Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1374 ggr
Zadeira
0

Vi har blivit lurade...

*suck* Den bistra sanningen om Bellman är att han tydligen inte alls blivit grundhaterad så som vi trodde från början. Det har visat sig nu när vi varit där några gånger och lärt känna honom att det inte alls föreföll sig så som ägaren sagt. Han är inte alls så mycket hanterad.

Visst känner man sig lurad när det visar sig vara så mycket mer att jobba med än det först verkat som? När ägaren inte är tydlig förren man konfronterar honom rakt ut när man upptäckt hur det ligger till… Känns som ett riktigt bakslag. Man blir så besviken.

Ville bara skriva av mig…

Linnea
0

det är alltid tråkigt när folk inte säger som det är från början men det är ju ett vanligt knep i hästsäljar-sammanhang..

Skynda långsamt så går det fortare.

Zadeira
0

Jo, det är ju så. Men man tycker att när det gäller en inridning borde de vara ärliga av rena säkerhetsskäl. Även om vi givetvis började med att lära känna hästen lugnt blir det ju farligt om man tror han kan bli ledd och han inte alls fattar grejjen…

Caspianowner
0

Vad är det för häst ?

Smex
0

surt sa räven om rönnbären =S

tantnett
0

Tyvär mycket vanligt förekommande.

Jag jobbade själv under ett år hos en hästhandlare som tog in bl.a Tinkerhästar från Irland.

Dessa hästar saknade både förtroende för människor samt var knappt suttna på.

Men min chef ansåg vid försäljningar att dom var inridna!?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zadeira
0

# 3, Bellman är en 3-årig nordsvensk valack som går på lösdrift med sin mamma. En privatperson som vill ha honom inriden att kunna ridas ut på som skogsmulle..

# 5, ja, det är inte klokt alltid vad folk föröker när det kommer till hästar. För mig handlar det ju om att hästen måste ha tillit till en innan man börjar rida in den, en sådan häst du beskriver borde ju inte kunna säljas som inriden! Gissa om att känna sig lurad…

fordonsbrud
0

Samma sak hände faktiskt mig… Min sambo åkte iväg occh köpte en häst till mig ( eller ja jag fick välja vilken så att säga) och vi fick informationen att hon var inriden och så vidare.. detta var dock lögn och det märkte vi nästan direkt. Fick börja jobba massor med henne och nu är allt slit värt mödan kan jag lova. Fick en helt underbar häst som lär mig lika mycket som jag lär henne och nu är det snart dags för inhoppning :D

emelie92
0

#7 - Men provred du inte hästen innan du köpte den?

fordonsbrud
0

fick ej då hela vägen var täckt av blankis så jag fick ta hem henne på prov och detta gjorde jag. fick olika historier från henne hela tiden som jag köpte henne av så jag ringde upp Ladys uppfödare samt den som ägde henne innan henne jag köpte henne av som köpte lady från uppfödaren (krångligt jag vet, jag är hennes 4de ägare på 6 år) och då fick jag förklarat att nånting hade gått fel hos henne jag köpte lady av ochb det hade varit djurmisshandel inblandat och då vart det bestämt att jag kämoar med henne och ser om det går och det slutade ju bra så

Linda-J
0

hur har det gått för er?

Zadeira
0

#10, menar du mig och Bellman?

I så fall kan jag berätta att allt går framåt. Har som sagt tagit längre tid än vi väntade oss, men i veckan är det dags att sitta upp på honom för första gången!

Linda-J
0

#11 va spännade, hur känns det?

Zadeira
0

#12, det är jätteroligt! Han har visat sig vara en sådan som dummar sig fram till han förstår vad man menar, sen tycker han det är jätteroligt. Så det ska nog inte bli några problem att sitta på honom!

Dock är det inte lätt att lära en tre-årig bruksnordis att lyfta benen när ingen gjort det på honom förr… Han är lite för stor för att man bara ska hålla fast i hoven till han lugnar sig. Det är väl det enda momentet som känns som om vi misslyckats med. Men att hänga på honom bryr han sig inte alls om, så att sitta upp kommer han nog inte bry sig mycket om heller.

Linda-J
0

#13 hoppas att det går bra, tala gärna  om hur det gick  Flört