Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4599 ggr
Zadeira
0

Bomlös sadel på unghäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi börjar sadelvänja Bellman och hänga lite på honom, och vi har ju bara hans mammas gamla slitna sadel. Den ligger inte alls bra på honom, då han har låg manke och är mycket bredare än sin mor. Kommer vara svårt att hitta en billig sadel som ligger bra på hans rygg. Nu när det börjar bli dags att sitta upp och skritta på honom behöver han ju en sadel som passar honom!

Vi funderade lite på det här med bomlös sadel. Eftersom Bellman inte har mycket muskler ännu och är rätt bred kommer han med all säkerhet att ändra kroppsform rätt mycket nu i början. Köper vi en sadel som ligger bra på honom nu kommer vi snart behöva köpa en ny snart, vilket ägaren inte alls är pigg på, utan han vill ju slippa köpa sadlar mer än nödvändigt.

En bomlös kommer ju anpassa sig efter hans förändringar i kroppsformen när han musklar till sig. Men har även hört både positivt och negativt om bomlösa då trycket fördelas annorlunda än med en vanlig sadel.

Tycker ni vi ska satsa på bomlös till unghästen? Har ni några tips på märken som är bra isåfall?

Cilla89a
0

all heder åt er Skrattande 
känner till alldeles för många som bara tar en sadel och struntar i passformen, rider in för att sedan när hästen är inriden och format sig klar, först då ska dem skaffa en utprovad sadel.

bomlös låter mycket bra!! jag själv har aldrig ridit i en bomlös, så jag kan inte ge förslag på bra bomlösa..
vill man inte rida i bomlös, så funkar western :) det vet jag endel, som inte velat lägga pengar på en utprovad sadel, när dem vet att dem snart ändå får köpa en ny, som istället ridit in i western.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Tycker att ni ska satsa på én bra bomlös ''av bomsadel modell'' eller hur man ska formulera sig :)

Tex star trekks, de är dyra men de ligger bra, är stabila och bekväma för både häst och ryttare, och går naturligtvis att anpassa. De har ett högt andrahands värde också (10-13 000 för en ny espoaniola, 7-9000 för en begagnad)

Enda problemet, som tyvärr är ett ganska alvarligt problem, är att några av deuber (star trekk)s sadlar är snedsydda pga hur de sätts ihop. Så om du köper en sån kolla så att den är rak (går att se med ögonen; om de båda ''lagren'' som den består av sitter rakt över varandra) De flesta återförsäljarna jag känner till är medvetna om detta och skickar tillbaka direkt om sadeln inte är helt bra när de kollat den. Men så länge det är rätt så är det helt underbara sadlar som liggerr bra, sätter ryttaren i en bra sits och är stabila och tryckutjämnande för hästen.

Undvik de allra billigaste sadlarna, börjes och hööks tex (själv undviker jag även andra bomlösa av den modellen) de är inte bra. För mjuka, glider ofta, opålitliga.. har inget gott intryck av dem! Crow fick först en hööks sadel som verkade passa, och han har en rätt normal rygg. Tänkte att kanske den inte höll så länge (billig) men den borde ju duga tills den visade tecken på att bli sliten iaf. Det slutade med en kriossad handled och en panikslagen häst, när sadeln, som var spänd 3 ggr redan, utan förvarning gled ner på mafgen på hästen i en vid, lugn galoppsväng. (ok, oplanerad galopp men lika lugn och fin för det). Dacke, nordsvensken, reds också i hööks sadeln några gånger men den låg lika illa på honom. Och ostadig.

Jag får erkänna att jag var mycket skeptislk när jag ett drygt år senare skulle fortsätta inridningen, och tränaren hade en  bomlös sadel :O Var ju rädd att samma sak skulle hända igen. Men det var helt annorlunda, espaniolan som hon hade satt perfekt! Gled inte, kändes stabil och var bara så underbar att sitta i (sjunker inte ner utan känns som en smidig bomsadel, fast bättre :P). Köpte samma sadel efter det och mitt enda problem är att en sadelgjordsstropp gick av, då var sadeln flitigt använd på en hel del olika hästar varje dag i kanske..4 år? Men den är lagad nu och lika bra som innan. Och det var ju inte så att jag inte sett att sadelgjordsstropparna blivit slitna, hade bara inte kommit för att byta än. Det roliga är att sadeln satt bra ändå, märkte inget förräns efter att jag hoppat av hästen, och det var säkert 10 minuter efter att sadelgjordsstroppen måste ha gått av (Crow kastade sig och jag tyckte att jag hörde ett ljud men tänkte inte mer på det..) Vid ett tidigare tillfälle hade jag glömt spänna sadelgjorden, den hängde löst när jag kom hem, och just den dagen fick pojken spel över en sten. Var inget mer med det, den satt där den skulle..

Jämför mina erfarenheter med star trekk espaniolan, och med hööks sadeln, så förstår ni varför jag är närmast lyrisk över den :P Den uppfyller det jag tycker är viktigast; ligger stadigt och på rätt plats, ligger över hela hästens rygg, är bekväm och dessutom är det den enda sadeln jag ridit i som aoutomatiskt satt mig i en avspänd, lodrät sits.

Sen passar espaniolan kanske inte exakt alla hästar, men tror absolut att med rätt koppjärn så kan den passa de flesta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
0

#1, klart att man kan rida in honom i denna sadeln, den ligger ju på iallafall någotsånär, men jag har ingen lust att riskera att den trycker fel och att han istället kommer ogilla sadlar. Lika bra att göra rätt från början, även om det blir lite dyrare om man måste köpa en ny när hästen är färdigbyggd. 

#2, tack för tipset! Jag vet inte hur mycket ägaren är beredd att betala för en sadel, men med dina argument så har jag ju lite kött på benen ;)

Blir helt enkelt att snacka med ägaren nästa gång han är där, så får vi se om hans ens är med på tanken bomlöst.

Neywaz
0

Jag rider in mina unghästar i en bomlös sports saddle. Tycker det är toppen, ingen av unghästarna protesterar och samtliga står stilla vid sadling, uppsittning och är snälla att rida.

Jag rider de vuxna i samma sadel. Fungerar lika bra =)