Försäkringar
Vilken försäkring använder ni? Är den bra/dålig något att rekomendera? Vad betalar ni per år och i självrisk? :D

Sveland endast vet, hur den är vet jag inte då jag aldrig använt den
vad som är viktigt för mig är att det ingår skydd om häster skadar någon och det gör det.

Agria, en smärre katastrof nu när dem ändrat villkoren
Rekomenderar absolut inte Agria, p.g.a dem villkoren dem har.
Betalar drygt 6.000 per år. Självrisken ligger på 2600 kr+10%
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#2 Vad är det för ändrade villkor då? Är det dom där 10% som kommit till?

#3 benen på hästen är väldigt dåligt försäkrade på agria.
#4 Okej , det är ju inte alls bra eftersom det väldigt ofta blir just benskador..
Jag har Folksam till min islandshäst, försäkrad i 40'000 liv och 50'000 vet. vård. Jag betalar drygt 2'000 kr om året och har en självrisk på 2'600 + 10%. Är hur nöjd som helst, både med pris och användningen av försäkringen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#2 Håller med dig. Kalle är A1 försäkrad hos agria för ca 30.000. Om Kalle skulle skada tex sina ben täcker försäkringen bara upp till 12 000 kr. Värdelöst!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#3 det stämmer som Lorita säger att dem ersätter bara 12.000 kr vid hältor på ett försäkringsår, vilket är som en piss i nilen ;) det räcker bara till drygt 2-3 besök.
dock kan man lägga till en hältförsäkring så dem ersätter 30.000 kr.
men jag vågar tyvärr inte byta. dessutom har brimad varit försäkrad hela sitt liv i agria och har dold fel försäkring.
jag tror faktiskt inte det kommer dröja så länge innan dem ändra, för jag tror inte EN ENDA kommer att teckna nyförsäkring på sin häst i agria ;)
och jag vet väldigt många som gått ur agria.
Jag har If liv 30.000:- och vet extra 100.000:- självrisk 2500:- Hos If har man ingen %, mycket bra tycker jag. Betalar 2257:-/år. Fick dessutom rabatt när jag tog över hans försäkring så första 6 mån betalade jag bara 650:- :)
Jag har alltid haft Agria till djuren innan men har hundarna på If nu oxå.
#8 12'000 räcker knappt till såpass, om man inte hittar felet direkt. Hältor kan ju dessutom komma av det mesta, hästen kan ju ha ont i stort sett vart som helst och bli halt av det…
Så ja, de lär förlora en hel del kunder på det. Kan säga att jag var inne tre gånger med min häst i höstas på hältutredning, undersökning, röntgen, behandlingar… Det gick på nästan 30'000. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag har mitt sto i Agria och övertog säljarens försäkring när jag köpte henne för sex år sen. Skulle gärna bytt bolag för jag är inte nöjd alls med deras ändrade villkor men hon är 19 år så det går inte att byta.
Åringen har jag i Sveland och där försäkrade jag även förra fölet.

#10 det beror nog mycket på vart man åker skulle jag tro, tror småkliniker är billigare än större.
men det är ju som du säger, att det beror ju på om man hittar felet direkt, annars springer ju det iväg, med alla tester och undersökningar.
schess var inne för kotledsinflammation, 3 ggr, varav den tredje var han frisk. så 3 böjprov, 3 longeringar, 3 undersökningar, 2 röntgen, 2 behandlingar gick på knappt 8.000 kr.
bäst för brimad att han håller sig frisk!!!!! ;)
men jag pratade med vårt agria ombud, för jag funderade på att lägga till den så dem ersätter upp till 30.000, men han sa att var onödigt?
och att dem 12.000 där har dem inte räknat in självrisken, och dem fick det till c:a 16-18.000 (minns ej helt) när självrisk var inräknat..
men som sagt, den som hittade på denna korkade ideen, måste varit lite påverkad av någon substans skulle jag tro ;)
om dem nu tvugnet skulle ha det såhär, så kunde dem ju haft 12.000 per försäringsperiod, 3 månder eller vad det är. det hade ju kännts betydligt bättre!
men på ett helt år!!!
#12 Det låter ju himla knepigt…
På vilket sätt skulle det vara onödigt att ta tilläggsförsäkringen? Tss… Jag litar inte på såna där människor som bara vill tjäna pengar. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#13 han menade på att det var väldigt få det påverkade övehuvudtaget med dessa 12.000
och visst så länge hästen är frisk så påverkas man ju inte, men när den väl blir halt så 
#14 Mjo precis…
Mig hade det påverkat väldigt… Jag hade ju fått betala 15'000 kr för Sylgjas hältutredning istället för dryga 4'000… Spelar lite roll för mig i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag är så förbannad på agria så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Har haft ett flertal hästar försäkrade i deras bolag genom åren och har mer ocj mer blivit irriterad över deras otrevliga attityd när man ringer och har frågor. Tycker dessutom att dom har på tok för höga premier om man jämför med vad försäkringen täcker.
För en liten stund sedan ringde jag till agria för att säga upp min sista häst där. Ok säger hon i andra sidan, inga problem. Men nu är det så att försäkringen slutade gälla den 1/6 och jag har glömt att meddela uppsägningen tidigare. (Hästen har varit försäkrad i annat bolag ifrån det datumet). Sen frågar hon varför, och jag säger att jag ska byta bolag. Då blev det andra toner i luren. Hon säger då "Då skickar jag en faktura på den här tiden mellan den 1/6 och idag till dig". Ursäkta!!!!!!! Varför, undrar jag då. "Därför att hästen har stått försäkrad hos oss den här tiden". Ska säga att jag aldrig utnyttjat någon av mina försäkringar hos dom någonsin. Säger då att hästen samtidigt varit försäkrad i annat bolag, och att jag aldrig haft för avsikt att använda deras skit försäkring under denna tiden. "Det kan inte hjälpas, fakturan blir på 190 kr"
Jag blev så arg!!!! Sveriges största försäkringsbolag är så småaktiga att man nästan…… åååååh. Detta är inte första gången som jag har haft duster med agrias "medarbetare" över telefon ang. fakturor och ej återbetalda pengar för gamla försäkringar. Var även på mässan i Göteborg för ett par år sedan för att prata med olika bolag ang. att försäkra en häst för 150.000 kr. Detta kan man ju tycka är en ganska stor försäkring för bolagen (där dom kan tjäna en del pengar). Alla var mycket hjälpsamma med att räkna ut och sätta ihop, förutom agria. Jag var då 21 år, men ser lite yngre ut, så först tittade dom inte på mig utan hade ögonkontakt med min kille (vet absolut ingenting om hästar), fast det var jag som ställde frågorna. När jag sedan ville ha en prisuppgift på vad det skulle kunna gå på säger han i montern att dom inte har tid….. men någonstan mellan 25-30.000 kr om året. Otrevligast och absolut dyrast…… ja vad mer kan jag säga. Jag hatar agria.
Nu har jag mina hästar och hundar försäkrade i Sveland och Folksam, och är jätte nöjd!
Har mina hundar och katten försäkrad i agria och dom har varit hur bra som helst.. Har nu även hästen i agria pga att han är för gammal att byta på och gamla ägaren hade agria.. Har dock inte använt försäkringen något än.
Han är försäkrad i 12000:- liv och 60000:- vet vård, plus tillägg, självrisken är på 2800:- + 20% rörlig (går inte att ändra till lägre då han är för gammal för att ändra på försäkringen till det bättre).
Min årspremie är 2246:-
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har min försökrad i agria, men skall byta till if, bättre och billigare.. ringde till agria här för ett tag sen och sa att jag vill säga upp den, fick först till svar att jaha de ska vi ordna, sen fråga hon efter anledningen o jag sa att jag inte var nöjd och skulle byta bolag för att ha alla djuren sammlade i ett o samma, fick då ett riktigt surt jaha - men försökringen kan du inte säga upp förens den 1a dec.. VA E DE FÅR NÅGOT NYTT DÅ?? att man inte ska kunna säga upp den när man vill ??? agria är skit,har aldrig behövt använda försäkringen på alls under dessa 6 år jag ägt denna häst - vad får man för de? otrevlig personal och höjning i premien hela tiden !?!

5000:- liv
30.000:- veterinär
1800:- självrisk + 20%
kostar mig 1930:- om året.
vad ni missar i de andra bolagen är incident försäkringen. jag tycker det är KANON att den finns.

#19 jag har det i sveland 

#19 vad innebär incident?

#21 om en häst skadar någon eller något så kan den som lider skadada få ersättning, väldigt viktigt att ha.

#22 Agria har incident, det gäller iofs bara människor.

#23 sveland också 

står i papperna att agria är ensamma om det, men säger du det så. =)
hmm nån som vet om If har det?
#18 Det har alltid varit så att försäkringen gäller från det datum du tecknar den och 1 år frammåt, säger du upp den tidigare så kan du inte få tillbaka inbetalda pengar utan uppsägningen blir från det datum som du skulle betalat in för nästkommande år. Tror det är så på alla bolag, vet inte någon försäkring jag haft (på bil, båt, häst, hund, katt) som man kan avsluta tidigare om man inte blir av med/säljer det man har försäkrat. Tror det står i villkoren.
Medarbetare på westernridning.ifokus

# 16 Har tyvärr haft samma erfarenhet av Agria. Jag har ringt och fått vissa uppgifter och sen när jag tagit fasta på dem har det visat sig att det inte alls är så som jag fått uppgift om och de slår ifrån sig. Det blev dyrt för mig att lita på uppgifterna jag fick i telefon! Hade inte hästen varit så gammal då hade jag bytt bolag!
När jag kollade försäkringar för mitt första föl hade Sveland de absolut bästa villkoren och jag fortsätter gärna att försäkra hästar där.

Lokalförsäkring har vi. Ca 2000 kr/år och då var det flera olika försäkringar (ansvars m.m.)