svallkött
har en häst som fått ett sår på yttersidan av hasen när hon sparkat i spilteväggen, bara ytligt inga ben eller senskador, läker bra, men det har blivit svallkött där, hur ska man få bort det? vet att det förr fanns något som hette Nelex, men det finns inte mer.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Låt det vara. Är såret läkt så försvinner det väl av sig självt till sist.

men det ser så fult ut en stor bula ju.

svallkött försvinner inte av sig själv. det är ju därför det är så viktigt att få bort allt dött kött när såret läker.

Svallkött måste man ha medel till! Jag har ett som har ersatt nelex men kommer inte just nu på vad det heter…

kan kolla i ats:en sen bebbe för att se om det finns ngt som ersatt. och vad det heter.

Lotagen heter det!!!!

hittade inte det preparatet på apoteket.se mazze…

går säkert att få utskrivet av vet. om man ringer

Men det är vad jag fick av vet när min hade svallkött…

Lisette pratade med min vet, han sa att det inte finns upptaget i fass eller andra listor eftersom det är ett licenspreparat,
Mazze, tack för hjälpen.

Veten ringde igen nu och sa att apoteket tog emot hans beställning, så det lär finnas där.

Vad bra att du fick tag på det!

jag kollade runt lite här på jobb och såg att det var licens! :D
en tub (?) på 20 gram kostade nästan 800 spänn såg jag..
Det är ett licenspreparat och apoteken brukar inte ha det hemma, vi däremot ser alltid till att ha hemma när olyckan är framme.
Våran är en liten glasflaska precis som nelexen var, och brukar vara rätt så dyr men 800 trodde jag inte. men den kanske kostar så mycket.

Oj, är det så noga. Jag har tack och lov inte behövt det så…

Bebbe det finns även ett medel som heter Lotagen som används till svallkött. Finns inte det ena kanske du får tag på det andra.

Ja, jag undrar om inte Lotagen är det som jag har hemma i stallet. Det använde jag på Filles inkar i ansiktet i våras. Och dom gick bort då.

fanns som pulver med. då kostade det runt 150 :- =)

Mitt var flytande iaf.

Nu mina vänner ska jag berätta att jag hämtat ut mitt Lotagen. det var flytande på flaska, 100ml kostade 182,50 , och tack alla ni som engagerat er, Kram

hoppas hon blir fin på benet nu då bebbe..

<#20# Då var det nog det jag använde till Fille. *ler*

Vet ej ens vad svallkött är för något. :$

Dött kött som är lite utanför såret som redan läkt ihop.

huga. det förstår jag att du vill ha bort. tur jag redan har ätit…

Oh, fy fasen.

BLÄÄE.

Måste svallkött vara dött?
Jag har förståt det som att svallkött är när ett sår håller på att växa igen, och så växer det för mkt. Att det bara är kött/fett som växer ut i en utåt buktinig, att det saknas nerver i dem, är det fel?
När jag jobbade på ridskolan fick en häst svallkött, vår favorithovslagare tog då fram en flaska och när han hade på det på svallköttet så bröjade det fräta lite eller något och det liksom på bebbes bilder öppnade upp sig och började blöda en del… Var rätt äkligt…

som jag har fått förklarat för mig så är det död vävnad. såret ska läka inneifrån. inte uteifrån som det gör annars.
när mina hästar får större sår (har haft en häst som fick två bamsesår) så tar jag en disksvamp (grova sidan) och gnuggar på såret för att rugga upp såret så det läks inneifrån.

Jag gnuggar oxå med en disksvamp, vatten och tvål, sen sköljer jag av mer natriumklorid, därefter baddar jag det med Lotagen,

#33 förresten, jag har fått två lådor med natr klor som ajg tänkte du skulle ha!

tackar o bockar, jag vill även få kontakt med andreas

jasså det vill du? ;) vi ska nog åka ner till gården på söndag för att kolla lite till. vi kan köra inom då. är det ngt speciellt viktigt eller?
jag puttar denna jättegamla tråd eftersom jag har samma sår på min nya häst som klantade till det.
tvättade med lactacyd och fick intrasite av veterinären.
såret var ganska ok, men damen fick av sig lindan en dag och flugorna hade kalas :(
efter det blev det svallkött
nu med veterinärens inrådan är det baddat med lotagen, och det har "smält" ihop igen.
nu vill jag lufta, men ändå ha flugfritt.
Har ni tips?
kortet är taget efter 2 lotagen-baddningar
Vi hade ett föl för länge sen med sår på sommaren. Honom fick vi trä på en t-shirt (som var uppklippt i ryggen) och långkalsonger (uppklippt för kisseriet och bajseriet). Det funkade.
Så kanske linda fast en stor ärm från en tröja uppi och nertill, så såret får som ett tält på sig.
Lycka till! =)

#37 när min ahar sår brukar jag sätta tjärsalva runt om (ganska mycket), flugorna gillar inte lukten.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag håller på att behandla mitt ena sto för svallkött på en brännmärkning på skinkan. Jag tycker ändå att flugorna inte är på såret så mycket då Lotagenen smakar för jä-ligt.
#31 är också lite inne på det… Men jag måste säga att jag trodde svallkött faktiskt var dött.
Mitt sto fick som sagt en brännmärkning innan jag importerade henne. Hon kom till sverige med ett öppet så i slutet av sommaren och med rakad svan så hon inte kunde vifta undan flugorna. Trots det "läkte såret skapligt och det blev en liten bula under huden bara.
Sommaren därpå var flugorna på den "skadade" ytan igen och åt så de öppnade upp såret igen och det var under hösten vintern det året som det började växa… Och rejält. Hon fick ett svallkött på nästan en dm långt och tre cm brett.
Är nu inne på min fjärde Lotagenflaska och snart är det läkt och fint.
#40 Skulle det vara död vävnad (nekrotisk) så skulle det bli svart och trilla av. Svallskött är resultatet av celler som producerar för mycket bindväv.
#41 där ser man. Då har man lärt sig något nytt idag också
!
Har alltid haft så friska hästar så man är inte fullt
så insatt i, speciellt svallkött.