Överskottsenergi?
Jag har ett 10-årigt sto sedan 6 veckor, så jag känner henne inte speciellt väl ännu. Det är min första egna häst. Hon har gått på bete sedan midsommar och ridits 4 gånger/vecka. Hon var både mager och dåligt musklad när hon kom, så hon får 2 kg Krafft Groov 90 + olja per dag hon rids, utöver betet. I går fick hon kraftfoder utan att bli riden, eftersom jag tog in henne och badade och klippte henne.
På väg tillbaka till hagen gick hon lugnt som brukar - och så plötsligt reser hon sig! Ingen jättestegring, men hovarna i höjd med mina knän ungefär och står någon halvsekund. Så går hon ner, gnäggar och stegrar igen! Hon verkade absolut inte rädd och gjorde inget försök att slita sig, efteråt gick hon snällt med igen.
Så frågan är, är hon knäpp eller är det rimligt att en stadgad gammal märr får tokskov av överskottsenergi bara så där?
Det låter som bara ett påhitt så där direkt, sen ska man alltid ha i bakhuvudet att om hästen börjar bete sig konstigt så kan h*n ha ont någonstans. Hästar är ju levande djur och dom kan få för sig saker ibland :) Fortsätter hon bete sig konstigt så kanske du ska kolla upp henne, gick ni igenom henne helt vid köpet? Ang foder får någon annan svara på, har mer vana att fodra hästar i fullt tävlingsform så det är svårt att svara på det :)
Jag tror du kan vara lugn än så länge och se om hon kanske bara har lite konstiga saker för sig ;) Det går ju att träna bort om hon har en vana att göra sånt, det märker du när du lär känna henne bättre.
Grattis till nya hästen!
ps. bild på flickan hade varit kul :)
Det kan ju vara som så att hon testade dig annars.
Sen är det bättre att ge lite kraftfoder varje dag än mycket de dagarna hon rids.
Med vänliga hälsningar
Chess
Kan det inte ha vart så simpelt att hon ropade på sina kompisar i hagen? För att tala om att hon kommer… För det var när du ledde henne va, inte när du red?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1: Här är hon, gosnosen, på väg till tömkörning.
#2: Det var när jag ledde henne. Gnägga brukar hon göra på väg till älsklingskompisen, men inte stegra sig.
#3: Kan ju ha varit test, förstås, men då är hon inte så mjuk och snäll som hon ser ut
. Hon kanske är en riktig kaxmört innerst inne! Jag gjorde ingen stor sak av det, röt "Skärp dig, fjolla!" och höll henne lite kortare resten av vägen bara.
Hoppas det var en engångsföreteelse.
Hon testar dig! ;)
Hon ville iväg till sin kompis ! Du var hennes hinder. Det är vad jag tror.

tycker som #5
Tror nog det kan vara test, hon har varit snäll sedan dess men börjar ta för sig mer på alla sätt, typ att dyka ned i höpåsen i stället för att vänta snällt tills man tömt den. Det är trevligt, egentligen, för hon har verkat VÄLDIGT vek och känslig. Så det är bara att hålla koll på var gränserna ska gå, så hon inte blir för kaxig.
jag tycker med att det låter som att hon testar dig, bara visa att det är du som bestämmer 

Hon blev antagligen busig och ville skynda sig till kompisarna, provade på att stegra också för att testa dig i samma veva. Du får stå på dig så hon inte tror att hon kan mangla dig ;)