Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2613 ggr
Peppe
0

Tappar inte vinterpälsen

På blackys bete går det en liten gul 1-åring som fortfarande har lång raggig sträv päls. hon har precis börjat fälla av lite av den, speciellt runt ögonen och mulen som om det vore fölpäls.

Varför blir det så? Går en annan åring där också som har jättetunn fin blank päls.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

Man brukar väl säga att pälsen avspeglar hur hästen mår och även rätt foderstat; blank och bra päls.
Så jag antar att hästen antingen fattas något i foderstaten eller inte mår helt bra?

I Brimads fall i våras, fattades något i foderstaten, en vecka med foderjäst så hade han tappat all päls, och jisses så blank den blev.

Är det brist på b-vit i fodret? Dem säger ju att hästarna kan själv roducera tillräckligt med b-vit, och många "foder föreläsare" säger att det är att kasta pengarna i sjön att köpa ren b-vit, därimot foderjäst som delvis innehåller b-vit, men även andra vitaminer/miniraler är väldigt effektivt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Peppe
0

#1 ägaren är väldigt…underlig. vill inte ta allt för mycket såhär öppet men kan mycket väl vara som du säger och det är det jag själv främst funderat på. tänkte ifall nån hade nån annan förklaring som jag missat =)

Invisible
0

Vi fick hem en fölis för cirkus en månad sedan, och denne hade redan då börjat tappa fölpälsen. Våran hingstunge som är nästan exakt lika gammal, har knappt börjat ännu.. Är det något som är fel på honom, måsse ? Han är nu 2 månader och 8 dagar gammal..

Peppe
0

ingen som har nån annan fundering? ni tror det löser sig bara den får lite bättre mat? =)