Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2144 ggr
Cilla89a
0

ena skon lossnar efter 6 veckor?!

ganska komiskt, och jag förstår inte varför, men efter 6 veckor, så börjar Brimads vänster bak sko att släppa? man liksom hör det när han går, och när man krattsat hoven så kan man ricka lite, lite i skon. bara vänster bak, alltid, efter 6 veckor! haha, varför?
rent längdmässigt kan han gå 8 veckor, men efter 6 veckor när skon börjar släppa, blir jag helt nervig av att hitta han en dag i hagen utan vänster baksko. dels för att det förstör ridningen och det är inte så bra att han går utan sko, då han sliter ojämnt på hoven, eller ja, alla hovar, men med skor så kan han ju inte slita ojämnt.

och hovis och jag bokar alltid nytt datum när han är här och skor, för han har så mycket att göra och ska man ha tid, måste man ringa ett par veckor innan.
och jag har kört på, på 8 veckor, för jag har trott att det bara varit en slump att han hans vänstra baksko börjat lossna efter 6 veckor, men detta är 3:e gången nu! och dem andra två gångerna så har skon suttit kvar tiden ut, men i tisdags fick jag nog och ringde hovis, och frågade om han hade tid innan datumet vi bokat, och han försöker verkligen klämma in en, men nu skulle han ner till tyskland till söndag, så på måndag kan han komma.

men igår efter att jag ridit en sväng i skogen med ett antal slidestop, så hade sömmarna släppt och tåkappan åkt in 1 cm hoven, så jag fick dra bort dem.
så nu står han utan sko, vilket inte är alls bra, tills måndag.

men frågan är, varför skon envisas med att börja släppa? antagligen får vi köra på 6 veckor hädanefter, trotts att han kan gå 8. men det är ju inte så bra att skon börjar släppa, eftersom det kan komma in grus och sten och klämma mellan hov och sko.

men jag blir inte klok på varför den ska börja släppa?!?!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Jag skulle se det som sunt, hovarna växer som dom bör, 8 veckor är bara en rikttid inget absolut måste. 6-10 veckor har jag för mig man brukar säga.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

Våra travare tappar sina skor inom loppet av 1-3 veckor. Min häst jag rider skogsturer på han tappar aldrig sina skor. Varför inte det kan man undra tja jag rider inte som jag kör.

Lorita
0

Jag kan ju säga att när man är hemma hos folk som tycker dom har så bra hovslagare för hästen har inte tappat skorna på 6 månader, då blir man mörkrädd. var glad att hästen tappar sina skor i tid Skrattande

thilda-
0

Du får lära dig att sömma om ;)

Lorita
0

#4 varför det 6 veckor är perfekt att sko om

Cilla89a
0

jag tycker ju visserligen inte det är alls sunt om hästen tappar skorna, då är det ju nått fel på hovkvalite som gör att skorna inte sitter kvar eller hovslagare som är slarvig.
när jag hade schess, han tappade skor var, varannan vecka, varesig om det gått en vecka sedan han blev nyskodd, eller 8 veckor.
jag bytade hovslagare och inte en sko tappade han efter det!

nu tappar inte Brimad några skor, utan vänster baksko börjar släppa efter 6 veckor.

det förstör så otroligt mycket när en häst tappar en sko..!!

thilda-
0

#0 Är det en falsad sko eller "icke falsad" sko du har?
#5 han skoddes o verkades var 8de, så var 6e vecka borde ju vara bra att bara sömma om eftersom skon lossnar?

Cilla89a
0

#7 vad är det för skillnad?

jag skulle aldrig våga sömma om själv! i så fall skulle jag utbilda mig till hovslagare först, men det känns ju onödigt, eftersom det inte är det jag vill jobba med.

thilda-
0

#8 hm, en falsad sko så hamnar sömhuvudena som i en fåra och då nöts dom inte ner lika fort som en icke falsad sko.

Du behöver inte gå en utbildning för att bli hovslagare för att kunna slå på en sko själv. räcker med en liten kurs så kan du :) de sa då min hovslagare till mig. Väldigt ovärt att betala 100.000kr för att lära sig att slå på en sko.

Caspianowner
0

# 3

Nog finns det folk till mycket, men vem i hela friden har kvar skor på sin häst i 6 månader ?

Lorita
0

#10 måste jag säga det Tyst jag var faktiskt ute hos en hästägare och hon var så nöjd med sin nya hovslagare, hästarna (3st) hade inte tappat skorna på 6 månader (du läste rätt etthalvår).

Det såg bedrövligt ut när man lyfte hoven uteifrån såg det ganska hyfsat ut. Jag sa faktiskt inget till henne utan pratade med hennes man som har fler hästar i stallet, eller som det också heter han har logat ända fram.

Hon är nog inte ensam, tyvärr, hon köpte hästar utan kunskap när barnen flyttade hemifrån, för att så nya små liv att pyssla om.

Caspianowner
0

# 11 Jag måste bara fråga, Kunde de gå med dem hovarna ?

Lorita
0

#12 jo det gick hästarna hade vuxit över kanten på skon det såg riktigt läskigt ut. Men gå kunde dom nu hade dessa hästar inte så mycket tillväxt och det var vinterhalvåret dom gått så länge, då växer ju hovarna lite långsammare. Bra såg det inte ut det kan jag lova dig.

AnnaLundin
0

#1 - 6-8 veckor brukar man säja och då är 8 veckor för långa intervaller för ganska många hästar.

(fast å andra sidan har jag skott en fullblodskorsning med 25-veckors-intervaller för ett antal år sedan, det gick inte att sko den oftare för hovarna växte så sakta… Inte nötte den ut skorna heller…)

Vad gäller tappskor så är det faktiskt så att om man gör en skoning som är optimal för hoven så ger man hästen en chans att trampa av sig skorna. Det kan låta som en undanflykt, men det är det inte - hoven vidgas vid varje nedsättning och det bör den få plats att göra på skon, under hela skoperioden.

Till trådskaparen - det hade varit intressant att få se en bild på hur skon ser ut, så kanske jag kan ge dig svar på varför det blir som det vlir…

Elshira
0

Om hästen tappar en sko är det antingen hovslagaren som är "sned" och sätter i sömmen felaktigt på just den sidan (hade förut en hovslagare som på roligt nog alltid verkade snett på vänster bak, så man fick alltid poängtera det…). annars är det väll helt enkelt så att hästen går lite snett på något vis och sliter på den skon lite mera.

Här hemma normalt sett så verkar jag alla mina hästar med bara rasp och hovkniv. Det är enkelt att bara raspa av lite när man kratsar hovarna lite då och då istället för att låta dem växa ut helt. Däremot kan jag varken hantera tåg på ett vettigt vis (eller jag har de långa kanter eller en flisa så får tången komma till användning men inte annars). Men sko skulle jag nog inte heller vilja göra då jag är livrädd att jag skulle lyckas sömsticka min häst. Men just att raspa av dem tycker jag är aldeles utmärkt om man har ett litet öga för hur det ska se ut.

Har de skor så brukar de allra flesta ha dem 8 veckor men vissa av dem går 10 utan några större problem. Har varit med om tappsko endast en enda gång. =)

Hakuna matata!

lisette
0

är det samma hovslagare som har skott de senaste 3 gångerna?

det är kanske så att du måste ha hovslagaren var 6e vecka istället?

Cilla89a
0

#16 japp, har haft samma sedan jag köpte honom i dec.

jn84
0

Jag tycker inte alls det låter konstigt att han tappar samma sko efter sex veckor.

Amadeus tappar också samma om han går i sex veckor, men han skos var femte vecka. Dyrt, men nödvändigt.

Dandelion kan definitivt inte gå åtta veckor, då har han nog inte en enda sko kvar..

Cilla89a
0

#18 som sagt så tappar han inte skon, utan den börjar släppa. men efter några slidestop i skogen i torsdags, så flyttade skon sig, satt galet så jag fick dra av den.

ska jag sätta en fortsatt tid på 6 veckor hädanefter, kommer hovslagaren i princip bara behöva dra av skorna och sätta på nya..

Caspianowner
0

# 19 Bra att du tog bort skon. Inte många som gör utan de låter som oftast de gå med lösa skorna tills de ramlar av själva.

Själv sliter vi av skorna direkt och som oftast även skon på andra sidan. Snyggar till och anpassar ridningen / körningen därefter.

Kanske ska stryka under: Våra hästar är inte ömfotade.

Peppe
0

#10 jag vet också en. den hästen ska slaktas nu (om den inte redan åkt, tror det var denna veckan som va nu den skulle åka). det går inte att få den frisk igen, den har fått belastningsfång och allt möjligt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Angel88]
0

ja skor Granda med 5 veckors intervall nu… så 6 veckor är ju inget..