Hur får dom hovböld?
Jag har en fundering här…när ja kötpe mitt vbl för drygt 1½ år sen så hade hon haft hovböld men som va nästan bortverkad elr hur man säger det var liksom ett mellanrum mellan hoven och skon (fattar ni?) och det tog 2 verkningar så va det helt borta. Hon fick skor hos förra ägaren när hon fick hovböld men hade alltid gått barfota innan dess (vet dock inte hos de tidigare ägarna)
Men iaf hon hade alltså fått de när hon gick barfota och vad ja vet så får dom ofta hovböld av att nåt skräp fastnat under hoven och inte blir borttagen elr har jag fel? 
Hon går barfota nu igen tyvker det är bäst och hon har bra hovkvalite så hon behöver inte skor.., men min fråga är kan hovböld "komma tillbaka" ? utan att nån smuts elr nåt har orsakat det?
Det känns väldigt osannolikt att det bara kan komma tillbaka men ja frågar ändå
rågar man inte får man inget veta haha!
Det kan tillexempel börja genom en bärrandsröta som inte hålls tillräckligt ren, går det då upp smuts och blir infekterat kan en hovböld uppstå.

En hovböld blir när det kmr in ngt skit i sulan (sten, pinne, ngt annat vasst). Hovbölden kan inte komma tbx om den är utläkt ;)
Hovböld får de av att någonting sticker hål på undersidan av hoven så det kommer in smuts och bakterier. Kan bero på sömstick (hovslagaren slår in en söm snett t.ex), vass sten eller annat vasst föremål som hästen trampar på.
Då bildas det en hovböld, och hästen blir halt. Ofta blockhalt på kort tid utan någon då märkbar orsak.
En hovböld är alltså inget som kommer tillbaka när man väl fått bort den, utan då får hästen en ny i så fall, av ett nytt stick.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Okej de va som ja trodde då =)