Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4521 ggr
JoyBysen
0

kimblewick

Hejsan :)

Jag funderar på att prova kimblewick på min ponny när jag ska rida ut, så jag slipper sitta och dra och slita i honom med ett svagare bett. Jag har ett 3-delattränsbett i dressyren, rakt tränsbett i hoppningen med fasta ringar. Men jag har inget som är bra när jag rider ut. Så jag har några frågor.

1. Hur ska det se ut, rakt, två-delat 3-delat osv?
2. Vilket fäste är mildast att ha tygeln i? Det översta, understa eller den stora bettringen?
3. Varför har man tungfrihet? Är det bra på en stark ponny, som är känslig ?
4. Hur knäpper man kedjan? Hur hårt och var knäpper man den osv?
5. Går det bra med vanligt Acheenträns eller ska man ha annan sort?
6. Var kan man hitta bra kimblewick till ett bra pris?

Jag har sökt efter svar på frågorna men hittar inga svar som jag fattar Oskyldig Flört

Tacksam för snabba svar Skrattande

Klasselover
0

1. Själv har jag bara sett raka, vilket är bäst eftersom man har kedja till..
2. Överlämnar frågan till nån som vet :p
3.  Vet ej (a)
4. Det finns två krokar som sitter fast i bettet på var sin sida, där fäster du kedjan. Kedjan ska ta emot när du tar i bettet, men inte sitta stenhårt så det klämmer.
5. Jag red med acheenträns när jag red med kimblewick, ser ingen anledning att det inte kan funka x)
6. Prova tradera, har du tur hittar du ett billigt..

Se till att bettet inte är för litet, det kommer klämma rätt rejält då ( det gör väl egetligen alla bett, medryttarhästens ägare köpte ett i 14.5 som visade sig vara 14, klämde väldigt mkt och satt stenhårt :/)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Linnea
0

1 kimberwicket är ett hävstångsbett, alltså ska det vara rakt.

2 stora bettringen är mildast men vill du utnyttja hävstången så är det den undre som gäller.

3 det beror på hästen. vissa gillar tryck på tungan andra inte. tungfrihet är i de flesta fall bra eftersom hästar ofta har problem att svälja om bettet ligger mot tungan hela tiden.

4 kedjan är jag inte hundra på, är väl samma som på kandar.

5 vilket träns som helst går bra men undvik snokremmen, den bara drar igen hästens mun i  onödan. resulterar ofta i spända käkar eftersom hästen nite kan röra käkarna.

6 de flesta hästaffärer säljer kimberwick, till ponny kan det vara svårare att hitta.

Skynda långsamt så går det fortare.

JoyBysen
0

Okej Glad Tack så mycket Skrattande

JoyBysen
0

Jag var och köpte ett Kimblewick för en vecka sen, och idag provade jag det för första gången idag på Bysen Skrattande Först när jag satte på det kom det upp och ner, men sen kom jag på hur det skulle sitta Flört

Jag red en lite runda i skogen, där det är en stig som går runt i en cirkel. Där travade jag och galopperade :) Och vilket UNDERBART bett det var! Bysen lyssnade direkt på minsta signal och jag kunde vara hur mjuk som helst i handen! kändes underbart att inte behöva hålla stenhårt i honom Glad

kaka1234567
0

Bara en Warning akta så att du inte be höver ett enu skarpare bett för i dina tidigare trådar om bett har du be bövt skarpare bett för att ponnyn är så stark.Och har du kimblewick skarpare bett är ingen lösning.Till slut kanske hästen slutar lysna på kimblewicket.Skarpare bett är bara tillfäligt.

#4.vad roligt att de gick bra=)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

JoyBysen
0

#5 Jag har bara kimblewicket när jag rider ut, har tredelat i dressyr och rakt vanligt tränsbett i hoppning. Jag växlar mellan olika bett just för att han inte ska komma på nya sätt att slippa undan bettet. Jag ska såklart bara använda ett så pass skarpt bett som kimblewick när jag behöver det, som när jag rider ut. Jag håller på och gör övningar i dressyren och markarbetet så att han ska lyssna på små hjälper. Men det tar ju sin lilla tid Glad Så jag behöver ett bett så jag kan rida ut också och inte bara tråka runt på ridbanan! Glad

Och det om att jag har frågat om skarpare och skarpare bett - Jag har frågat efter snälla bett, som är liite skarpare än ett 2 eller 3-delat tränsbett Glad. Jag vill inte använda skarpa bett som kan göra skada, men jag vill inte heller riskera min och hästens säkerhet när han inte lyssnar, så därför har jag valt kimblewick framför t.ex pessoa - som säkert kan vara mycket effektivt, men det förstör/skadar hästens mun, och det vill man ju inte! Glad 

Jag ska såklart byta till mildare bett igen när vi har tränat upp lydnaden Skrattande Jag strävar alltid efter ett så snällt bett som möjligt! Glad 

Jag menar absolut inte att låta arg om jag gör det, men jag kom inte på ett bättre sätt att skriva detta på Glad

kaka1234567
0

De är bra de, jag varna de bara.Skrattande

Jag ville heller inte låt arg om jag gjorde de i inlägg #5.De är o möjlikt att fata dit inlägg som art för de är alldeles för många smialisar för de ;) Flört

_Mvh kaka
_

JoyBysen
0

#7 Haha, okej Tungan ute Skrattande Smailisar är ett måste Flört

kaka1234567
0

#8.japp om man vill uttryka sig på rätt sätt  Flört

_Mvh kaka
_

monsterblom
0

tänk på att kedjan inte ska ta förens bettringen är vinklad i 45 grader.  ;)

JoyBysen
0

#9 Japp Glad

#10 Okej tack Glad Tror jag satte min för löst idag, men bättre det än för hårt Glad

[Angel88]
0

#11 man ska få in två fingrar mellan hästen och kedjan under hakan…. hoppas du förstod

JoyBysen
0

#12 Jo jag förstod :D