Böjar bli akut, hovis sökes!
Hej Granda skulle skotts i fredags, och ja fick ringa min hovis, det visade sig att han hadde skadat sig för NÅGRA veckor sedan och inte medelat mig att han inte kommer kunna skå på ett tag.
Granda skoddes med kort tå och lite mindre skor och skulle max gå 5 veckor kanske 6 veckor. men nu har höoven börjat växa över skon på sidorna. ja börjar få panik.
har ringt runt som en idiot och alla säger nej. blir tokig snart. är det någon av er som vett någon hovis som kan tänka sig att sko min tös en gång, hon ska bara verkas och på med samma skor då dom inte är slitena.
hon står en liten bit ifrån Trä.
åååå.. nu har han tagit semäster oxå…
Vaddå alla säger nej? Finns det ingen som har tid alls, nån gång?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ring runt o kolla har du ingen hovis som känner en hovis? Jag vet hur det är att försöka hitta en bra hovslagare som har tid, finns ju dom som håller på vid sidan om fast vitt ändå. :)
jo men det är om typ 3-4 veckor…
eller så är det förlångt bort….
hon kan inte gå så i 3-4 veckor till det är ju djurplågeri.. e så djävla besviken och arg på min hovis nu, han som började så bra. hon har inte trasat en enda gång denna gången, men så gör han så här. man hör ju av sig om man inte kan sko, ja måste ju hinna hitta en ny hovis..

varför säger dem nej?
kan du inte höra med dem i stallet där du har Granada, vilket hovis dem har?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/sok_hovis.html
Bara att söka, ringa och ordna till problemet… förhoppningsvis =)
#5 dem säger nej för att dom har fullt, eller så kan dom bara om typ 3-4 veckor.. och det kan hon inte vänta till..
tror tyverr han varit där nyss, tror inte han åker dit så fort igen då…
#6 tack men det är där ifrån ja har ringt… det finns inte så många som skor runt landskrona och runt Trä… bara runt om längre ut och det finns ingen hovis som med gläädje åker 10 mil för att sko en häst sedan är den ju 10 mil hem med å det får ja stå för 20 kr milen det blir 400kr i bensin bara…

prova ringa nån hästklinik i trakterna? dem flesta har ju hovslagare, i värsta fall kanske du får åka dit med Granda? eller om någon är snäll och kanske kör ut till ditt stall?
för det är ju absolut inte bra när hovarna börjar växa över skorna.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Har du förklarat läget för hovslagarna du pratat med? Det kan hjälpa, speciellt för de som har fullt eftersom de kanske tror att du vill bli 'heltidskund' hos dem och de inte har plats för fler nu, men kanske kan ha tid för en extra skoning snart…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Har du verkligen ingen i er närhet där ni bor som iallfalla kan ta bort skorna under tiden ni väntar med att få tag på en hovslagare ?
Det är ju bra om skorna kommer ifrån.
Ett tipps, försök få hjälp av någon att lära dig att kunna ta bort gamla skor. För det här blir inte sista gången du står i den här situationen.
Hoppas det löser sig för dig
hon kan inte gå barfota då blir hon nästan blockhalt…
nä ska ringa en i morgon som heter jim, tydligen ganska dyr men det skiter ja i .. han skulle se om han kunde klämma in mig.. granda är ju så snäll att sko, tror det tar man 15-30 min för alla hovarna.
Nä jag har förklarat precis som det är
sedan en sak till jag kommer nog få byta stall igen, mår dåligt av det. men ja trivs inte riktigt, mina saker e smutsiga i bland när ja kommer och tränset använd. min mardröm är att någon rider henne utan min tilllåtelse. jaja det är oxå lte för långt för mig att köra tar ca 40 minuter med moppen nu på sommaren, måste hitta en som ligger närmre, denna platsen va ju igentligen bara akut, kan inte ha en plats som ligger mer än 1,5 mil hämifrån det går inte… pluss att det är svamp och mögel i hela ena delen i taket såg det nu, och flera hästar ligger ner och "snarkar" låter som om dom ska kvävas, är lite rädd at det är takets fel.. annars är det ett super bra stall, mycket ledsen, men det funkar inte för mig att köra så långa tar för mycket tid, har ju mina andra djur med.
Hästar som ligger ner och snarkar låter som det kunde vara mina. Men något mögligt stall för att få dem att låta så har jag däremot inte.
många hästar snarkar när dom ligger ner, så det behöver inte va nåt farligt med det i sig själv. Men rästen lyder inte så bra
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

min häst snarkar med när han sover… =)
hoppas jim kunde klämma in dig idag, berätta gärna vad han tog!
#15 jupp ska ringa honom i kväll för det var någon gång på ons, tors eller fredag det var…

jaha ok, fattade det som det var idag.
ringde du sabina med?
#17 ja men ja fick alldrig något svar…
hittade en som hette micke med fast han skodde i mellan skåne typ 6-8 mil uppåt från mig, så det blev 500kr i bensin, så han slutade på 1100kr, men det är oki om inte jim kunde..
micke hadde oxå någon special sko som skulle hjälpa med över rullningen, vilket Granda behöver hjälp med. Så vi får väl se 1100kr är egentligen inte så farligt om det blir riktigt bra gjort.. det är min Gumma värd tycker jag.. jag betalade ju ändå 900kr förut för dålig skoddning. hon börjar i alla fall bli lite bättre i hovkvaliten. Dock väldigt hård och torr just nu, men vilken häst är inte det nu!?.

micke från hässleholm? han är jätteduktig. prova att ring sabina igen, det tar ju tid innan de svarar ibland.
#19 å. det lät ju bra..
jo men ja testade typ 8 ggr, och hon svarade inte… orkar inte ringa upp mer… nu blir dyrt då ja bara har mobil…
Du kan ju alltid transportera hästen hem till hovslagaren, eller till någit annat stall som hon/han besöker. Det kan göra det lättare att klämma in en extrahäst eftersom hovslagaren då slipper den extra restiden till ditt stall.

och för att fyulla på vad anna skriver: jim skor även hemma…
jo men Granda har börjar bli svår att transpotera.. hon vill inte in i transporten.. så det vill ja inte..
#23 - då är det ju ett ypperligt tillfälle att ta tjuren vid hornen och öva på transportering… För det blir ju inte bättre av att man undviker det.

Måste hon ha skorna på sej på en gång igen?
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus

ok jag läste inte allt innan jag ställde frågan, såg bara att du bodde i Landskronatrakten, ska se om jag kan hitta någon i dom trakterna.
Mvh Carina

Skickar pm till dej ang hovslagare.
Mvh Carina
Tack allihop. det har löst sig nu, Lisette fan en hovis som heter Jim. han var inte så dyr, betalade 900kr, och då skor han igentligen bara runt kågeröd och billesholm och på jägersro..
han sa att han även kunde tänka sig att fortsetta sko henne då hon var så otroligt snäll…
det va kul, dom va två st och en lärling, så det såg mer ut som om dom jobbade med en formel ett bil på en sådant lopp.. pang, pang, pang sa det sedan va hon klar, och så nöjd hon såg ut att vara då… hihihi

jim är faktiskt en vän till oss.. =) fick hon nya skor då med eller?
#30 jupp, fina nya skor… blev mycket nöjd.. han tar 750kr pluss bensinen och något mer tror ja så det blen 900kr
#28 Vad skönt! Det var ju inte värst dyrt heller. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport