Lugn och harmonisk häst. ^^,
Igår när vi skulle iväg och hoppträna så kom vi jättesent, fick ta ut hästen ut boxen direkt och stressade runt, men lille Bino brydde sig inte, han stog och blundade mitt i stallgången. ;) Haha, medans en till ponny som också skulle iväg sket löst och var allmänt stirrig. Så skönt det är att ha en så lugn och trevlig häst! :) Psyket spelar så mycket roll i det mesta tycker jag… :)

Trevligt att du har en sån lung häst!
det gör mkt! =)

Annars brukar det ju smitta av sig på hästen. *ler* jag menar om du är stressad.

#2# Jaa det gjorde det alltid på min förra häst! När vi skulle iväg och tävla tex så vägrade han gå in i transporten för han märkte att det var nånting speciellt på g. :P

Ja, dom flesta är väl så. Fast min Gejsa går nog aldrig att stressa upp heller. *ler* Men hon är ju lat av naturen. haha

usch Peppe blir nervös jättelätt nu för tiden sen vilan. även om inte jag är stressig för fem öre. idag t ex stod jag och rullade ihop lindor och han blev jättenervös och började skit löst, likadant när transportskydden kommer fram. ibland börjar man ju undra…han gjorde aldrig så här förr :S
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
härligt.. Lykkas psyke är helt förändrat nu när hon står i skörby.. Helt otroligt vad en häst förändras när den trivs bättre :D

#5# Ursäkta att jag säger det igen peppe. Men tror att det är för lite hö. En häst som inte är tillfredställd i magen kan bli väldigt orolig och lättstressad. T o m börja med en massa andra olater. Att tugga hö är det viktigaste för en häst.

#8 tycker inte den teorin håller. han brukar bli nervös när vi ska åka nån stans och transportskydden kommer fram, men idag var det när benlindorna kom fram. misstänker att han kopplar ihop det med att ut å åka för han brukar få lindor under transportskydden när det är dressyrlektion…han är inte nervös annars, eller jo, om alla hästar går ut i hagen och han inte får gå ut för att vi ska rida eller nåt. då är det liv i luckan. han är ju stallets kung, inte ska han behöva vara kvar inne när alla andra är ute.
jag kan helt enkelt inte ge mer, det är omöjligt. jag vill kunna fodra honom när snön/frosten kommer med 10-12kg hösilage och det funkar inte om han redan är fet innan. då måste han banta när det är snö, och hur kul är det?

Vad bra då ökar du iaf när vintern kommer. Men det låter mycket med 10-12 kg då. Kan du inte halvera nu i stället så räcker det ju hela vintern ändå?

#10 han kommer svälla som en ballong om jag ökar ett kg till. har lagt på lite på eftermiddagen så nu får han 5.5-6 per dag, har haft så i en vecka. jag kan inte längre ha min vanliga sadelgjord som jag använde i söndags, det säger väl allt…

kan ju tillägga at den visserligen var svår att få på innan, men nu är det omöjligt.

Tror inte att det går såå fort iaf.

#12 har du aldrig haft Ponny gejsa??

#14# Både Gejsa och min islänning är ponny. *ler* Men inte går dom upp så fort fast dom äter mycket. Min islänning äter säkert 9 kg hö och min fjording 7 kg plus lite annat.

#15 tur för dig. vissa lägger ju på sig lättare än andra.

Jo, men har då aldrig hört som du berättar. *skeptisk*
en del ponnyer/hästar går NER i vikt av mer hö… och blir lugnare och därför då kan smälta maten bättre.
det var en connemara i mitt gamla stall som var fet, som det bantade efter alla konstens regler.
sen fick de råd av en foderkunnig person att ge MYCKET mer hö än hon fick då. efter 4 månade var hon jättefin i ull och MYCKET mer harmonisk.
Jen. som också hatar att vara hungrig

#18 haha, ja inte gick han ner av mycket hö förra vintern så jag tror inte han gör det nu heller.

#19#
Har också hört det. Att ge för lite gör hästen orolig på många sätt. Det kan vara inom sig och det syns inte precis.
#20 vad äter han mer än hö då?

#22 groov 90, men får nu även lite betfor för att få i sig carrageenen för hostan. han äter inte hö utan hösilage denna vinter.

Jo, men han får bara 5 kg hösilage har du skrivit. Och när det blir kallt ska han få 12-12 kg bara för att det är kallt. Så mycket mer behövs inte bara för att det är några minusgrader. Tycker att du ska dela alltihop i stället så det blir ca 8-9 kg hösilage per dag hela vintern i stället. Bilden som du satte in så tycker jag mig se revbenen fast hästen har päls. Vet inte om det är en synvilla med på bilden ser hästen tunn ut iaf.

#24 jag har inte satt in nån bild så de vet ja inte var du fått ifrån…
han kommer antagligen gå på 10kg. nu får han 5.5-6kg och har massa gräs i hagen. han har gått där ensam hela hösten så allt gräs är kvar.

I din tråd: Än ger jag inte upp eller vad den hette. Är det inte din häst. Det är lite snö också.

#26 kan du inte länka till den tråden? hittar den inte….

Hoppet är inte ute än hette tråden. sorry
Men det var inte första bilden utan på #16# som jag tyckte hästen såg tunn ut. På den första var hästen normal.
jag kan inte länka

#29# Ser väl bra ut på detta foto. Är det din mamma som går där? För det är väl inte du iaf. *ler*

#30# Ahh fast han har faktiskt lagt på sig ett par kilon nu och fått fina ryggmuskler. :P haha ja det är mammsen. :D

Gejsa: haha ne de är inte min häst. Peppe är brun, inte mörkbrun. det är Bengan som jag vill ha hem i vinter som är på bilderna. och ja han är lite tunn, kom upp från tyskland 2 veckor innan kortet togs så han har inte hunnit lägga på sig nåt, men dom har fri tillgång till hösilage så han är nog rund nu.

#32# Ok, det var ju bra det då. *ler* Du verkade ju tydligen också tycka att han var tunn.