Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4134 ggr
liljegren
0

hjälmens vara/icke vara?

Jag vet att denna fråga antagligen varit på tapeten mer än en gång, men vad anser ni om hjälmens vara/icke vara? Rider ni med hjälm? Om ja, alltid eller bara ibland? Och i sådana fall, varför?

Personligen har jag ALLTID hjälm efter en avramling utan hjälm som yngre och jag fick minnselucka.. delar av dagen har kommit tillbaka, men inte allt, trots att det är mer än 7 år sedan.. Och dessutom vill jag inte ta risken att aldrig mera kunna rida igen för att jag slarvat med en sådan sak. Då investerar jag hellre i en dyrare hjälm som jag kommer använda.. Som sagt, den kan ju rädda mitt liv och då tycker jag att det är en väldigt billig investering..

lisette
0

ALLTID hjälm vid ridning/körning!!!

Kristall
0

Säger som #1, alltid hjälm.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

emeliekarlssoonn
0

Alltid hjälm! Har nog aldrig ridit utan hjälm de gånger under de 11 år som jag varit i kontakt med hästar. Har inte varit med om någon större olycka direkt utan jag har det inpräntat i huvudet att det är självklart med hjälm med tanke på de risker som finns.

GucciDior
0

Jag använder alltid hjälm! Jag ramlade av en häst i hög fart för två månader sen och fick en kraftig hjärnskakning som jag fortfarande känner av. Läkarna sa att jag hade en otrolig tur som bara fick en hjärnskakning och dom sa att om jag inte hade använt hjälm så hade jag antagligen blivit hjärnskadad.. Så jag tackar min älskade Charles Owen-hjälm!    Och det skumma var att jag har ridit i åtta år utan säkerhets-väst med just den dagen hade jag på mig en eftersom jag gick en monté-kurs och red ett varmblod som var nytt för mig. Jag har ju fortfarande problem med min rygg och nacke, har konstant ont och kan inte sova. Så jag tycker att hjälm är en BILLIG livsförsäkring!

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltid hjäm, vi fotar ju mkt men då kan jag ta av den när vi står stilla en snabbis sedan på igen och skrittar vi eller något så åker hjälmen på även om det inte blir så snygt. Men hjälm är finare på bild än att trilla av och riskera något värre.

Jappeloup
0

Jag rider precis alltid med hjälm. för et halvår sedan ramlade jag av en shettis och slog i huvudet så att mitt ena ögas halva synfält försvann i ett par timmar och stjärnor dansade i en kvart framför mina ögon. Hade jag inte haft hjälm kanske jag inte skulle ha levt nu, eller kunnat rida, elr se…

jag brukar resonera så att har man ingen hjälm på sig när man rider så har man ju uppenbarligen inget värdefullt att skydda!

Pia-Lena
0

Alltid hjälm. Har tydligen lyckats pränta in det i min dotter också för när hon var ca 11  år så skulle hon berätta för mig om en dröm hon haft. Hon började berätta hur hon hade galopperat över en äng, hur hästens man och svans hade fladdrat i vinden, hur hennes eget hår hade flugit runt huvudet… Kommen så långt i sin berättelse tittade hon olyckligt på mig och sade " Men mamma, jag hade ingen hjälm…"

Marrsson
0

Jag har alltid hjälm! För mig är det lika självklart som att borsta tänderna! haha

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

AnnaLundin
0

Den som har något att skydda … skyddar det…

Glader
0

Har ALLTID hjälm!

fridak
0

Alltid hjälm! För fem år sedan föll jag av med hjälm och fick en ordentlig hjärnskakning ändå, tappade närminnet då och frågade var det var för dag var 30sek, som tur var kom det tillbaka men en minneslucka på ca 12 timmar har jag från den dagen.

I fredags föll jag också av med hjälm och fick en lättare hjärnskakning trots att jag föll, i mitt tycke, mjukt och inte alls mycket på huvudet.

liljegren
0

Det är ju bra att folk håller med, för i en annan diskussion fick jag en annan uppfattning och då blev jag nästan lite orolig.. ;)

Lagerquist
0

Absolut alltid hjälm Flört

vbllover
0

Alltid alltid hjälm, men jag kan förstå att dom som inte har något att skydda inte använder hjälm. Flört
Nej, det finns inga ursäkter för att rida utan hjälm.

Birke
0

Den som inte använder hjälm har inget att vara rädd om!

Det sa jag till pörästen när jag var lite för att jag hade sett honom rida utan hjälm xP

Alex
0

Alltid hjälm när jag rider, har suttit på hästar utan vid vissa tillfällen så, men vid ridning är den alltid på. Har dock kört utan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WhoCares-01
0

finns ingen anledning till att inte ha hjälm

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

bubbelbubbel
0

alltid hjälm!

Papaya
0

Alltid hjälm!

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

JenD
0

Alltid hjälm vid ridning men måste erkänna att jag brukade köra utan hjälm, MYCKET dumt!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Akerberg
0

Har alltid hjälm utom vid fotografering för julkort om man har tomteluva på sig. Har hänt att jag struntat i den när vi badar också

cordenia
0

Jag använder ALLTID hjälm när jag rider, och själv ser jag det som en självklarhet att använda den och jag vet att inte alla tycker som mig och jag respekterar dem ändå Glad även då jag tycker det är väldigt dumt att rida utan.

Zabbio
0

I princip alltid.

Om jag fotar i typ medeltidskläder använder jag inte hjälm - har även galopperat osv utan då,men tar på den omedelbart när fotosessionen är över. Tycker att det är obehagligt att inte ha något på huvudet, känns tomt. Och om jag badar använder jag inte hjälm (har iofs aldrig ridit ner i vattnet) för i vatten känns den faktiskt ganska onödig. Till och från stranden är det hjälm som gäller. Om någon skulle vilja rida någon av våra hästar är det också hjälmtvång, undantaget är pappa; honom lyckas jag inte övertala alltid även om jag försöker.

Annars tycker jag att man ska respektera de som inte använder hjälm, det är deras ensak. Däremot kan man kritisera tävlingar där hjälm är otillåtet! Det om något sänder väl ut fel signaler?!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rita-S
0

Jag använder alltid hjälm antigen jag rider eller kör, och även när jag absolut inte känner hästen när jag tömkör. Vad andra gör lägger jag mig inte i, det får var och en välga själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

kirre
0

jag nästan alltid hjälm på  men det enda undan taget är när jag rider uppvisningar i tonerspel då har jag inte hjälm på, alltid på träning

jackiejohn
0

Rider med hjälm, har hänt att ja ridit utan här hemma nere på gårdsplan.

Kör alltid utan hjälm…har skenat med häst och vagn men hm…kanske ska ta och använda hjälm vid körning oxå.

Peppe
0

jag rider alltid med hjälm

överlag tycker jag att det är upp till var och en som är över 18 år

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Amandaaa
0

Alltid hjälm!
Och jag tycker även att det är finare på bilder annars är det som att något saknas,.

lisette
0

vad jag tycker är konstigt är faktiskt att det inte finns någon lag på det!

Cilla89a
0

rider alltid med hjälm, känns tryggt på nått vis.
dessutom älskar jag min hjälm så :) oftast glömmer jag att ta av den när jag ridit klart, har till och med hänt att jag gått in i huset med hjälmen på och mamma frågat varför jag har hjälmen kvar på huvudet ;) haha.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tessan08
0

Har alltid hjälm på huvudet vid ridning och körning.

Håller med det borde vara lag på att använda hjälm vid ridning, eller att kanske olycksfallsförsäkringen inte skulle gälla om man rider utan hjälm?

Lindbygarden
0

Alltid hjälm!

jag tycker faktiskt att det borde vara hjälmkrav enligt lag då det bla är det när man kör moped och motorcykel. Anser att ridning kan vara precis lika farligt.

Ur ett samhällsperspektiv så tycker jag att man om man vill ha fri sjukvård också gör vad man kan för att skydda sig.

Skulle det vara helt omöjligt att genomföra så åtminstonde bland barn och ungdom.

joooossan
0

Alltid hjälm!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alex
0

#29 Håller med. Det är ju lag på att man måste ha cykelhjälm upp till 15 år eller vad det är… Ridning är väl extremt mycket farligare, vad jag vet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rita-S
0

#34 värkligen! Jag kan inte förstå varför det inte är lag på det faktisk. på ett absolut minimum så iaf under 15 år tex.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Zabbio
0

Hade för mig att det var lag på ridhjälm tills man var 16?

#28 Håller med - utom vid utklädda bilder.. kalla mig fåfäng, men tex Robin Hood eller nån statist därifrån hade inte passat i ridhjälm :P

Alex
0

#36 Gäller väl bara tävlingar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SofiaOfSweden
0

Alltid hjälm vid ridning samt vid unghästhantering på marken. Tills idag, när jag skippade den för lite markövning med unghästen i paddocken. Idag var han tydligen på ett rejält bråkhumör, så efter en diskussion knockade han mig med ganaschen i huvudet så att jag fått en hjärnskakning och ett jack. Ska eventuellt åka in och sy/tejpa senare ikväll. Första och sista gången, jäkla otur =/

Repoort
0

Alltid hjälm vid ridning, tömkörning och även ibland vid promenader, den åker på av bara farten.

lisette
0

#38 otur, men det är ju så det brukar vara! =(

Lindbygarden
0

#38 Oj då inte alls bra! Jag själv är dålig på att ha hjälm vid hantering och tömkörning/longeringSkäms

Rexona
0

Alltid hjälm
alldeles för många tror att de är odödliga.
Borde verkligen vara förbjudet att rida utan hjälm.

Lans
0

Alltid hjälm.

Jag anser inte att det borde vara lag på att ha hjälm, det är väl för tusan en självklarhet? Är man dum nog att inte ha det, få man skulla sig själv….

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

attika
0

Lika självklart med hjälm när man rider som att ha bilbälte i bilenFlört

tezzie
0

Hej på er alla!

Har inte läst igenom hela diskussionen nu men jag har ALLTID hjälm vid ridning och körning.

Allt annat anser jag är rätt korkat!

*** Kärleken övervinner allt ***

Alex
0

#43 För yngre är det ju inte alltid det. Även om de flesta yngre är vettigare än de flesta äldre. Flört Men det finns ju undantag, och de är väl kanske inte fullt medvetna om riskerna i alla lägen. Vi har ju lag om cykelhjälm, så varför inte ridhjälm?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Oliviahack
0

Jag har ridit utan hjälm en gång i hela mitt liv, och då red jag i hagen i grimma :) och jag litade faktiskt på hästen då, men jag gör inte om det.
Har ramlat av henne 2 gånger o båda gångerna  fick jag ont huvudet. Bara ramlat av "mjukt" med kroppen ;) alltså inga blåmärken eller nåt, bara ett skrapsår för den senaste.

Oliviahack
0

Just de, kanske var lite oklart, men jag rider alltid med hjälm, är hästen busig o så när jag går ut med den så har jag hjälm.

joooossan
0

Men å andra sidan, om det nu är en självklarhet med hjälm. Då skadar det ju inte med en lag om det?

För jag tror inte att alla ser det som en självklarhet och för de kanske det skulle hjälpa. Och de som tycker att dte är en självklarhet, ja, för de spelar dte ju inte roll ;)

Tycker absolut att det skulle vara bra med en lag om hjälm!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Zabbio
0

#49 Tycker faktiskt att folk får sköta det själva. De jg kännr hade inte brytt sig om lagen i vilket fall, och de flesta av dem har anledningar till att inte ha hjälm, jag hade nog nte heller använt hjälm särskilt ofta om den gav migränattacker tex pga passform eller nån benknuta på skallbenet som alltid tryckte oavsett vilken hjälm man provat… Och så finns det tillfällen då hjälm helt enkelt inte funkar.

Dessutom tycker jag inte om lagar som är till för ''vårt eget bästa''.. skydda medmänniskor är ok, men ditt liv är ditt ansvar. Om nåt så borde rökning bli olagligt om man nu ska skydda individen, eller godis, det är inte heller bra. Nack-krage för att motverka whiplash när man kör bil kanske?

Däremot - gör det tillåtet att ha hjälm i alla tävlingssammanhang. Obegripligt att ha ett reglemente mot det..

Jag är glad att jag hade hjälm idag, trots att jag ''bara'' red upp hästarna från hagen. Fastnade med ribyxan och hästen fortsatte gå = jag slits ner och landar på bakhuvudet i betongplattan.. Krasade gott om hjälmen, och min hjärnskakning nu hade nog varit något värre om jag varit barhuvad.

Tarja
0

Rider ALLTID med hjälm :)
Inga undantag för mig :)

SSAA
0

rider oxå alltid med hjälm, har blivit avslängd med huvudet före av en bockande häst in i en ridhusvägg, hästen trampade även på mig sedan så jag rider alltid med både hjälm och väst.

vill folk riskera livet för att de vägrar en så liten men praktisk sak så är det upp till dom, men kom inte och skyll på att ingen uppmanade dom till att ta på sig hjälmen. kanske behöver vi alla vara med om en smärre olycka för att förstå hur viktig hjälmen i fråga är… :)

hjälm på tävling och framridning tycker jag skall vara obligatoriskt på vilken nivå man än befinner sig, var på Norrköping Horseshow där mång av de svenska förebilderna red utan hjälm på framhoppningen där alla kunde se dom, undrar min hur många det inte är som tar åt sig det av vi unga ryttare … citat "om inte dom gör, varför vi".

om inte för sig själva så för oss andra. ta på er hjälmen!

kaka1234567
0

Alltid hjälm men om jag kulle bada med min häst skulle jag nog inte ha hjälm men på väggen ditt skulle jag/man behöva hjälm :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

lennartsdotter
0

Defenitivt alltid hjälm!

Har ridit en gång utan hjälm… Jag tycker det känns obehagligt, det känns som tomt på huvudet. Det finns ju faktiskt ingen anledning till att inte använda hjälm!

När man tar bilder har jag den oxå på, den hör ju liksom till ridningen och då ska ju den vara med. Dessutom symboliserar det ju att jag har något att skydda!:)

Zabbio
0

Hur många som förespråkar lag på hjälm kan föreställa sig tex en filminspelnng av Arn eller liknande?

lennartsdotter
0

#55 - Vadå? Att dom ska ha hjälm på filminspelningarna?

Lite morgon seg idag… :S

lisette
0

#55 men det får ju givetvis finnas undantag!

Zabbio
0

#57 Jahaa.. så skådespelare - som kanske aldrig suttit på en häst förr - får rida utan hjälm, men amatörfotografer som vill fota liknande bilder - där hjälm faktiskt inte KAN vara med utan att förstöra hela stämningen - får åka utomlands för att kunna göra det? Vart ska gränsen och undantagen gå?

De flesta ridskolor har redan regel om hjälm, och de flesta privatstall med inhyrningar också, liksom ridhus m.m. Låt det hållas på det planet. Det är vuxna människor vi pratar om nu, och om de vill använda skydd är upp till dem. Jag kan tänka mig en lag om hjälm tills man är 15-16 eller så, för att befästa vanan, men efter det är det rätt meningslöst. Jag skulle också kunna tänka mig en lag om hjälm om man rider på asfaltsvägar eller trafikerade områden eller så.

Sen kommer problemet: Vem ska upprätthålla lagen? Ska polisen köra hem till folk och se om de har hjälm när de rider? Ska det utsättas e specialgrupp för att se till så folk har hjälm? Eller har vi redan tillräckligt många lagar som det inte finns resurser att upprätthålla?

lisette
0

#58 jag tror iofs inte de sätter upp en skådis som aldrig ridit förr och begär att h*n ska galoppera. hört talas om dubbelgångare/stuntmän??????

vem kollar att cyklisterna har hjälm? polisen ska göra det, men jag vet itne om de kollar. tror de kör cykelrazzior lite emellanåt för att kontrollera osv. givetvis får polisen kontrollera det.

jag tycker det är vansinne när man ser ungdomar (över 15-16) som rider utan hjälm och föräldrarna vet om det. ooh jag hade blivit vansinnig om mina barn hade ridit utan hjälm. kvittar hur skickliga de är för en olycka kan alltid hända.

jag tycker man visar ganska tydligt hur dum man är när man rider utan hjälm.

Caspianowner
0

Erkänner att jag är slarvig. Men har alltid hjälm när jag rider de så kallade lite större ponnysarna, om man nu så får säga så, om Arabhästarna som går under 148 cm. Då med en kask från 80 talet.

På de mindre hästarna, de så kallade B ponnysarna, då rider jag sällan med hjälm.

Zabbio
0

#59 Och hur effektfull är cykelhjälms lagen? Totalt onödigt med lagar som inte kan upprätthållas! Det var ju det jag sa från början; polisen har inte resurser att lägga ner på sådant, och kan inte gärna åka hem till folk och kontrollera det. Möjligtvis kan de stoppa någon som rider på trafikerad väg utan hjälm, om de råkar se någon, så det kan funka med en lag om hjälm på trafikerad plats, rent praktiskt. Men jag tycker fortfarande; låt folk sköta det själva, man kan tycka vad man vill om hur dumt det är, men från det till att sätta lag på saken är det ett stort steg.

Skådis eller dubbelgångare - som du själv sa spelar det väl mindre roll eftersom olyckor alltid kan hända. Och varför ska de få lov om inte jag får det? Är deras syfte viktigare än mitt? Rent moraliskt nu. Dessutom har jag sett både en och flera intervjuer där skådespelarna ridit för första gången sedan de varit små och gjort en del av ''stuntsen'' själva, även galopper och så. Men det hör inte hit egentligen eftersom olyckor alltid kan hända oavsett erfarenhet.

WhoCares-01
0

skjkaug… ja blev så jäkla arg i Torsdags. Jag var på hoppträning som vanligt och så ser vi en megastor häst komma galopperande (viserligen samlat och i form) och ryttaren hade ingen hjälm! I stallen runt omkring finns det ju hur många barn som helst! Va e det för sätt att visa sig på? Är man en bra förebild<??    När hon red förbi träningsbanan bara kollade hon snett på oss som att säga "Usch va ni är dåliga som måste ha hjälm på er" !!! gaaaah ja blir förbannad!

// Alexandra

marinelady
0

Jag har haft en period när jag var yngre och kunde rida utan hjälm, men efter att ha blivit äldre och kanske klokare med tex två avramlingar efter varandra under tävling där jag hörde hjälmen spricka båda ggr så bär jag hjälm. Utan den hjälmen hade jag varit död idag..

SofiaOfSweden
0

För första gången någonsin håller jag med dig Zabbio ang. lagstiftning på ridhjälm. Helt befängt, var och en har ansvar för sitt eget liv, inte reglementet och staten.

Marrsson
0

Visst jag håller med er till viss del MEN om man är under 18 år! Dvs OMYNDIG så SKA du ha hjälm på dig! Det är faktiskt inte ditt beslut utan det är föräldrarna som bestämmer de.

Är man över 18 år så räknas man i Sverige som vuxen och då får man själv ta ansvar för sina handlingar och effekterna av dem. Då kan du besluta om du vill rida med eller utan hjälm.

Lika självklart att ta på hjälmen som att köra bil med bälte.

// Marielle

QALM
0

I westernvärlden där jag finns rider nästan ingen med hjälm. Jag blir lika upprörd varje gång jag ser det.

Jag har även sätt barn som rider utan hjälm med föräldrarna stående bredvid och tittar på.

Undrar om dom inte älskar sina barn…….

Jag rider naturligtvis med hjälm och jag är lika Tuff iallafall =)

Birke
0

#66 - Klart du ät lika tuff. Enligt mig är hjälm grymt mkt tuffare än uten, för att det visar att man är smart.

QALM
0

#67 Tack! =)

Du skulle se mig i hjälm, det ser ut som jag har en potta på huvudet.Hahaha…

Tuff mjaaa, men smart absolut Flört

Måste hålla med den som sa att det var lika självklart att bära hjälm som att borsta tänderna.

Birke
0

#68 Haha, ärligt så har jag lov, o då är det inte lika självklart att jag borstar tänderna 2ggr/dag HIHI

QALM
0

#69 Tystjag lovar att inte säga det till någon

Birke
0

#70 haha, tur det :P

gotlandsruss
0

alltid hjälm vid ridning/körning

Alexaandraa
0

Alltid hjälm.

Men läste nånstans där uppe att har man ingen hjälm så har man inget värdefullt att skydda. Så jag borde inte använda hjälm ;D

Birke
0

#73 tror det va jag som sa det :D

Säger bara: Vilken tur att jag är smart nog att använda hjälm!! Idag red jag ut (hade planerat att sticka o palla körsbär), barbacka som vanligt. Kom 50m, sen såg mitt fega kräck till häst ngr nyplastade balar som inte vart där förut, o vände o stack fort som f*n. Jag drösade i backen hårt som bara den o blev släpad på rygg minst 10m för att jag försökte hålla kvar hästen. Smällen när huvuvdet slog i backen var enorm!! Är lite yr fortfarande. Sen att hela ryggen är ett skrapsår får jag skylla mig sj'lv, för jag tyckte det va för varmt för säkerhets väst.

Det jag vill få fram är att jag inte har ramlat av på tre kvarttal, men ändå ser jag inte mig själv som odödlig, utan jag är smart o inser att avramligar kan hända när som helst, och gå hur illa som helst - Riktigt illa.

Marrsson
0

#74 ajaj de lät inte skönt! Tur att de gick "bra" ändå.. Dem där vita sakerna är luriga :)

// Marielle

Birke
0

#75 Jaa HAHA Pappa tror förresten att jag fick en lättare järnskakning, men huvet är typ bra snart :P

JoyBysen
0

Jag använder alltid hjälm när jag rider och när jag longerar och löshoppar :) Jag är glad att jag hade hjälm när jag flög av och landade på huvudet och fick åka ambulans till sjukan!

PetraJohansson
0

jag har ALLTID hjälm på mig vid ridning! även när ja longerar och är ute ocg går med hästen :) man vet ju aldrig, även den snällaste häst kan flippa ur :O har flugit av ett antal ggr och senast i sommras räddade hjälmen mitt huvud! om ja inte haft hjälmen hade ja nog inte mått bra nu, men min näsa och mina revben tog smällen isf :P haha

Hallonet
0

Hjälm. PÅ!
Tror man skulle ångra sig något fruktansvärt efter om man skippat den och det händer något!

SofiaOfSweden
0

Nu har man varit och köpt en ny hjälm, problemet är bara att jag knappt vågar använda den för att den är så fin haha!

viotti
0

alltid hjälm , har skrittat av utan en gång men det va för ett tag sen men jag rider helst med hjälm. känner sig tryggare då :)

Lotties
0

alltid hjälm :D har hänt att jag ahr glömt den och kommit 200 m och vänt och hämtat den XD och sen har jag väl skritat in från hagen utan hagen sitter "ihop" med stallet det är en gång(men staket) från bakdörren till grinden oh min häst är väldigt lugn i hagen xD

WhoCares-01
0

de finns inga garantier så hjälmen på!! om det inte kanske kliar i hårbottnen och man knäpper av den å sen på med den igen…

// Alexandra

Kimpa
0

ALLTID hjälm när jag rider. Kan ibland slarva ( rättare sagt glömma) när vi kör shettisarna.
Har även alltid hjälm när jag jobbar hästarna från marken, lastning.

Parla
0

Använder ALLTID hjälm vid ridning samt när jag longerar och tömkör.

Dock när jag var yngre kunde det hända någon enstacka gång att man "glömde" hjälmen.

Birke
0

Gud vad skönt det är att det finns så många som förstår hjälmens värde :D

[SarahOhrn]
0

Alltid! Jag tror aldrig jag suttit upp utan hjälm. Eller jo jag glömde en gång så tog på mig den när jag kommit upp :p Sen KANSKE jag suttit på en äst när jag av liten när mina föräldrar höll mig en kort stund utan hjälm men inte annars. ALLDELEs för riskabelt!

[Alexandra89]
0

Använder alltid hjälm och väst, även om det är varmt och svettigt ^^

[Alexandrae]
0

Hjälm och säkerhetsväst är en självklarhet för mig, och har alltid varit :) Finns liksom ingen anledning till att inte ha det!

painten
0

Alltid ridhjälm, fullkomligt obegripligt att det inte finns någon lag på det. Å andra sidan är det såpass självklart att en lag inte ska behövas. Jag anser även att säkerhetsväst är en självklarhet.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.