HJÄLP lamell randen syns !
Skulle verka Bingo lite i dag men trots att han bara raspa lite så kom lamell randen fram.. han har ju låna tår nu.. men man ska ju absolut inte röra lamellranden.. vad göra?

Jag hade inte rört hovarna själv utan tagit ut en duktig hovslagare

han jag har hästarna hos är hovslagare… det va han som inte vågade ta mer iomed lamellen kom fram..

ps.. han skor ju mest sina egna 8 hästar samt någras runtomkring..
ska ringa o höra med nån annan hovslagare nu *suck*

Jag hade nog försökt att åka till en klinik med honom, nu ar jag nära till Ale och där har dom en hovslagare som nästan enbart sysslar med fånghovar och andra problem. Första är ju att ta ut veterinären och höra med den vad han tycket, men att verka i detta skede ska göras av dom som är duktiga på just fånghovar.
Lamellranden syns på utsidan eller från undersidan? Jag skulle nog anlitat nån som är fånghäst-van tror jag
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Hovslagarna brukar ju tvärverka tån på fånghästar, för att underlätta överrullningen. Som du beskriver det låter det som ni gjort tvärt om?
vet ju att en ponny med fång ska verkas ner bak så att säga så att han går lite mer på ballarna men nån måtta måste det ju va.. ser ju snart miss skött ut om hovarna..

Åk in till vetrinär vet jag. Gör man fel kan det ju gå så illa att hästen som är så ung måste avlivas.

hovslagaren kommer ut i morgon …:-)
då får vi se vad han säger.. o gör..

Lycka till med hästen. Står den inne och har ont eller är den ute nu?

#9 han står inne men han har inte ont nu.. står inte i den såkallade typiska fång ställningen utan står som vanligt och vill mest ut så han kan sno mat av dom andra :-)
Han visade ju symtom men tror inte att det brutit ut eftersom han inte har ont.. har fått fenylbutazon fall i fall men har inte behöft använda det än…
Han står innomhus på mjukt underlag och får nu fjolårets hö blandat med halm samt ett par nävar betfor om dagen.
Har även kylt hovar o ben lite med kallt vatten då jag tyckte han känndes lite varm.
Tog ut honom i går för han skulle verkas och han stapplar inte eller så.. går som vanligt men eftersom han visade en känning vågar jag inte släppa ut honom .. han ska ju stå så still som vanligt ju.
Sen blir han inte i nån hage heller utan går fritt mellan hagarna o stallet o gården som han vill o då är jag rädd att han står o äter av hösilaget som numera står på gåden.. och ev även stjäl mat från dom andra som utfodras ute..

Men betfor är ju förbjudet när dom har eller haft fång också…….
utan hov ingen häst. om du inte vet vad ju ritkigt gör skulle du nog be en hovslagare. har du lite koll så kanske ni kan göra varanann gång?

asså… vet inte om nån uppfattat det som om jag verkar själv… ehhh har alltid haft hovslagare till det…
vad beträffar betforen så var det veterinären som sa åt mig att ge ca en dl blöt betfor morgon o kväll som han skulle han fenylbetazon i…
så nu lyssnar jag på vet o hovslagare så blir det nof bra ska vi se..hihi :-)
Kan du inte ta en bild så man får se hur det ser ut?
#13 det lär nog bli bra :) men for the record, jag trodde inte du värkade själv, du sa "han raspade lite" och du ser då feminin ut på bilden ;) men det är inte alla hovslagare som har erfarenhet från fånghästar, så om min hovslagare varit osäker skulle jag anlitat en med erfarenhet för att kolla på ett minimum, och kanske berätta för den vanliga hovslagaren hur man kan gå fram, för då lär nog din hovslagare snabbt förstå prosessen skulle jag gissa :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net