Tjock häst på bete?
Min häst har gått på bete i 6 veckor nu. Han har vilat två av dom veckorna annars har han ridits som vanligt. Problemet är att han har blivit riktigt tjock!!
Jag kan ha honom inne på nätterna, men då får han stå inne helt ensam och det tror jag inte att han gillar.
Innan han började gå på bete var han i normal hull.
Vad ska jag göra?
Jag är så rädd att han får fång..

fång har inget med "tjockleken" att göra. vissa hästar blir otroligt tjocka på samma mängd gräs som andra inte håller hullet på.
kan du inte stänga av en del av hagen så han kan gå där nattetid? låter du honom och nån annan häst gå där och beta ett tag så är gräset snart kort så får han bara lite att beta på natten.
Skynda långsamt så går det fortare.

de kan få belastningsfång.. en fet häst är aldrig bra.
okej, men ska jag tänka på något peciellt elelr ska jag bara forsätta som vanligt? Han rids ca en timma om dagen 5 dagar i veckan. Sen får han kraft efter ridning. SKa jag forsätta med det?
Jag har honom inhyrd, så det är inte mitt bete. Det är en stor hage med ca 6 hästar i. Nu är det ju inte lika mkt bete som det var i början. Men det är ju ändå massor kvar.
Eftersom att det inte är min hage kan jag ju inte stänga av en del..

läser nu att belastningsfång är något de kan få vid felbelastning.
kan du inte prata med dem om du kan dela av betet lite?
de får ju förvisso lite gräsmage och svullnar gärna upp när man släpper de på bete.

är du säker på att han behöver kraft? har han ett bra bete så borde han inte behöva kraft. mineralsten borde räcka. nu i augusti börjar näringsvärdena i gräset gå ner ordentligt så han kommer nog succesivt att tappa lite vikt om du fortsätter rida honom.
Ger man inte kraft för att dom ska kunna bygga muskler? Eller har jag missupfattat det?

#5 jag tycker han mest ser rund ut men lite tjock är han ju ;)
men tror inte du behöver oroa dig vi har 2st hästar i stallet som är ännu rundare än din

fet är ju när de börjar få valkar.

#7 jo men med ett bra bete behövs det oftast inte. du kan ju ge lite för säkerhets skull, svårt att veta vad gräset innehåller. hur mycket ger du nu?
kan också vara så att du har ett foder som har för höga protien och energihalter gämfört med vad han behöver. du kan också ge kraft bara de dagarna du rider (ja det går såvida du inte ger kilovis)
som sagt, hästarna svullnar gärna på betet. de är sällan riktigt feta eftersom gräs till stor del innehåller vatten. lite som en ölmage.
#5 okej vad skönt! Tre hästar i närheten har fått fång.. Så då blev jag orolig över min kille.

muskler behöver proteiner gräs=protei
ursäkte om jag är helt ute och cyckar är sjuk och kankse inte kan tänka helt normalt just nu… 

där var då inte mycket gräs i hagen så det behöver du nog inte oroa dig för. känn med fingrarna över revbenen. känns dom inte är han fet. de ska kännas men inte synas. att magen hänger ner lite beror inte på fett.
#12 Jo men så borde det ju vara. Alla säger olika så till slut vet jag inte vem jag ska lyssna på. Men det finns ju protein i gräs och det är ju protein man bygger muskler av.

Det är viktigt att tänka på att det krävs även rätt ridning för att bygga muskler, det kommer inte bara av fodret.
De flesta hästarna behöver inget krafftfoder på sommaren när dem går på bete och arbetas ganska normalt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus