Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2296 ggr
hotfudge
0

dåligt hö

Vårat hö har möglat. Är det någon annan som har fått detta problem. Tror att det kan bero på den höga luftfuktigheten ute plus att det inte är isolerat i taket mellan stallet och loftet.

Alex
0

Vi har hösilage, men ibland händer det att det möglar då det är stora balar och de kan bli liggande i värmen lite för länge på sommaren (hästarna får ju mycket mindre hö då också). Så då är det bara att slänga den balen och öppna en ny. Mögligt hö skulle jag aldrig ge till en häst.

Är ni inte beredda på att slänga hö som det blir såhär med, försök hitta en annan förvaringsplats åt det, eller ta hem mindre åt gången.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pheobe
0

jag brukar strö lös halm ovanpå höet efter vi tagit in det. Det hjälper mot både damm och mögel.

hotfudge
0

självklart kommer vi att slänga höet. vi har inte haft problemet innan, men då hade vi inte så mycket hö på loftet. Än så länge kan vi ta hem lite åt gången men blir det snö och is kommer vi inte upp för backen. Vi hade det problemet förra året. Men det löser sig nog.

Peppe
0

släng salt på höet när ni lägger in det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

jag tar hem 10 balar åt gången för att det inte ska bli dåligt.

Luthien89
0

Hm. Hur pass mkt har det börjat mögla? Är det hela balar eller bara små stycken? Är det rundbala eller småbalar?

Förra året hade vi småbalar, sånna 15 kg med balaband. Och ibland kunde jag uppleva att det var fuktigt men aldrig möjligt eller dammigt. Nu har vi hö i rundbalar isatället, funkar super :)

gejsa
0

Man ska göra som dom gjorde förr. Först lägger man halm på golvet. Sedan höbalar ett lager. STrö på salt och halm sedan hö. osv osv Sluta med halm överst. Då tar all halm fuktigheten och saltet driver ut fukten med och blir mer smakligt för hästen när det är lite salt i.

Peppe
0

#7 så min idé med saltet var inte helt åt skogarna gejsa, vi brukar ju för det mesta inte ha samma åsikter Flört

lisette
0

salt lät ju döskumt.. :D

men om man lägger en presenning över? det hindrar ju kondens från att komma till höet.

gejsa
0

#8# ja, men ibland kan vi väl hålla sams väl?

gejsa
0

#9# Nej, nej ingen pressening. Då får du fukt under höet. Det behöver andas på något sätt. Salt och halm är bäst.

Peppe
0

#9 eller så stänger det in fukten som kommer från höt=mer mögel??

#10 javisst kan vi det :)

lisette
0

#11,12 tänkte inte på det…

gejsa
0

Hi, hi nej det är svårt med foder ibland. *ler*

Alex
0

gejsa och Peppe, ni råkar inte veta om det där fungerar med hösilage också? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Neywaz
0

Jag håller med som saltet som några skrev. Sedan är det bra att tänka på att inte stapla/packa höbalarna, min grannbonde talade om för mig att det blir bättre luftgenomströmning om de ligger lite huller om buller.

Camilla *som hellre leker med hösilage i fuktigt väder* Flört

gejsa
0

#15# Hur menar du? Hösilage ligger ju i plast. Det kan aldrig mögla om inte plasten är trasig förstås. Men då ska den ju kasseras.

hotfudge
0

#6 vi har balar på ca 9 kg. Antagligen har det varit dåligt med luft på loftet. De balar som har legat ytterst är värst drabbade. Balar som legat i mitten, under alla andra balar har klarat sig. Jag tror att en bidragande effekt har varit att det inte är isolerat från stall till loft. Har funderat på hösilage…? funkar det med endast två hästar?eller blir det dåligt!?Fundersam

Alex
0

#17 Jo, men när den är öppnad. Vi har så extremt stora balar, då det är närmare 20 hästar i stallet som äter hösilage.. Men på sommaren får de ju inte så mycket hö och när det ligger i värmen så börjar det mögla rätt fort. Så jag tänkte om det fanns något sätt att hindra det, för stallägarnas skull, så de slipper kassera så mycket hösilage. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#18# Jo, men det är ju inte så konstigt eg. Balarna som var bra låg ju skyddade mot fukten. Dom andra låg ytters och dom tar ju stryk först.

gejsa
0

#19# Ja, när dom är öppnade och dom inte går åt på en viss tid så klart dom möglar. Men 20 hästar borde väl äta rätt så mycket så man inte behöver oroa sig för mögelangrepp. Men vissa kan ju vara mögliga inuti ändå när man öppnar dom. Dom balarna måste ju kasseras.  Hösilage måste helst stå i mörker och absolut inte i solljus när det har öppnats.

Alex
0

#21 Grejen är att de faktiskt möglar efter ett tag på sommaren. Som sagt så är det väldigt stora balar och hästarna får bara 1 eller ett par kg hö på kvällen då. Och balarna börjar mögla efter ett par dagar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

På sommaren ska man inte ha hösilage. För värme är hösilagets fiende. Det hade väl varit mer ekonomiskt att köpa in torrt hö i stälet. För jag antar att dom går på bete dagtid och släpps in nattetid på sommaren pga eksem och dyl.

Maja
0

#22 - Vi blandar hö/hösilage till hästarna och ger som ni gör till era hästar.. Har inte börjat mögla här, men det vi har iofs kanske fler hästar än vad ni har.. ;)

Alex
0

#23 Fast det är deras eget (stallägarnas), så det är väl billigare för dem att slänga en del än att köpa hö antar jag..

#24 25 hästar har vi här. Fast alla äter inte hösilage, vissa köper hö till sina. Det är väl kanske… *räkna på fingrarna* nästan 20 som äter hösilage.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#24# Ja, jag förstår. Men det hade väl ändå blivit bättre ekonomi om dom sålde lite av hösilaget till andra då som ska öppna det senare. Och dom köper in torrt hö på sommaren. För det är ju livsfarligt med mögligt hösilage. Ibland ser man inte om det har börjat bli mögligt. Det kan vara varmare bara osv.

Alex
0

#26 Jo, fast jag är väldigt tveksam till att de skulle göra det.. Men alla i stallet vet ju om det, så vi är väldigt noga med att kolla så det inte är varmt och så. Känna och lukta på allt man tar. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Konstiga människor det är ju idiotiskt av dom att göra så. Farligt för hästarna med.

Alex
0

Jo det kan man ju tycka.. Är därför en hel del i stallet har bytt till hö. Hösilaget ingår ju i stallhyran, och för några år sen hade alla det till sina hästar. Nu är det flera stycken som köper hö, från andra ställen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport