Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 4643 ggr
bell
0

Sadel funderingar Bomlösa

Funderar på bomfri sadel att ha som komplement tills den riktiga dressyr sadeln gör sin ankomst. Vill ha lite hjälp med tankeverksamheten ang detta. Tänkte först Pfiff men den ser ju inte kul ut. Freemax däremot känns ju lite mer som en sadel… Fast den finns ju i två modeller då…

Men hur är de. Sadeln kommer att användas vid skogsturer.

Ni som har provat sadlarna eller några liknande kom med lite åsikter så det klarnar för mig.

Freemax

Pfiff bomlös

CelsiusT
0

Vad är anledningen till att skaffa en bomfri sadel? Är det svårt att hitta bom-sadlar som passar din häst? En bomlös sadel formar sig efter hästens rygg vilket gör att tryckpunkterna inte hamnar där man själv bestämmer utan hamnar lätt på fel ställen vilket orsakar skada på hästens rygg. Bomlösa sadlar är inte att rekomendera på häst. Dom är dessutom oftast inte mycket billigare än vanliga sadlar heller tyvärr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Molla
0

Jag är lite såld på Barefoot sadlarna, men har aldrig klämt på någon live.

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min medryttar häst har en bomlös sadel.. har ingen aning om vad det är för märke men…
Jag tycker att den är oslagbart skön! har aldrig ridit i nån skönare sadel tidigare :) Du kan rida hur länge du vill utan att få ont i rumpan :)

CelsiusT
0

#3 Jag har många gånger suttit i min sadel i 8 timmar (med paus för lunch) och jag har aldrig fått ont i rumpan av den heller, men så är det en customsadel. En westernsadel utan stoppning i sittsen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caspianowner
0

Har själv ridit i bomlösa sadlar och jag måste säga att att de jag ridit varit rena njutningen. Helt klart bomlös sadel om man nu inte ska hoppa eller annat liknande.

Lyth
0

Jag har en barefoot cheyenne och den är otroligt skön att sitta i och är av bra kvalité. Om man bara har en bra padd under så blir trycket jämnt fördelat, jag själv har en skito-padd som är super :)

bell
0

Ja sadeln ska ju vara till för "fri ridning" eller vad vi ska kalla det för.Glad Låter bra att ni har mest posetiva erfarenheter.

bell
0

Men är det stor skillnad på Pfiff & Freemax?

Jag har aldrig ridit i bomlös förut. Nu rider jag barbacka.

kaka1234567
0

Men för att de trycker så lägger inte trycket fel annars skulle sadeln inte säljas enligt mig bara för att trycket trycker anorlunda gämfört med en vanlig sadel o enligt vissa är de fel.

Ingen kommentar tack jag vet hur en bomlös sadel fungerar.Är någon tvungen att svara på deta(angående att bomlösa sadlar har fel tryck) inlägg pma mig iså fall.

Man kan använd en sådan eller en dena

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
0

provade lägga en barefoot(vet ej modellen) på mina hästar för några dagar sen. på travaren var den helt ok men när jag la padden på ponnyn så försvann han.. man såg bara sadeln. enligt sadelägaren var detta den minsta vuxensadeln, alltså en sån jag hade tänkt köpa ny. tur att jag inte gjorde det. den gick från manken till korset på ponnyn.. har du en stor häst så spelar det ju ingen roll men det är nog bra om man kan prova innan man köper. blir det en bomlös för mig så får det bli en barnsadel.

Skynda långsamt så går det fortare.

bell
0

Imorgon blir det till att texta en Pfiff bomlös.

:)

Något att tenka på som ni vill tipsa om?

bell
0

Har nu haft sadeln på min häst.Jag kan helt klart vänja mig vid att rida i den så för min del är den ok. Den låg  stilla o så åkte ingenstans. Men jag funderar på detta med hur man vet att den passar…  Men för lilla totto?

Hjälp mig nu Glad

thilda-
0

den bomlösa sadeln formar sig efter din häst och din rumpa ;) så vitt va jag vet :)

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har ni en liten häst i Kat B med en bomlös sadel.

Har inte märket på den, men kanske ni vet.

Zabbio
0

Är såld på star trekks modeller. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

bell
0

#13 det finns ett "framvalv" som måste vara lagom stort ochså :)

Stall vrå

Tror att den är smal på  min häst… Måste kolla imorgon igen… phu.Obestämd