Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 904 ggr
Lyrik
0

Lera

Sön: Tog bussen ut till stallet, var där vid 13:30 ca.

Katarina tog in Sagatt när jag var och bytte om. Så Lyrik blev väldigt orolig och sprang och skrek efter honom. Tog in honom oxå, var "nedspruttad" med lervälling under hela magen och benen, ända upp till täcket som oxå hade fått lersprutt på sig. Spolade av ben, hovar, mage och täcket utanför innan han fick gå in.

Han har alltid kunnat gå själv i hage, det är inne han INTE kan vara själv. På Surmulen kunde han tom gå helt ensam ute fast alla de andra var redan inne. Men det tar väl lite tid att komma in i nytt stall, skulle nog gå bättre om det kom en hyresgäst till så de blev 3 i hagen. De andra 5 hästarna (Erikas) går i en hage bakom stallet, så de ser Sagge och Lyrik ej så bra.

Erika tog in sina 5, de går själv in från hagen, man behöver bara öppna bakdörren till stallet.

Hon skulle ut och rida på Winnie (6-årigt hblsto, mamma till Spirit, född -06), så jag och gubben hängde på henne.

Borstade bara av lite snabbt och klädde på träns och säkerhetsbältet (grimskaft runt halsen Flört). Ingen idé att ha sadel när han är blött och lerig om magen.

Skrittade och tog en liten travsnutt, Lyrik låg på som bara den och var pigg. Vi var ute i ca 40 min.

Efteråt borstade, kollade hovar och hade lite liniment på hans kotor. Fick lite havre+fibergi extra. La in lite mera halm, 6 Ikea-kassar fulla. Det är rundbalshalm, så det är enklast att ta i kassar. La även in lite mera hö + tuss hösilage innan jag åkte hem igen.

Mån: Är "hästledig" pga att jag ska till sjukgymnasten. Åke spolar av ben och hovar.