Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1776 ggr
Animal-3
0

hur mkt bör man kunna?

Hur mkt bör man kunna för att hålla en minde föreläsning?

Jag håller ju mindre shower med min shettis. Vi är självlärda nybörjare enligt mig.
Men jag undrar hur mkt tycker ni man ska kunna för att hålla en mindre föreläsning?
Har blivit tillfrågat ett antal gånger om att hålla kurs nu men jag kan inte hålla en kurs för så duktig tycker jag inte att jag är.

Men jag tänkte mer om man berättar (teori)
Vad är NTT?
Varför träna NTT?
Mål?
Hur börja?
Dominant/Underläsgna trick?

Och sedan kanske man kan visa med shettisen och berätta tex:
Yoga, Varför/hur?
Bergsget Varför/hur?
Stå, Varför/hur?
Inkallning, Varför/hur?
Gå fot, Varför/hur?
Snurr, Varför/hur?
Buga, Varför/hur?

För att på slutet visa up alla hans trick bara som dom är. Man kan ju också ge tips på tränare, praktikplatser, böcker, hemsidor m.m.
Skriva ihop ett lite häfte de får med sig hem.
Tror ni det skulle räcka för en mindre föreläsning?
Har jag missat något viktigt?
Något annat ni tycker man bör kunna?
Är så klart tydlig med att säga att jag är "nybörjare" och självlärd.

CelsiusT
0

Har du något att ge publiken och klarar av att leverera så är det klart du kan hålla en föreläsning. Man kan ju vara nybörjare men endå kunna mer om ämnet än publiken kan, då har man endå något att ge. Det gäller ju bara att vända sig till rätt publik.

Det som man måste tänka på är att man inte får utge sig för att kunna något man inte kan. Om man lär ut något som man kallat för något och sedan har "alla andra" helt andra värderingar i det namnet, då blir det väldigt fel. (ex. jag ska lära ut natural horsemanship annonserar jag, det jag i praktiken lär ut är hur man piskar sin häst att hoppa över hinder. Det är liksom inte riktigt sant att det är NH. Är du med? Så får man inte luras, om ens av okunskap, man ska veta vad man pratar om)

När man känner att man har kunskap man vill dela med sig av och bestämmer sig för att hålla en föreläsning/kurs så ska man stå för det! Då ska man inte stå och säga att man inte kan och att man är nybörjare osv. Man ska inte säga att man kan mer än man kan, men man ska vara stolt för det man kan och inte undervärdera det, absolut inte inför deltagarna, det verkar oseriöst.

Lycka till

Medarbetare på westernridning.ifokus

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack. Nej det är klart!
Jag kan berätta om flertalet sätt som jag vet om att man kan träna och jag kan fram häva vilka jag uppmuntrar och varför.
Jag har rätt bra koll på allt jag skrev ovan och har också anledningar till varför jag tagit in just de trick jag tagit in m.m.
Och efter som jag vet om så många som har frågat tänkte jag att det kan ju vara en möjlighet.
Dessutom vet jag var det är många som får problem, med tex stegra för att de lärt hästen det bara sådär. utan efter tanke, tänkte en sådan har föreläsning kanske man kan få folk att tänka lite längre.
Sedan trick som jag själv kan visa med shettisen är:
*stå
*gå fot
*inkallning
*snurr
*vinka (början till spansk skritt)
*yoga
*betsget
*buga
*kompliment
*ligg
*sitt
*stegra
*hoppa/capriolle
Så det kan dom ju få se samtidigt som de får fakta runt änmet och tillväga gångs sättet att börja.
Hade ju självklart inte tänkt lura någon därför jag frågar runt här först om det verkar som en bra ide:)

CelsiusT
0

Hehe… ja ne jag menar inte att du skulle luras.. =) Skrev bara rent allmänt om saker man ska tänka igenom innan man ställer sig och håller föreläsningar/kurser… Jobbar själv som intruktör och stöter tyvärr på föreläsare/instruktörer som inte har grund i det dom säger, som hittar på lite efter eget huvud och det blir väldigt tokigt.

Jag tror säkert det blir en jättebra föreläsning, som du klarar att hålla utan problem. Är det folk som efterfrågat det till och med så vet du ju att det finns publik som vill få något av dig, då är det bara att ge!

CelsiusT
0

Tänkte förklara vad jag menade med att luras, det är inte alltid man gör det med flit. Ibland möter jag (hund)instruktörer som säger sig lära ut "klickerträning", men när jag ser vad det är för träning dom bedriver så är det bara träning med klicker och inte den välkända träningsmetoden "klickerträning". Kan tänka mig att dessa människor inte förstår att "klickerträning" är ett begrepp med en särskild innebörd, men det blir hur som helst väldigt tokigt för deltagarna när dessa kommer till nästa "klickerkurs" där helt andra principer tillämpas.

Ville bara reda ut hur jag tänkte. =)

Hade själv kunnat tänka mig att gå på en sådan föreläsning för dig, var finns du?

jn84
0

Tror definitivt att du kan hålla föreläsning!

Säger som #4 var finns du? Jag vill ju se :D

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja det är lugnt :)

#4-#5 jag bor ju i växjö så där finns jag året runt så nu under nästa månad är väl planerna att jag ska dra upp till hudiksvall med lill killen och hälsa på släkten, visa upp Tuffis lite och så får lill syrran en häst i lagom stl att rida på:)

Linda-J
0

va duktig han verkar vara