Tävla?
Jag ska fylla 19 år, hur stor måste hästen vara för att jag ska få tävla i hoppning eller dressyr?
Sen undrar jag om det finns vuxen kurser för grönt kort då jag fattat att man måste ha det för att tävla?
Hur länge gäller grönt kort?
Sry, men är man ny i tävlings världen så e man ^^

Du måste tävla stora hästar, alltså hästar som är över 148 cm i manken.
Hör med ridskolorna runt i kring dig, dem brukar ha grönt kort kurser regelbundet.
Grönt kort gäller hela livet.
Därimot måste man förnya sin ryttarlicens varje år.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 okey tack :)

#1 man måste tävla i storhäst klasser men man kan använda en ponny som inte tävlar som ponny.

#3 jo, visst kan man det, men det är ju inte särskilt vanligt :P
man kan ju tävla ponny, när man är över 18 också, men i avd b
har för mig att jag hört någonstans att OM man är under 150 lång så får man tävla ponny hela livet xD
Som #3 och 4 säger så kan man 'storhäst' registrera sin ponny har jag för mig att det heter, då tävlar du mot stora hästar fast på ponny, men har även för mig att det inte går att ta bort den registreringen sen. Är lite dåligt uppdaterad, så rätta mig om jag ahr fel.

Avd.B finns bara i hoppning va?

#6 jupp, annars får man tävla "utom tävlan" i dressyren.

#7 Vad menas med det?

#8 att man tävlar och blir bedömd som alla andra, men man kan inte bli placerad.

#9 Jasså? Funkar det som avd. B hoppning ungefär? Att man får vara över 18, men endast tävlar mot sig själv?

#10 Ja.
Men om du ska tävla dressyr på en ponny och är över 18 år tycker jag att du ska rida hästtävlingar. Svårighetsgraden är ju densamma, bara lite tuffare konkurrens ;)
Men jag undrar hur man anmäler sig "utom tävlan"..?
jag har oxå hört att man få dispans om ryttaren passar att rida ponny på tävlingar.