Vad kostar en häst?
ni som äger en häst, kan ni tala om vad ni betalar för er häst varje månad ( för 1 (en) häst??
Just nu betalar jag väl runt 2000 kr, har henne på lösdrift där allt ingår och då jag inte rider eller tar hand om henne själv så blir det inte så mycket extrakostnader för annat, utan enbart verkning, försäkring och ev. nåt mer litet nödvändigt.
Innan kostade hon väl dock runt 3000-3500 kr/månad med uppstallning, försäkring, skoning, foder samt bensin.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag betalar också runt 2000:- och då räknade jag med allt. Men då räknade jag inte me bilkostnaderna varje dag ut och tillbaka till stallet.
Sen är ju träningen för ridlärare som kommer kosta mera, lite över 1200:-/termin.
jag betalar 1800 i stall hyran, då ingår allt utom mockning och täckesbyte. även ridhus ingår.
900kr hovis, var 5 vecka
pluss massa annat mellan 2700-5000kr i månaden beroende på om d e dags att köpa extra foder mm. eller ny utrustning..

Betalar 1500 i stallhyra
~ 400/månaden (800 var 7-8e v.) hovslagare
~ 500 försäkring
= ca 2.500:- / månaden, som allra billigast.
Det är "grundkostnaderna", sen är det ju foder, avmaskning, vaccinering, träning, tävling, utrustning, mm mm :)

800 i kallhyra
400 för utsläpp
Sen en tusenlapp eller mer för foder, hö och strö.
Så runt 2500 i grundkostnader landar det på och bensin, hovslagare, tränare, försäkring etc. är ej inräknade.

Min kostar i snitt 3 000:- per månad.
Är ett halvblod som står inackorderad i Stockholmstrakten.
just nu betalar jag bara hovis då jag fick sommarbetet. men annars så betalade jag 1200 för full inackordering+500 var 7 vecka för hovslagaren. så ca 2000 kronor i månaden.

tja inte mycket..har dom hemma har eget hö, eget stall, verkar dom själv, rider inte för tränare så mina är så gott so gratis under sommaren men på vintern är det ju foder som kostar och spån så hovis om någon behöver skos 

Allt inräknat (skoning, försäkring, stallplats osv) blir det ca 3000 kr/månad.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

hm, nu gissar jag bara. jag ska ta och räkna ut exakt när vi fått hem nya grovfodret och fixat ny spånleverantör.
men jag tippar på att Japp kostar dryga 1000 kr i månaden.
och Brimad 2-3.000 kr.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Betalar ingenting under sommar halvåret.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Ni som säger att era hästar inte kostar någonting (under sommaren), har ni inte hästarna försäkrade? Köper ni ingen flugspray eller annat liknande, använder salvor och annat om hästen får sår? Har ni inga flughuvor på hästarna? Blir de inte vaccinerade, verkade osv? Får de inga mineraler eller nånting under betet? Och har ni alla dem så nära att ni inte får några resekostnader heller?
Bara lite nyfiken… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

12# Verkar dom själv, Har flugmedel och salvor som ja fik med hästarna när dom köptes har flugskydd sen länge tillbaka köper inte nytt varje år, dom får inget foder på sommaren saltsenar som pappa fick genom jobbet har dom men inget annat, don är inte försäkrade, har dom här hemma de kostar mig att gå till hagen som ligger bredvid stallet ca 30-40m
jag ger 100 kr för förskäring
200 kr stallhyra då har jag ett utsläpp i veckan.
spån får jag gratis
200 kr i kraffoder i månaden ungefär
sen 500 kr varanan månad för hovis
så runt 1000 lappen i månaden , rider gratis för intruktör med.
sen kommer det ju alltid en årskostnad på runt 2000 kr för hö
#12 Flugmedel, salvor m.m har jag sen innan och så finns det alltid i skåpet här hemma som fylls vid behov. Flugskydd har jag några stycken, så jag köper inte nya varje år. Min häst blir inte verkad under sommarhalvåret, då det inte har behövts. Vaccination och avmaskning är mycket billig, då vi känner veterinären väldigt väl. Försäkringen betalar vi en klumpsumma en gång per år. De får inga mineraler under sommarbetet, endast saltsten. Har hästen hos min mans föräldrar, där även min man jobbar. Nära med andra ord.
Under vinterhalvåret betalar vi 350kr/mån för hösillage som hästen har fri tillgång på, sen köper vi även mineraler (ca 100-200kr/mån) och kraftfoder (100kr/mån). Verkning sker vid behov.
Har säkert glömt något nu, men men :)
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

1000 kr i månaden dår ingår allt sen vissa månader +800 för dom ska ju skos ,)

Mitt halvblod som var dräktig förra vintern kostade då per mån.
350 kr stallhyra
ca 3 torvbalar a' 85 kr
hösilage 100 kr
kraftfodret ( betfor, kraft, luzern, musli) ca 400
försäkring 400
hovslagare 250 (halvskoning var 9e vecka)
ingen bensinkostnad eller träningsavgift då hon var dräktig, men det kommer att ändras nu i höst
Detta blir 1750kr Nu är det två hästar att "föda", det jag kan räkna bort under sommaren är torvbalarna och hösilaget

lite över 2000kr per månad

för foderhästen betalar jag ca 2000kr/mån, det för stallplats och hovslagare + lite extra. med träningar varje vecka så blir det 600kr xtra var månad. ägaren betalar försäkringen.

2000-2500 + träningar (ca 1000-2000)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är ju väldigt olika beroende på var i landet man bor. men jag bor iaf i Göteborg och betalar ca. 2000:-

Under sommaren betalar vi inte mkt. Det är väll bara skoning, stallapoteket, kraft och ev. något tillkommande som betalas. Under vintern har vi hästarna stallade i eget stall, så det blir ju inte så extremt dyrt. Ska försöka räkna lite på hur mkt vi lägger ut per månad.
Men tänk vad man kunnat gjort och köpt för alla dessa pengar man lägger bort per månad.. Det blir ju jättesummor man lagt ner om man börjar tänka efter.. 
Kostnaden för häst beror ju på så mycket, om man har eget stall, eget hö m.m så blir ju kostaden mycket lägre. men om man ska betala stallhyra, foder osv blir det ju dyrare. beror också på vart i landet man bor och vad man använder sin häst till. men hästsport är ju en av de dyraste sporterna..

det var ungefär som jag trodde, runt 3000 i månaden för att ta i lite mer …
Låter inte så farligt 
#24 Det beror ju på vart i Sverige du bor och vart du har hästen uppstallad också. På vissa ställen, bl.a i Stockholm, kan du ju få betala 3000 kr bara för stallhyran…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag har hittat ett privat stall med en kallhyra på 800 kr
Jag ska ev. bli delfodervärd på min medryttarhäst och då betalar jag 1400kr/månad. Ägaren betalar 2840kr/månad utöver vacc, avmaskning, försäkring och vet.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#27 tack, sådan info vill jag ha och grattis med 
Hehe, okej
vad bra att jag kunde hjälpa till.Tackar:).
Men bor i Skåne, han står i stånby. Jag vet inte vad man betalar på andra ställen.
Men sen betalar man ju andra saker t.ex. schabrak, boots m.m.
Jag delar på hyra, strö, hovslagare och foder.
Mvh Emma

nu när man sitter och börjar planera för att köpa egen häst vill man ju ha liter mer humm om vad det kostar, man kan tro att det kostar en summa men det är så lätt att glömma bort saker som vet. man kan inte räkna på det heller för allt kan ju hända men om man har ett konto som man spar på så borde det vara ok. Hoppas jag i alla fall…..
Om jag var du så skulle jag väntat lite tills du tar några tusen på kontot ifall det skulle vara så att hästen skulle bli sjuk. Det kan ju hända att den ramlar i hagen så ryker några tusen för vet.
Min massör fick betala 60.000kr för att hästen skulle operera benen och hästen vaknade aldrig igen. Hästen kostade runt 500.000 för det var en duktig hopphäst.
Det är ju inga små summor heller. Så mitt råd är att vänta några månader tills du har ca 10-20.000kr på ett konto ifall hästen skulle bli sjuk, då blir det inte någon panik där hemma och ni får jobba över och barnen (om du har) börjar bråka med er för att ni jobbar över en massa och aldrig spenderar tid med de (jag vet hur det är mina föräldrar jobbar alltid!)
Mvh Emma

#31 jag har jobbat mycket och har precis dragit ner på jobb för att vara med barnen så det du säger tar jag verkligen åt mig av….
jag kommer att spara ihop en del pengar innan jag köper en häst, att punga ut 60.000 bara så där kan jag inte i dag i alla fall 
Nu hade ju min massör en väldig otur.
Men en häst i stallet klarar inte av kyla för hennes leder ''stelnar'' så de måste ha på henne fleectäcke,vanligt täcke, bindor på benen m.m för annars skadar hon sig.
Var bor du? Känner ett ställe där du får allt (utom vet, avmaskning och vacc och sakerna till hästen) gratis om de får låna hästen som lektionshäst 3 ggr i veckan och hästen är ledig på lov.
Det är både bra och dåligt med en förälder som jobbar över. Pappa har jobbat över för 6 månader framöver så han får ju mer pengar, men vi får mindre tid i familjen.
Mvh Emma

jag bor i huddinge söder om sthlm
Tänkte på en sak medans jag kollade på lite annat på internet.
Varför inte åka runt och kolla hos några som bor på bondgård/hästgård,vad de tar för avgifter/månad?
Sedan att antingen hyra en häst någon månad och komma överrens med ägaren att de betalar veterinären? Då har du ju inte de jätte dyra kostnaderna så vet du ju hur det är att äga häst förutom att betala ifall hästen skulle skada sig.
Mvh Emma
Tycker att du ska räkna med 30 000 kr/år i alla fall.

#35 jag tror inte det finns en ända ägare som går med på att betala veterinären om hästen skulle skada sig hos den som hyr/lånar den.
Man kan lägga ut annonser på t.ex. hastannonser, bukefalos m.m och skriva att ägaren står för veterinären. Då får ju ägaren själv kontakta.
Mvh Emma

#38 jo, visst kan man det, men det blir å andra sidan inte några svar skulle jag tro.. det känns ju liksom lite "jag kan inte stå för ev veterinärkostnader när jag lånar/hyr hästen" jag skulle bli avskräckt på långa vägar om jag skulle lånat ut min häst och läst något sådant.
Försökte bara hjälpa TS, men håller med dig.
Mvh Emma