KRAFFT Red Mills
Jag undrar om någon har erfarenhet om KRAFFT Red Mills fodret? Jag ska flytta till en stallplats efter betet som det ingår bla KRAFFT grund men min kille är 1år och tränas inte så jag vet inte om jag är så glad i att fodra med det då det är för stora hästar i arbete. På gården ligger dessutom en ridsportsbutik där dom säljer foder bla Red Mills. Jag har kollat på Müsli Grön och det verkar bra i katalogen iallaf men skulle vilja veta mer.. Någon?
Foder dom har i butik KRAFFT, Red Mills, Lympos, Dodson and Horell, Betfor, Hippo, Mustang, Fibergi, Gain och Havens and Spillers, någon som har erfarenhet av dessa? Känner till KRAFFT, Betfor och Fibergi men dom andra än nya för mig..
Jennifer

just krafft red mills har jag inte använt men red mills egna "originalen" om man säger så har jag använt. finns för unghästar och sådär. tycker det är ett jättebra foder som innehåller många fler olika ingredienser än andra muslisorter. annars köp nåt som du tycker passar dig och som är gjort för unghästar tex kraft groov. jag föerdrar musli men det är ju upp till dig.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tack för svar :) Han har aldrig fått müsli men jag har fodrat hästar med det tidigare av annan sort, gillar det oxå + att det känns iallaf mer aptitligt för hästen.
Någon annan som provat?

eftersom din häst bara är ett år, skulle jag tippa att han behöver ett krafftfoder med mycket protein..
finns det ingen analys på grovfodret du kommer att ge?
man kan inte gå efter vad det står på förpackningen "detta är ett foder för högpresterande hästar" "detta är ett foder för unghästar"
det har helt och hållet att göra med vad det är för värden i grovfodret.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jo självklart finns det analys på grovfodret och han ska få en noga uträknad foderstat av ägarna till butiken och stallet men det är ändå kul att höra åsikter/erfarenheter?

#3 självklart måste man se vadsäcken innehåller men man får ju börja med att utgå från ett foder som är gjort för den typen av häst man har.

#5 vad menar du nu? menar du texten där det tex kan stå "detta är ett foder för högpresterande hästar"
eller menar du innehållet?
jag tycker inte man ska skriva dem texterna tex "detta är ett foder för högpresterande hästar"
jag vet alltför många som läser på säcken och tar det som passar in på hästen, "ja, men jag har en unghäst och detta foder ska vara till unghästar" eller "ja, men det står på säcken att det är ett helfoder, och innehåller allt, då slipper jag ge nått extra"
90% av alla jag känner går efter texten på säcken, och även jag, när jag inte visste bättre. jag glömmer aldrig när Japp var lite lat, och jag köpte värsting fodret med högsta energin, han blev inte annat än fet ;)
till och med hon i affären följde texten på säcken slaviskt :O
"det står även här att, vill du ha han extra pigg, så ge han svarthavre, exakt ½ kg, det står på säcken"
jag tycker det blir alldeles för fel med dessa texter..

förövrigt ts, så har jag provat de flesta
Red Mills, musli, dyrt och klibbade ihop till stora kakor i påsen..
Lympos, musli, billigt, men det kändes som dem fyllde ut med havre, nästan 50% var havre.
Hippo, finns både pelleterat och musli. det mest prisvärda enligt mig..
Krafft, finns både pelleterat och musli. Jag kör pelleterat, muslin tycker jag bara är överskattat dyr..
Mina hästar äter Groov 125.. Hade gärna hellre gett hippo, eftersom det är mindre pellets, bättre värden och billigare.. Men jag har ingen återförsäljare i närheten..
#5 Håller med dig..
#6 Köper man ett foder från ett ett märke av hög kvalitet så finns foderexperter som tagit fram detta för en viss typ av häst beroende på vad dessa behöver mer eller mindre av och för den sortens uppgift eller användning hästen har. Självklart kan man inte stirra sig blind på detta då alla är individer MEN det är en bra början. Självklart ska alla foderstater noga räknas ut individuellt efter analysen av grovfoder och hästen i sig men som sagt, texten på säcken är oxå viktigt för att veta vad du stoppar i din häst. Varför ignorera viktigt information? Allt är inte svart eller vitt..
Tillbaka till vad tråden handlar om, någon annan med erfarenhet av dessa fodermärken?
#7 Oj vi skrev nog samtidigt där, tack för dom svaren 

#6 menar att har man en unghäst börjar man ju bygga upp en foderstat med tex krafft grov som är för unghästar, funkar inte det får man spåna vidare. man börjar ju inte med foder för tävlingshästar eller konvalecsenter tex.
man måste ju förstå själv att tillverkaren inte kan säga exakt hur mycket foder hästen ska ha. det är ju ett generellt behov.
de flesta muslisorter innehåller ungefär 50% havre men inte den red mills jag använt. tycker för övrigt att 25% hade räckt.