Kapson med bett...?
Jag tycker om att använda kapson vid longering men samtidigt så vill jag ha ett bett också där jag fäster inspänningsgjordar etc. Detta brukar resultera i att jag kör med dubbla huvudlag eller att jag helt enkelt sätter longerlinan genom ena bettringen, över huvudet och fäster på andra sidan.
Letar med ljus ock lykta efter en kapson med ett löstagbart (eller fast) sidostycke där man kan fästa bettet.
Jag vet att jag sett detta tidigare någon gång för länge sedan men på den tiden använda jag knappt kapson så undrar om någon vet någonstans där man alltså kan hitta en kapson med möjlighet för bett?
Hakuna matata!
Varför inte spänna hjälptyglrna i kapsonens andra två ringar? *nyfiken*
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För att jag vill att min ponnykille ska få in det där med att gå på tygeln ordentligt då han gör det när jag har inspänningstyglar (eller eg. elastiska bensnören), han går fint och arbetar med hela kroppe då han har det utan att sträcka på hjälptygeln hela tiden utan endast har den som "markering" om han höjer huvudet osv.
Men samtidigt vill jag inte ha longerlinan i bettet då jag vill att han ska störas så lite i munnen som möjligt och där kommer kapsonen in, samt att i galoppen måste jag fortfrande driva en hel del och han blir inte riktigt lika följsam efter min tygel då och det sista jag vill göra är att råka rycka honom i munnen.
Hakuna matata!
Förstår fortfarande inte varför bensnörena inte kan fästas i kapsonens sidoringar? De är ju där av den anledningen (bl.a.) om du har en vettig kapso då, inte en sån där klumpig med 20kg padding som inte sitter stadigt för fem öre..
Min häst blev inriden och lärde sig att ge efter för tygeln ''gå på tygel'', med kapson. Fungerar lika bra med tränsbett på honom nu :)
Hittills har han inte gått ner ordentligt om jag bara satt i kapsonen utan går och ljuger vilket han inte gör när jag sätter dem i bettet där av vill jag ha inspänningen i ett och styrningen i kapson…
Hakuna matata!
Ok
*putt*
Hakuna matata!