Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 6157 ggr
SofiaOfSweden
0

Utbilda sig till tränare/ridlärare

Har funderat på det ett tag nu, och det känns helt rätt. Jag vill fortsätta med hästar, främst utbildning av unga hästar samt undervisa elever, i framtiden. Det är vad jag brinner för och vad jag verkligen vill göra, har inte vikit en tum under tonåren från utbildningen av den ena hästen och fortfarande är jag lika passionerad (19, blir 20 i dec) så det tar jag som ett bevis för att detta är något jag är ämnad för att göra.

Dock är jag kluven till de olika utbildningarna, har kollat på hippologen och jag uppfyller alla behörigheter som krävs förutom praktik i 4-6 månader beroende på vart den utförs. Men det jag vill bli är tränare, c-tränare i närmsta då, och helst unghästberidare. Har kollat på Strömsholms hemsida samt Ridsportsförbundet men får inte riktigt till det vad som krävs. Tycker att det verkar vara mer praktiska krav somskötarexamen, praktik etc. på tränarutbildningen (vilken den nu är).

Berätta allt ni vet om utbildningarna!

[Katteeen]
0

Jag vill också veta mer om detta! :)
Har tänkt bli veterinär, men att hålla på med hästar varje dag (typ ridlärare eller liknande) skulle ju vara helt underbart! :D

HannaT
0

Vad jag vet så behöver man göra ridprov till dessa utbildningar, så det gäller att vara en duktig ryttare :)

Om jag har fel så är det fritt fram att rätta mig.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[Katteeen]
0

Men finns det någon speciell linje man ska gå?
Jag har tänkt gå naturbrukslinjen med inriktning häst. :)
Jag är inte så kunnig, men jag har intresset och tycker det är skitkul och underbart med hästar, så jag skulle kunna bli duktig med tiden liksom.. :) Eller måste man ha hållt på hela livet? Inget att snubbla in på ganska sent eller? :/ (har ju gått mina 3 år på ridskola, men det är inte mycket att skryta med.)

HannaT
0

På gymnasiet kan man ju självklart läsa hästlinje, ja. Men tror inte att det finns något "ridlärargymnasium". Fast om du läser häst på gymnasiet har du säkert lättare att sedan, i  framtiden, utbilda dig till ridlärare. Det är jag övertygad om.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[Katteeen]
0

#4: Låter bra det :) Vi får hoppas att det fixar sig ^^
Veterinärsyrket är ju mycket mer välbetalt, men samtidigt känns det som att jag skulle trivas så sjukt bra med att vara ridlärare också.. Det är ju viktigt att man trvis med det man gör tycker jag :)

SofiaOfSweden
0

Katten: för att bli ridlärare måste du gå hippologutbildningen som förläggs första året på Flyinge och andra på Strömsholm. Behörighet är minst godkänt i svenska och matematik B samt biologi a/naturkunskap B. Du ska även ha en hästskötarexamen/godkänd praktik som du får antingen genom att gå ett naturbruksgymnasium inr. häst eller förlägga din praktik vid en godkänd verksamhet i 4-6 månader.

Sedan tillkommer ridprov där din balans, följsamhet, anpassning och problemlösning granskas (nivå LB-dressyr 110-hoppning ungefär), teoretiskt hästprov samt konditionsprov för egen del. Så ja, det är en hel del man måste genomföra för att få bli antagen!

Det jag dock inte förstått är utbildningsskillnaden mellan hippologen (ridlärare) samt c-tränarutbildningen är. Krävs det förutom tävlingsmeriter upp till msv, något annat för att räknas som behörig till c-tränarutbildningen? Jag är främst intresserad av att utbilda häst och ryttare och fokusera på det sportsliga i sammanhanget, men en hippologisk utbildning å andra sidan ger en otroligt bred bas att stå på, den är dessutom en universitetsutbildning…

Så det lutar väl åt hippologen, skulle vara kul om det kom fram några här som läser/har läst någon av ovanstående utbildningar eller unghästutbildningen!

Linda-J
0

jag har hört att det inte är så bra betalt som ridlärare, någon som vet Flört

SofiaOfSweden
1

Pengarna struntar jag fullkomligt i, jag vill göra något jag trivs med och som gör mig lycklig ända in i själen, som betyder något för mig.

Dåligt skulle jag inte vilja påstå att det är, snarare normallön.

Loa-bg
0

#7 Mja, det beror på hur eftertraktad man är och var någonstans man får jobb. Men nej, du har rätt, det är inget välbetalt jobb.

Många av de som jobbar som tränare och kanske ger privatlektioner och tjänar pengar svart, då kanske vi pratar om en timlön på 150-300 kr eller mer. Nu menar jag ju inte att man ska jobba svart, haha, bara säger hur det för många (:

Linda-J
0

# 9 tror att det förekommer, man har ju alltid utgifter Tungan ute

#8 du gör helt rätt, man ska jobba med det man brinner för, det kommer att synas i ditt arbete med. Jag var bara nyfiken på vad en ingångslön kunde ligga på då jag har tänkt tanken själv

Smex
0

om du vill hålla på med unghästar och även undervisa elever så varför inte hoppa på KY utbildningen som Flyinge har?

det är en två årig utbildning där du får lära dig allt om hur man sköter och visar halvblodsunghästar.

Jag tror nog att den är nog det som passar bäst för dig för att c-trånare så måste du även vara hos en annan tränare och vara "lärling".

SofiaOfSweden
0

Fast hippologen är en universitetsutbildning som dessutom är så bred att man kan välja nästan vad som helst inom hästsporten efter en examination. Jag vill inte läsa en massa småkurser utan vill ha en bra och ordentlig utbildning som också ger universitetspoäng, det gör inte de andra.

Nu är jag helt insatt i hur det fungerar, så praktik är nästan klar (förhoppningsvis får jag praktik + stallplats på en av Sveriges bästa anläggningar för hoppning, dressyr och fälttävlan så jag är eld och lågor!) så nu ska jag bara hålla igång konditionen och plugga en massa hästfakta så är jag redo för att söka!