Hömängder?
Har nu flyttat till ett stall med full skötsel där halm, hö eller hösilage ingår. Så jag "slipper" mocka, väga hö, blanda matburkar.
Frukost får de 7:00, hö och kraftfoder, sedan på med täcken och ut i hagarna.
Middag vid 15-tiden, ibland tidigare, ibland senare beroende på väder och mörker.
Kväll 20:00
Nu får Lyrik:
Morgon: 2 kg hö, vill ej äta mer. 5 dl betfor torr mängd
Middag: 4 kg hö. 10 dl Fibergi Låg
Kväll: 4 kg hö. 5 dl betfor torr mängd, 50 g Miner Blå pellets, 2 dl foderjäst + hans pulver.
Får 5 dl havre efter motion.
Vet ej om han äter upp allt hö, eftersom jag inte mockar. Brukar vara mockat när jag kommer dit på em. Äter en del halm oxå, är vetehalm tror jag eller var det havrehalm?
Han har bråttom ut på morgonen, så där är det ingen idé att ge mer.
Ingen analys på höet, men hösilaget hade normala värden.
Lyrik är 25 år, kbltravare, 158 hög, väger 640 kg. Något rund. Är skritt/hagpensionär pga artroser.

varför ger ni inte morgonhöet i hagen?
Vet ej. Jag flyttade dit för 5 dagar sedan.
Det är många stall som ger morgonhöet inne, här runt om i Uppsala.
På mitt stall (i Uppsala) får hästarna morgonhöet (och kraft) inne, ungefär vid klockan 6. Sen släpps de ut någon timma senare.

Våra får krafftfoder inne vid 6 sedan går de ut i hagen där en höbal till varje häst väntar (ca 8 kg). Det räcker fram till 14,14.30.
Sedan får de en bal då de kommer in vid 18, 19.00 + krafftfoder

Får dom ingen lunch eller natt mat?
Det är så långt mellan frukost och middag, 8 timmar….och 11 timmar mellan kvälls maten och frukosten 
Det är inte så bra för små hästmagar med så många timmar mellan fodringarna.
Jag skulle nog ta 2 kg från middags höt till kvälls givan med tanke på att de får sista fodringen så tidigt och då har han mer foder att äta av under resten av kvällen och natten.
Hästar har små magsäckar och behöver därför äta lite men ofta för att hålla igång magen på ett bra sätt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

menar du mig CBA?
Min får 8 kg på morgonen, det äter han på fram till 14, 14.30.
Det innefattar alltså även lunch.
8 kg till kvällen (räcker både till middag och kvällsmat)
Jag har en häst som inte äter upp allt på en gång så därför fungerar detta för han.
När det blir minusgrader så får han fritt med hösilage i hagen.

#6 Ops jag missade att lägga in vem jag "pratade" med :o)
Jag tänkte på Lyrik… ;o)

Ja, det är lite synd att hästarna bara får mat 3 ggr per dag. Det blir tyvärr i mitt tycke lite för lång tid emellan. Att ge hö frukost ute är väl ingen höjdare heller. Då kan ju hagkompisarna ta frukosten. Det blir så lätt att dom får alldeles för lite hö då.
Att lyrik äter halm och inte hö tycker jag är konstigt. Du får väl fråga dom som mockar ifall det finns hö kvar eller om du kan få ge mer till natten. Ca 12 kg hö är mer lagom.

Just nu får våra ca. 4-5 kg per dag, eftersom det inte är så kallt ute. Men såfort det blir snö och minusgrader så får de 6-7 kg per dag.

#9# Vilka får bara 4-5 kg hö? Ditt varmblod?

Hades, får 2-3 kg kväll och 1-2 kg till frukost.

Om hagkompisen äter upp…man får väl lägga ut några extra kilo hö så alla får äta sig mätta. Tar ni in hästarna varje gång ni ger dom hö?!

#11# Ok. Men du har mycket gräs än va? Tänk bara på att så fort det fryser i gräset är det stor risk för fång.

#12# Det kanske inte är så lätt för en del som står i stall där dom bara får ta tex 10 kg. Då vill man nog att hästen ska få i sig 10 kg. Eller hur? Står dom då i en hage med kanske 4-5 hästar till så vet man ju inte hur mycket egna hästen verkligen får i sig.
Sedan om det ser ut som det gör hemma hos mig i hagarna så vill jag nog hellre att dom får äta sitt hö i lugn och ro inne och slippa gegga i leran. *ler* Det blir ju mycket spill bla om dom äter i tunnor och så.

#13 - vi har en del gräs kvar, sen får de ju kraftfoder också..

Jo, men i mina öron låter det alldeles för lite för Hades. Räkna med ca 7 kg åt honom. Hellre mer hö än kraftfoder. Gräset är ju inga värden i nu. Han blir bara stor om magen pga bukfyllnad nu.
Eftersom du skriver 2-3 kväll och 1-2 morgon. Då räknar jag med det minsta som är 3 kg på hela dagen åt ett kallblod är för lite. Det ger man till en shettis.

#18# Han lever antagligen på det fett han fick på sig när han gick på betet. Men en häst tappar rätt så fort sedan. Rätt som det är känner man över ryggen att det är tunt. Han har ju också päls som gör att man misstar sig och tycker att hästen kan kännas tjockare än vad den eg är.
Det är inte bra för magen att äta så lite heller. På det sättet tvingas han att äta av det dåliga i hagen. Sånt som dom normalt ratar. För hästens skull öka till åtminstonde det blir 6 kg.

Peppe får 5 kg hösilage nu. kom inte med att det är för lite för han blir bara tjockare för var dag som går och det är inte bukfyllnad. tror nog jag kan se/känna skillnad på det på min egna häst *ler*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min tös får i princip fri tillgång till hösilage, då hon förutom sin egna giva delar på hösilagebal med sina andra hästkompisar ute i hagen. - Gör hästarna lugnare i stallet, får jag för mig…

#20# Ärligt talat peppe. Jag bryr mig inte vad du skriver. Du och jag har tjafsat tillräckligt om vad du ger din häst. Den jag försöker hjälpa är byebye nu. Eftersom hon kanske, ev kommer att ta min Gejsa på foder senare.

#21# Helt klart är det bäst med fri tillgång till foder.
#23: Visst, och jag förstår att långt ifrån alla har möjlighet till detta men vill bara berätta hur det fungerar för oss.. =) Även om jag inte är någon hejjare på foder, så upplever jag ändå som att många ger sina hästar för lite hö.. lite synd tycker jag. - Givetvis är det inte bra åt andra hållet heller, att överfodra förstås.
Stallägarna vill ta bort morgonhöet i stallet då hästarna tar för lång tid på sig att äta upp det och har hösilage väntandes ute i hagen. Undantag för de mest ranglåga hästarna som oftast får mat sist. Jag har "löst" detta genom att ge yrla extra hö på kvällen så har hon lite över att mumsa på under morgonen, om hon vill. Med morgonkraftfodret får hon en hink lusern hackad strå (istället för hö).
Tycker detta funkar bra.

Peppe- Att hästen blir rundare och rundare kan ju bero på att den får för mycket energi i förhållande till mängden motion och då kvittar det om den får lite hö.
#8 Kan höra med dem om han äter upp allting. Är där först på em (runt 14-tiden), då är det redan mockat.
Han har fått 10 kg förrut på Surmulen som har samma rutiner.

#26# Ja, fungerade det då? Jag menar din häst har ju problem med magen. Då är det ju bra med mycket fibrer i magen.
#27 Det fungerade bra med magen då. Så fort jag uteslöt hösilaget och han fick bara torrhö. Fick då 2+4+4. Enda gångerna han var dålig i magen var när han fick i sig hösilage, vid foderbyten (från stallets hö till mitt mm.) och medicinering.
Han är ju ny på stället, tar väl ett tag innan han kommer in i de nya rutinerna igen med nytt folk, nya kompisar och nytt hö. Tog en månad för honom när vi flyttade till Surmulen för 6 år sedan.
Igår stod han och gnagde på ett trä i hagen, vilket han brukar göra när han trivs. Han rullar sig nästan varje dag
och springer ihop med nya kompisen. Har bråttom ut på morgonen, men det har han haft iaf de 10 år jag snart har ägt honom (25 december 1996!).
Ingen idé att öka höet på morgonen, bättre sådana fall att öka kvällshöet. Han är en nattätare, kan ibland "spara" höet tills det blir lugnt och svart i stallet.
Jag ska prata med stallägaren i morgon när jag kommer dit om hur mkt hö han äter upp eller lämnar. Även fråga om värderna på höet.
Hur mkt kostar en höanalys?

En höanalys med mineraler kostar ca 600 kr.
Ok. Hur gör man då? Det är rundbalat hö. Tar man lite ur en bal och skickar in eller ur flera?
Första gången för mig att skicka in analys, förrut har det alltid varit analyserat eller så har man ej räknat på foderstaten riktigt, utan bara gett så mkt hö så han/hon får i sig sitt grundbehov av TS. Sen lagt till kraftfoder…
#29: Fungerar detta att göra även med hösilage? Tänker att det är inplastat och svårare att ta tussar från olika balar - som väl är bra att göra? Vill minsann göra detta nästa år, och försöka dela kostnaden med övriga hästägare, så att man kan göra en "riktig" foderstat! Det är ju ett chansande nu, och det känns ju förstås inte så bra. Faktum är ju att det även är bra för ekonomin att göra analys, så att man inte behöver ge hästen mer/dyrare foder än vad man behöver.. =)

Du måste ta ur minst 4-5 st balar. Ta helst inuti. Men försiktigt så att du inte tappar frön och ax för det är ju där som näringen sitter i. Och tappar du det så blir det ju mindre i analysen fast det kanske är högre eg.
Det står på påsen hur du gör. Glöm inte att klippa sönder det.
Granngården brukar ha påsar också.
Kan ni inte dela på kostnaderna? Dom borde väl också vara nyfikna på höets värden?
Det är bara min häst som äter enbart hö. De andra 6 äter hösilage, 2 äter blandat hö-hösilage.
Hösilaget är väldigt blött, men gott verkar det som. Lyrik fick en minituss igår efter ridturen, han käkade upp varenda smula och ville ha mer! Men det får han inte, då blir han dålig i magen med diarré och när den är sämst, kolik. =(

#29# Klart det går. Har du storbal så tar du i mitten av den och fryser in det i väntan på att du har tagit från ca 4-5 balar. Så har jag gjort och det har fungerat perfekt. Det måste ju frysas för att det inte ska torka bla. Skicka det sedan en måndag så tar dom provet direkt när det kommer. Risk för torka över helgen annars.

#33# Usch ja, jag vet. Har ju två hästar som inte heller tål hösilage fast dom älskar det också allihop.
"34: tack gejsa! Ska försöka komma ihåg detta till nästa höst.. =) Måste man ha koll på vilka balar man väljer att ta prov från eller väljer man dessa slumpmässigt, de första som man öppnar helt enkelt?

Ja, det spelar ingen roll vilka du tar av. Men fördelen är väl att du tar från dom första så får du svar rätt så snabbt. Men ta inifrån mitten alltid.
#35 Han kan sluta att äta hö bara för det luktar hösilage i stallet. På Surmulen hade vi först hö på hösten (då - nu har de gått över till enbart hö) tills man kunde börja med att fodra hösilage när kylan kom. Fick blanda i tuss hösilage i hönätet för att han skulle äta. Sen åt han.
Kunde stå och "humma" efter hösilage fast han hade sitt hönät fullt med bra hö. Han är likadan nu i nya stallet.
Glömde. De kommer in vid middagen, vid 14:30-15:00-tiden, beroende på vädret och mörkret.

Ja, det är verkligen synd om dom. Hösilage luktar ju så gott också.Fast vi har bara torrt hö nu i hela stallet.
#32 Ok. Kan höra med dem lite längre fram när allt har lugnat ner sig.
Det räcker nog med att djurskyddinspektören ska komma på tis em.
Hon jobbar ju själv på Granngården, så hon vet väl hur man gör.

#41# Ja, det vet hon säkert. *ler*
Hörde med dem om min gubbe äter upp allt höet. Ja, det gjorde han sa de. Han brukar "tigga" till sig hösilage av pappan (Åke, sköter det mesta i stallet), så han brukar få en tuss ibland.
Har ökat på höet lite till, så nu får han 3+4+4 om dagen.
Erika var ute och la ut hö i hagen igår till Sagatt och Lyrik - hon fastnade
. Rena lervällingen nu i hagen. =(