Läger på lördag
Jag ska på ett högintensivt(?) ridläger, med Fantomen. Men han går ju på bete och har inte alls blivit riden mycket, började rida han i måndags och har gjort det varje dag, och ska göra det fram tills Fredag, åker på lördag(jag och min kusin)
Kan man minska skador genom att ha lindor på benen ;) när man rider dressyr? alltså Pga att han inte har blivit riden mycket?
Nytagenbild
1 litet j*vla svar behövs, och 27 st har läsat.
VARFÖR svarar ingen på MINA trådar, vad gör jag för fel?!
jag tror inte du gör något fel, det kanske bara är så enkelt att dom 27 personer som hade läst inte kände sig ha det bästa svaret och lät bli att svara? eller hur?

Nej du kan inte minska skaderisken möjligen pressa hårdare än vad hästen är orkar. Du får helt enkelt stå ditt kast och inte rida hårdare än vad hästen orkar, jag skulle också ge honom ledigt på fredagen (idag) för muskler behöver vila mellan träningarna.
#1 jag la mig klockan 21-22 i går och du skrev tråden halv elva på kvällen/natten du kan inte vänta dig svar förren nästa morgon, när många vaknat och som #2 27 stycken är inte många.

Tycker det är lite taskigt att ta med honom på ett högintensivt läger när han stått och bara är riden en vecka. Han behöver få vila i dag och ta det lungt med honom.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Hur länge har han stått på bete då?
Tycker nog att du ska ta det väldigt lugnt med hästen, även på lägret. Inge kul med skador för att man ridit för hårt.
4 veckor har han står på bete, blivit riden kanske 3 ggr(?) på den tiden
han har ju stått mer på bete, men det har varit ridläger i 3 veckor också.
Glömde skriva.. är verkligen hästar så ömtåliga? har hört att dom är ganska tåliga, men verkar inte så!

är han riden tre gånger på dom senaste fyra veckorna? och du ska på högintensivt läger, det håller inget djur för.
Det är inte frågan om att var ömtålig det är frågan om att vara tränad för sin uppgift och det kan han inte vara som det är nu.
Jag håller med dem andra, det låter inte vidare bra…
Tänk dig själv om du skulle ligga på soffan i fyra veckor, kanske vara ute och gå ett par gånger kort under tiden bara. Och sen helt plötsligt springa ett maraton… Det skulle troligtvis inte gå nåt vidare bra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Låter inte schyst mot hästen som måste va helt ur kondition att börja jobba hårt och intensivt direkt. Kondition måste byggas upp gradvis. Du borde ta det lugnt, för hästens skull.

jag håller med, högintensivt läger med en häst som inte är tränat för det är inte så bra.
sedan ang #1. räknefunktionen har det varit fel på tidigare, dne har visat fel. så det är inte säkert 27 st hade läst.

#12 det kan ju också vara så att det bara är en som läst men 27 gånger 
#13 Nej, varje person räknas bara en gång. Ska göra i alla fall.
Dock räknas ju "utomstående" dvs oinloggade eller såna som helt enkelt inte är medlemmar. Så det kan ju vara såna som läser också, men som inte svarar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Lägret funkade bra, två pass om dagen och han har funkat fint, han verkade trivas enormt mycket :) Inga skador!
Första dagen red vi bara lungt :)
#9 han var riden av ANDRA ca 3 ggr på fyra veckor, sen red jag 1 VECKA VARJE DAG innan lägret!

I min värd är det inte skador nu som är det som var risken, det är de skador som visar sig längre fram i hästens liv som jag varnar för.
Det långsiktiga ansvaret vi har som människor, för lång hållbarhet på hästen.

#26 det vart ju bra att det gick bra på lägret :) men försök planera och lägg upp ett schema innan nästa gång, så hästen har en ärlig chans att vara i så bra form som möjligt till lägret, så kommer ni båda få ut mycket mer utav det :)
och hästar är tåliga, men dem är inte skapta för att bära runder på ryttare, och därför är det noga med igångsättning så muskler, senor och leder anpassar sig.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#18 ja klart, man lär sig ju av sina misstag! Jag visste inte innan t.ex att man ska rida några veckor innan ett läger, men nu vet jag ju det till en annan gång. Alla gör misstag nångång, tillochmed vuxna!
18: Fast det var ju inget misstag att du inte red innan och ändå for iväg?
Du frågade ju om råd här, och alla sa att du skulle ta det lugnt. Och man tar det inte lugnt genom att åka på ett högiontensivt läger. Alltså visste du vad du gjorde, men du var så sjävisk så du riskerade hästens hälsa och åkte ändå. Kalla det inte misstag..

håller till viss del med #20 men jag tkr inte att hon är självisk!

#21 inte var det omtanke om hästen 
Men det var inte jobbigt där!
Nu skiter jag i denna tråden, lägret har redan varit och jag behöver inte råd. och jag red ju innan lägret för er som är blinda!
Kan även passa på att fråga hur man raderar sin användare? Hittar det verkligen ingenstans

http://lisette.medlemmar.ifokus.se/Account/Profile/
byt ut lisette mot ditt eget användarnamn…