ponnyn klipper jag aldrig manen annat än för att toppa den) öronen gör jag endast om det ser rent förj*klit ut. =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

painten
0

Jag klipper endast man och svans. Hovskägg mm sitter inte där för skoj skull, så det tycker jag ska vara kvar. :)

oliviaoakilles
0

Öronen klipper jag, men bara det som sticker ut. Men allt annat får vara kvar :)

Parla
0

Öronen klipper jag, bara det som sticker ut.