Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1493 ggr
Peppe
0

Skägget=känselhår??

Citerar ur dagens lokaltidning: "Ett exempel på ingrepp Djurens rätt kritiserar är hästägare som klipper bort hästens långa hår runt nosen, på ganacherna och i käftgropen för att hästens huvud ska bli vackert"

Är verkligen "skägget" känselhår, den långa päls som sitter längs hela undersidan av huvudet? Vad jag vet så är det bara spröten runt mule/ögon som är känselhår?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

Jaaa, jag har funderat på det där ett tag. Har samma uppfattning som du… *googlar*

Elshira
0

Tja, på några av mina ponyer sitter även dessa känselhår lite på sidorna och under, men de är ganska så få och de ligger pltt med de andra håren, så jag rakar i.af bort dem… Men lite ädlare hästar brukar inte ens ha kännselhår där så jag tror knappst att det är något mina ponnyer sakmar. Däremot får de på mulen var :P

Hakuna matata!

JMax
0

Nä det är ju bara de på och runt mulen som är känselhår. Känselhår sitter ju där året runt annars som typ på en shettis har de ju runt 10 cm långt skägg på vintern o knappt nått på sommaren, de fäller ju den pälsen med.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Elshira
0

Mina har dessa känselhår under käken även på sommaren. en 3-4 cm långa, men som sagt platta och troligen funktionslösa :P

Hakuna matata!

Birke
0

Runt mule sitter det oftast, kanske längre upp, men skägget tror jag inte är känsel hårObestämd

Zabbio
0

Skägget är inte känselhår, men man kan ju fundera över dess funktion innan det rakas bort ändå.

Värmande? Fr att leda bort regnvatten (som hovskägg)? Eller vad finns det dr för?

Jag klipper det iaf på vintern på mitt varmblod.. han ser ut som en förvuxen ponny annars :P Men känselhåren ska vara kvar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loa-bg
0

Jag får det till att det endast finns känselhår runt mulen och vid ögonen.

Peppe
0

okej, djurens rätt som har snurrat till det ännu en gång då Flört

Zabbio
0

#8 Eller lokaltidningen.. det är nog större risk att journalisten inte riktigt hade koll.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Peppe
0

#9 dom skriver nog bara som folket säger. tror inte dom är så kunniga på tidningen att dom själva kan lägga till orden "ganach" och "käftgrop" utan att nån sagt det till dom, är inte första gången djurens rätt häver ur sig konstigheter heller Foten i munnen

lisette
0

känselhår är väl allt det "stickiga"?

Lorita
0

Ja,känselhår det är katushåren, hästens morrhår Skrattande

En del hästar har det ganska högt upp under huvudet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning