Olycka
Ibland får man veta att ridning inte är ett olycksfritt intresse.

det är då man undrar vad man håller på med… undrar hur det gick för hästen jag…
Håller med lisette..

hästen klarade sig utan skador.
Ok..

vad läskigt… skönt att hör att hästen ö verlevde…
Hästen fick inga större skador..
Usch.. Stackars kille.. :/ Mmm.. Min kompis flög ju med helikopter till Akademiska i Uppsala för några veckor sedan, efter en hästolycka.. Hästen skenade mot en traffikerad väg och hon försökte få stopp på den.. Men det gick inte.. Hon flög av och fick en spricka i en ryggkota.. :/

Oj, hur gick det med hästen då Juve. Fortsatte den mot trafiken?
#8 - Nej, han stannade så fort hon flög av.. Och rörde sig inte förrän min kompis gjorde det.. Men problemet var bara det att hon inte kunde röra sig.. Hon kunde inte röra benen och var förlamad från midjan och neråt.. :/ Men det var bara tillfälligt, nu hoppar hon bara runt på kryckor.. :)

Oj, vad otäckt att bli förlamad på en gång så där. Tur att hästarna stannade. Blev nyfiken eftersom du inte skrev vad hästen gjorde.
En spricka i kotan fick ju Thea här på ridsport när hon ramlade av i min paddock förra hösten.
Ja, usch.. Kan inte vara kul känna sådär.. :/ Hehe.. Men jag snackade med henne igår och hon sa att så fort läkaren har sagt att hon får rida igen så ska hon rida på just den hästen igen.. ;) Men jag försökte med "Men ska du inte ta en lugnare häst?", men nejdå.. ;) Hon ska upp på den hästen igen, och ingen annan.. ;) Kan tilläggas att han är het och gärna ökar takten på vägen hem.. ;)

Är det en islänning?
Nej, någon slags ponny.. Vet inte vilken ras.. Connemara tror jag.. :)

usch vad hemskt :(

Fy fasen va hemskt…. =(
Läskigt. :/ Tur att man inte håller på med riktigt så farliga saker i alla fall..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ridning är en farlig sport (även om fotbollen ger mer skador i antal räknat) där man kan få sätta livet till om det vill sig riktigt illa.
Jag har åkt av två gånger och skadat mig "allvarligt". Första gången var när jag var 18 och dängde i backen med en kotkompression (fraktur) på 4:e ländkotan. Gick hem till stallet (2 km) med GRYM värk i ryggen. Inte åkte jag till sjukan då inte utan detta upptäcktes på röntgen vid min andra olycka, den som gejsa pratar om.
Jag åkte av under ett dressyrpass och fick en spricka i korsbenet (sitter mellan sista ländkotan och svanskotan). Pga smärtan kunde jag inte resa mig samt jag var mkt förvirrad och desorienterad pga smärta och chock så gejsa fick ringa efter ambulans.
Jag ska tacka min lyckliga stjärna att det inte blev värre. Trots att det nu är drygt ett år sedan sista dunsen i backen har jag fortfarande vissa sviter av det.
Ridning är förenat med risker. Det man bör göra är att försöka tänka på riskerna och skydda sig så bra man kan med den säkerhetsutrustning som finns, dvs hjälm och säkerhetsväst. Man bör även försöka lära sig att tänka ett steg längre; "vad händer om jag gör så här?"
//I - som skriver alldeles för långt 
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Ja, du thea du skriver långt dom få gånger du är här. *ler*
Om jag skulle skada mig rejält någon gång så jag hamnar på sjukhus. Ja, då tror jag nog att jag lägger av med ridningen. Då kommer min feghet att märkas direkt.

uscha. jag fick en kotförflyttning i ryggraden för några år sedan. nu har jag haft lite ont i ryggen och bestämde mig för att gå till läkaren. Min rygg är sne på ett ställe och jag skulle träna upp musklerna för att avlasta…

#18 senast jag åkte av och skadade mig ordentligt, var under min korta häst lösa tid, då så åkte jag direkt och köpte mig en egen häst, Athena då fyra år och nyinriden, min man tyckte det var säkrare att jag red på en egen häst en lånade hästar. Sluta rida det kommer jag inte göra förrän den dagen jag inte kommer upp på hästryggen längre 

#20# Ha, ha det vet man nog aldrig. Det beror nog på hur mycket och vad man skadar isf.

ridsporten är den sport som donerar flest organ. eftersom man kan flyga av och landa på huvudet mot en sten el liknande så är övriga organ oskadda till skillnad från motorsporten där kropparna är helt söndertrasade

#22 se inget ont som inte har något gott med sig 
#21 gränsen går nog vid att jag donerar ett organ 
jahapp, då är vi där igen…. jag ahr sagt att fälttävlan är livsfarligt… :/ av alal ridgrenar är det väl fälttävlan som ahr flest skador på både häst och ryttare totalt? många hästar har ju fått sätta livet till under badminton-tävlingarna…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.